Het roer om...input nodig businesscase (vakanties)

Discussie in 'De lounge' gestart door Jessi79, 7 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.817
    2.674
    113
    Sinds 1 juli zit ik zonder werk, mijn contract is niet verlengd. Ik ben er inmiddels achter dat solliciteren in mijn vakgebied (marketing&communicatie) redelijk kansloos is met mijn cv, en parttime banen zijn al helemaal zeldzaam in deze regio. Kortom: na vele afwijzingen heb ik nu 0,0 motivatie om te gaan solliciteren. Ik heb daarom besloten om van mijn grote passie (reizen) mijn beroep te maken. Per 1 januari start ik als persoonlijk reisadviseur via een franchiseformule. Ik vind het echt dóódeng omdat ik geen ervaring heb in de reisbranche, maar het is gewoon idioot als ik de kansen (starten vanuit de ww) nu niet grijp en mijn dromen waar maak.

Ik ben druk bezig met mijn businessplan en website. Ik wil mij (o.a.) richten op vakanties regelen voor gezinnen. Als extra service naar mijn klanten wil ik ook enkele producten gaan verhuren of evt gewoon uitlenen. Ik denk bijv. aan:
    - Prampack (reistas voor de kinderwagen)
    - Buggy die in vliegtuig mee mag
    - Ergonomische draagzak
    - Trunky kinderkoffer

Willen jullie meedenken om dit lijstje aan te vullen? Welke vakantiebenodigdheden voor kids (0-12 jr) zou je willen lenen/huren als je persoonlijk reisbureau dit aanbood?

En heb je tips voor kindvriendelijke accommodaties (bijv met familiekamer) zodat ik mijn 'assortiment' aan kan vullen?

Alvast bedankt voor het meedenken! En sorry voor het lange verhaal...

Groetjes Jessi79

2. lieke

lieke VIP lid

7 sep 2005
    6.290
    263
    83
    hotel galaxy zakinthos zeer kindvriendelijk.

mbt lenen... een rugdrager ?voor de actievere mensen met wat grote kinderen.

auto dakkoffer ?

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.791
    113
    Wij zijn vlakbij drachten naar een hele leuke B&B geweest. Mooie familie kamer ( apartement achtig) met gezamelijk gezellig keukentje.

Volop speelgoed aanwezig, buiten en binnen speelgoed. Dieren ( paarden, geit en konijnen)

Leuke mensen erg aan te raden

B&B Vakantie Friesland Overnachten Waddengebied

4. Linda86

Linda86 VIP lid

Een deryan travelcot is denk ik voor veel mensen ook fijn om te lenen/huren.

Spannend trouwens, helemaal opnieuw beginnen! Maar ook wel heel leuk denk ik. Succes en veel plezier met alles regelen.

5. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Wat leuk! Kan me voorstellen dat het eng is om iets te gaan doen waar je totaal geen ervaring mee hebt. Ik heb zelf ook het roer helemaal omgegooid en ik ben heel blij dat ik het gedaan heb!

Ik heb wel meteen een kritisch vraagje, is er wel werk in? de reisbranche loopt niet bijster goed, veel reisbureaus zijn/gaan failliet en veel mensen boeken tegenwoordig direct zelf via internet. Dus hoe zeker ben je van werk en inkomsten?

Ik ga nog even nadenken over dingen die prettig zijn om mee te nemen op vakantie, maar die je niet zo snel zelf zou kopen.. :)

6. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Blue wave in Alanya :D Zijn super gek met kinderen daar !
    Wel een super leuk idee trouwens!

7. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.817
    2.674
    113
    Thanx voor de input dames, leuk!

Deryan Travelcot en rugdrager zijn genoteerd, inderdaad precies de dingen waar ik aan dacht!

@Bosi333 Klinkt super, maar ik denk dat ik op B&B's geen marge kan maken omdat B&B eigenaren zelf alles met hun klanten regelen.

@mamaR: ik hoop dat er werk in is. De traditionele reisbranche doet het inderdaad slecht, maar de reisadviseurs schieten echt als paddestoelen de grond uit. Juist tweeverdieners die geen zin hebben om uren op internet te zoeken naar hotels en vliegtickets hoop ik te kunnen helpen, Mijn buuf zuchtte vorige week al: oh jee de vakantieplannen voor volgend jaar, ik zie gewoon door de bomen het bos niet meer. Mijn handen jeuken dan om haar te helpen. Verder wil ik graag maatwerkreizen naar bijv Afrika of Bali organiseren. Ik weet uit eigen ervaring hoeveel tijd er kan zitten in huurauto's zoeken. lodges reserveren etc. Ik denk dat er wel behoefte is aan persoonlijk advies hierover, aan huis en ook 's avonds en in het weekend.

8. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Nou daar zit inderdaad wel wat in.. Ik merk in mijn omgeving ook wel dat mensen vrijdagavond besluiten dat ze op vakantie willen, en dam moet het op zaterdag geregeld zijn.. In dat opzicht is het inderdaad ideaal. Ik ben met je eens dat het enorm veel werk kan zijn, wat prettig is om uit te besteden zonder dat je daar de deur voor uit hoeft. Maar, hoeveel willen mensen daarvoor betalen? En wat houdt de franchiseformule in? Wat regelen zij voor je? Wat draag je af enz?
    Daarnaast moet je je afvragen hoeveel concurrentie je zult hebben. Zijn er veel mensen in je gemeente/omgeving die zoiets begonnen zijn?

Ik wil je absoluut niet ontmoedigen maar vooral wanneer je echt aan die inkomsten gebonden bent is het wel van belang dat er genoeg vraag naar is en dat je er ook genoeg werk/inkomsten uit haalt..

Maar misschien heb je dit allemaal al uitgezocht, dan mag je alles wat ik zeg vergeten ;)

9. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.817
    2.674
    113
    Lief dat je meedenkt. En je hebt helemaal gelijk, vooral het financiele gedeelte vind ik heel spannend. Daarom is het zo fijn dat ik de eerste 6 maand kan starten met behoud van ww, ik lever 29% van mijn huidige ww in. En als ik na die zes maand besluit te stoppen krijg ik mijn huidige ww bedrag gewoon weer. Daarom voelt het ook als een kans die ik niet kan laten lopen.

De franchiseformule houdt in dat ik me aansluit bij een organisatie die o.a. zorgt voor de ANVR en SGR garanties, aansprakelijkheidsverzekering, en dat ik toegang heb tot boekingssystemen, beddenbanken etc, en dat de facturatie en betaling via hen loopt. Verder uiteraard briefpapier, visitekaartjes, folders etc. Ik betaal een klein bedrag per maand, maar mag alle marge op de reizen zelf houden en heb geen omzetverplichting. Tot nu toe ziet het er goed uit.

10. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Ja dat je behoud van je WW hebt is inderdaad wel heel fijn, dat verkleint het risico zeker.. Vooral in de opstartperiode is het handig dat je wel enige vorm van een vast inkomen hebt.

Doen zij de facturatie van alleen de reis? En moet je dan zelf nog een apart factuur naar de klant sturen of gaat dat ook via hun?

11. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.817
    2.674
    113
    Nog meer meiden tips voor vakantieartikelen en accomodaties?

@MamaR ik ben ook wel nieuwsgierig wat jij gaat doen.

12. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Budgetcoach. Ik ben nu klaar met de basisopleiding. In Januari ga ik examen doen om persoons gecertificeerd shv3 te worden.

13. minon

minon Niet meer actief

#13 minon, 7 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 nov 2013
    Houd alsjeblieft rekening mee dat na 2-3 jaar je inkomsten nu uit je bedrijf verrekend gaan worden met de ww uitkering. Ze tellen dan bijvoorbeeld zes maanden ww+ daarna je winst van 52 weken. 70% daarvan wordt in mindering gebracht op je uitkering. Dat moet je dan dus terug gaan betalen. Dit is ons ook nooit verteld en we hebben dus een rekening gekregen van 10000 euro. Wij zijn ook gestart met bedrijf vanuit ww. Op moment dat je je uitkering krijgt maak je geen winst omdat je net begonnen bent en heb je je uitkering hard nodig maar omdat ze na het stoppen van de uitkering nog 52 weken pakken maak je al snel wel winst en moet je dus terugbetalen. Ze hebben hieromheen een wetgeving gebouwd. We hebben er een advocaat en al opgezet maar omdat ze daar dus een wet van hebben gemaakt trek je aan het kortste eind en moet je gewoon betalen. Heel onrechtvaardig dat vond de advocaat ook. Die zei ook dat deze constructie heel raar in elkaar steekt maar is helaas niets aan te veranderen. Ik vind het top dat je niet bij de pakken neer gaat zitten en vooruit wil maar omdat wij zn hoge rekening hebben gekregen wil ik je er echt voor waarschuwen!

14. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.029
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Hotel resort pelagos in Kos. Super voor de kids.
    Parque cristobal idem dito!!

Verder heel erg veel succes gewenst!

15. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Oef in deze tijd van crisis zijn reizen verkopen zo lastig. Ik ben Sales Manager bij een reisorganisatie en onze branche ligt echt een soort van op zijn gat. Voor het verhuren van spullen moet je wel echt een borg rekenen. Je wilt niet weten hoe vaak spullen of zonder alle onderdelen terugkomen. Je mag me trouwens altijd een pb sturen als je vragen hebt.

Groetjes

16. MissBianca

MissBianca Fanatiek lid

11 jun 2011
    1.143
    12
    38
    Uden
    Je hebt pb

17. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.817
    2.674
    113
    mamaR wat leuk! Jij ook veel succes straks met je eigen bedrijf.

18. topper12

topper12 Niet meer actief

Ik denk dat het wel eens een goede zet zou kunnen zijn, als je je inderdaad gaat onderscheiden door je te richten op kindvriendelijke accommodaties. Ik zoek me namelijk suf als ik een vakantie wil boeken en mijn standaard van kindvriendelijk is blijkbaar net iets anders dan die van de gemiddelde reisorganisatie :cool:

Artikelen die ik evt, zou willen huren:
    # compacte kinderstoel
    # opvouwbaar badje oid
    # bolderkar oid

Als ik je een tip mag geven: zoek inderdaad naar de bijzondere adresjes die je niet zo snel bij een grote reisorganisatie vind en onderscheid je daarin. Denk bijv. Aan kleinschalige kindvriendelijke hotels, appartementen of huisjes via particulieren oid. En waar ik (en mijn vriendinnen) naar op zoek ben (/zijn) zijn vooral de betaalbare adresjes (max. 750 per week in het hoogseizoen) die wel een beetje gevoel van luxe geven :D Ik heb inmiddels een verhuurorgansiatie van particuliere huisjes gevonden die hetzelfde denkt over kindvriendelijkheid, maar mocht je nog een leuk (en betaalbaar!) kindvriendelijk huisje weten in Zwitserland, Italië of Zuid-Duitsland dan hoor ik het graag ;)

En voordat er een rel uitbreekt: ik snap heel goed dat 750 een bak geld is voor een week en dat dat niet haalbaar is voor sommige mensen. Het doet mij ook zeer als ik zo'n bedrag over moet maken :)

Heel veel succes met het opstarten!

19. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.817
    2.674
    113
    Nijntje wat balen dat jullie zoveel moeten terugbetalen! Zijn ze daar van tevoren niet duidelijk over geweest? Echt heftig zo'n rekening...

ik heb het geluk dat de regeling aangepast is per 1 januari 2013. Ik lever 29% ww in, en de ww die ik krijg is geen voorschot meer zoals bij jou. Er wordt dus niks verrekend met mijn winst. jij valt nog onder de oude startersregeling helaas.

20. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.817
    2.674
    113
    Julia bedankt voor je input! Opvouwbare kinderstoel en badje zijn ook goeie tips, die neem ik zelf ook mee op vakantie.

Wordt inderdaad lastig om voor EUR750 een accommodatie te vinden in het hoogseizoen. Huisjes van particulieren lijkt me dan inderdaad een goede optie, dan betaal je niet voor de 'service' van animatieteam etc die bij grote hotels natuurlijk wel in de prijs verwerkt zitten.

Ik twijfel zelf nog of ik me op de goedkopere of juist de luxe vakanties en verre reizen van boven de 3000 euro ga richten. Stel dat ik (max) 10% marge heb op een reis, dan is 75 euro op een reissom van 750 euro niet veel. Ik moet daar ook nog mijn belasting, verzekering etc van betalen, plus de uren die erin gaan zitten. Mijn businessplan is nog niet af ;)

Deel Deze Pagina