Volgende situatie: Mijn vrouw is vroegtijdig uitgevallen tijdens haar zwangerschap door lichamelijk klachten. Zij ontving daarvoor een Ziektewet-uitkering van 100%. Eind maart is mijn vrouw bevallen van onze zoon. De bevalling is geen doorsnee bevalling geweest en er is tijdens de bevalling ook de angst geweest bij mij en mijn vrouw dat onze zoon en/of mijn vrouw het niet zou overleven. Vervolgens is onze zoon nog drie weken in het ziekenhuis gebleven en hebben we de eerste 4 a 5 maanden na de bevalling veelvuldig in het ziekenhuis doorgebracht. Na de bevalling heeft mijn vrouw zich ziek gemeldt vanwege allerlei psychische klachten die erbij waren gekomen door de bevalling. Mijn vrouw is nog steeds heel erg verward en is voor de psychische klachten nog steeds onder behandeling van de psycholoog en loopt voor de lichamelijke klachten nog bij de fysiotherapeut. Op de website van het UWV lees ik dat de uitkering 100% is als je ziek bent vanwege de bevalling. Nu hebben wij een gesprek gehad inmiddels met een arbeidsduskundige van het UWV die moet beoordelen of mijn vrouw nog steeds ziek is vanwege de bevalling/zwangerschap. Deze betreffende persoon gaf echter aan alleen naar het lichamelijke te kijken van de zwangerschap en het psychische gedeelte van de bevalling niet mee te willen nemen in de beoordeling. Tevens was zij van mening dat het niet mogelijk is een halfjaar na de bevalling nog steeds lichamelijke klachten te hebben. Mijn vraag is nu: is het correct dat zij de beoordeling doet puur op basis van de lichamelijke klachten van de zwangerschap en alle psyschiche klachten die door de bevalling zijn gekomen niet meeneemt in haar beoordeling? De praktijk komt namelijk niet overeen met de theorie in dit geval. De psycholoog en de fysiotherapeut kunnen bevestigen dat de klachten (nog steeds) voortkomen uit de zwangerschap en bevalling, maar dat staat in principe los van mijn vraag. De vraag is puur of het terecht is dat alleen het lichamelijke gedeelte wordt meegenomen en het psychische gedeelte niet ter zake doet in de beoordeling. Alvast vriendelijk bedankt voor uw reactie. Toevoeging: uit veel lezen op internet blijkt nu ook dat wij veel informatie niet hebben gekregen en ook bepaalde formulieren niet (hier is ook niet naar gevraagd door de arbeidsdesdkundige van het UWV). Zoals bijvoorbeeld het formulier 'Vragen ter voorbereiding op een (her)beoordeling' Daarnaast hebben wij ook alleen een gesprek gehad met de arbeidsdeskundige en nooit eerst een gesprek met een arts van het UWV. Wij hebben dus het gevoel dat er meerdere fouten al zijn gemaakt in de procedure die wordt gevolgd en de wijze van beoordelen.
Beste RMMuller, Inhoudelijk kan ik niets zeggen over de medische beoordeling van je vrouw. Ik ben namelijk geen medicus. Ik raad je daarom aan om een gesprek aan te vragen met een UWV-verzekeringsarts. Te meer omdat je aangeeft, dat je vrouw door een arbeidsdeskundige is beoordeeld, en niet door een arts. Via UWV Telefoon (0900 9294) kun je een afspraak maken met de verzekeringsarts. Leidt een gesprek met een arts niet tot een andere beoordeling, dan zou je bezwaar kunnen maken tegen zijn beslissing. Je kunt UWV daarbij machtigen om medische informatie van de behandelend artsen op te vragen. Je kunt zelf ook een verklaring van je arts meenemen naar het gesprek met de arts, of bijvoegen bij het bezwaarschrift. Houd bij een bezwaarschrift wel rekening met de bezwaartermijn in de schriftelijke beslissing. Tot slot geef je aan dat je nooit een formulier vragen om u voor te bereiden op uw herbeoordeling hebt gehad. Dat klopt, dit formulier is bedoeld als voorbereiding op een herbeoordeling van de mate van arbeidsongeschiktheid voor de Wajong-, WIA-, WAO- of WAZ-uitkering. Dit formulier is dus niet bedoeld voor de ziektewetuitkering. Op onze website vind je actuele informatie over de ziektewet en over de bezwaarprocedure. Ik wens jou en je vrouw veel sterkte met jullie situatie. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare