Hoi, Wij zijn zelf al erg lang bezig (+/- 3 jaar). De standaard onderzoeken in het ziekenhuis waren goed, wij hebben volgens die berekeningen 60% per jaar kans om zwanger te worden. Ik ben het ook 2 keer heel kort geweest. De onderzoeken die we gehad hebben: Zaad onderzoek, was super goed. Bij mij cyclus gevolgd dmv echo's en bloed geprikt, ook allemaal oke. Omdat ze ons dus nog een jaar zelf willen laten proberen vraag ik mij af welke onderzoeken jullie hebben gehad en om welke onderzoeken ik nog kan vragen. Ik vind een jaar proberen zelf wel erg lang omdat we al zo lang bezig zijn. Er zijn mensen waarbij er niets gevonden word maar waarbij het ook niet lukt.. Maar dat ziet het ziekenhuis blijkbaar niet in. Ik wil bijvoorbeeld vragen om een samenlevingstest, maar waar kan ik nog meer naar vragen? Ik heb ook heel veel afscheiding, soms echt heel veel. Kunnen ze hier ook een uitstrijkje van maken? Bedankt...
Idd een samenlevingstest en een HSG. Dan kijken ze of je eileiders goed open zijn. Verder kun je nog bloed laten prikken op TSH en ft4, voor je schildklier.
Samenlevingstest doen ze bij ons in het ziekenhuis niet meer, omdat de resultaten niet betrouwbaar genoeg zijn. Ik heb daarom gekozen voor een laparoscopie. Hierbij werd een HSG uitgevoerd, maar werd er ook gelijk gecontroleerd op endometriose etc. Sterkte!
Je eileiders zijn open, want je bent zwanger geweest! (Hoewel het kan dat er bijvoorbeeld maar 1 goed open is, omdat 2 zwangerschappen in 3 jaar weinig is). Je kunt ook een hysteroscopie vragen om te bekijken of je baarmoeder een goede vorm heeft en of je geen vleesbomen oid hebt. Verder lijkt met TSH en FT4 inderdaad wenselijk, omdat je miskramen hebt gehad. Bij ons hebben ze ook geen samenlevingstest meer gedaan omdat het niet betrouwbaar is. (Op zich word je ook wel zwanger dus...) Misschien progesteron prikken en CA125 prikken? Een uitstrijkje kan nooit kwaad lijkt me! Succes!
En eventueel je B12 laten prikken. Hier wordt de samenlevingstest trouwens om eerder genoemde reden ook niet meer uitgevoerd.
Ik lees even mee. Bij ons is ook alles goed en het lukt ook maar niet. Samenlevingstest doen ze bij ons ook niet. Laparoscopie inmiddels gehad, diverse hormoonwaardes geprikt en alle bloedwaarden zijn goed. Echo's zijn ook goed. Esther: waarom B12?
Mart, wat heb jij een grappig onderschrift (helaas heel confronterend en herkenbaar). Wat een geld en tijd er niet in gaat zitten he! Het kan altijd nog zoiets zijn als bij ons (zie onderschrift) en daarvoor is de enige test IVF (het komt trouwens niet zo vaak voor, ik geloof in 10 procent van de onverklaarde gevallen).
Bij ons ook geen samenlevingstest, maar iets wat erop lijkt. Ze noemen het een slide-test. Ze nemen dan slijm bij mij weg en voegen zaad van mijn partner erbij en kijken wat er dan gebeurt. Dus je hoeft niet van te voren gemeenschap te hebben. ML moet gewoon een potje inleveren. Op die manier kunnen ze toch zien hoe t zaad reageert op t slijm. Volgende ronde wordt die test bij me gedaan, ben benieuwd! Ik heb wat gegoogled maar ik krijg er vrij weinig over gevonden.
Ik heb geen tips kwa wat allemaal mogelijk is. Maar ik zou weer aan de bel trekken, dat je wilt dat er tenminste IETS gedaan of onderzocht wordt. Omdat jullie al zolang wachten. En op laatst "neemt 't je leven wat in beslag"; het raakt je psychies gewoon ook, toch? Zou echt meteen geholpen willen worden in jou geval, ik zou echt geen jaar wachten. Ziekenhuizen laten je maar wat graag wachten (zelfs ik moest op snellere controle na mijn operatie mèt complicaties aandringen ze wilden me gewoon laten wachten, ben niet gek). Het is je eigen lichaam meis..
Het blijkt zo te zijn als je een B12 te kort hebt dat dat je vruchtbaarheid kan verminderen. Het lichaam neemt het dan niet goed genoeg op. Dat wil dus dan ook zeggen dat B12 supplementen je niet gaan helpen omdat dit ook via de zelfde manier ingenomen wordt als eten. Dus meestal krijg je dat een B12 spuit bij de huisarts. En hier weten ze ook niet waarom mijn lichaam niet mee werkt, alle onderzoeken gehad. Nu gelukkig met IUI mogen beginnen. Ik kan wel zwanger worden, maar het duurt steeds minimaal 16 maanden voor het zo ver is.