Als 1,5 jaar ben ik moe, misselijk, duizelig, gewrichtspijn, last van me darmen, hoofdpijn, menstruatie veranderd enz enz. In oktober naar internist geweest niets gevonden diagnose cvs gekregen. Nu heb ik sinds december een nieuwe huisarts en hij heeft deze week toch de bloedwaardes van de internist bekeken. En nu denkt hij dat ik misschien b12 te kort heb. Mijn waardes zijn: gewone b12: 218 (februari 2012 getest) actieve b12: 37 (getest oktober 2012) Nu lees ik heel veel op internet dat die onderwaarde van 20 was mijn ziekenhuis hanteert voor actieve b12 eigenlijk omhoog moet naar 37. Maar zou ik met een actieve b12 van 37 echt een tekort kunnen hebben? Hij ging ff navragen of ik gelijk met injecties kon beginnen of toch eerst weer bloedprikken....
Heb je iets veranders in je eet patroon? bijvoorbeeld minder vlees? Je hebt ook nog een alternatief voor injecties en dat is gewoon een op recept te verkrijgen b12 vitamine pil. Die zijn sterker dan bijv van de drogist of iets. de normale waarde zoals ik het ken is 130-700pmol/l. Dus je zit inderdaad wel laag. Vitamine B12 | Voedingscentrum succes iig! Ik zou nog 1 keer je bloed laten prikken kijken wat je waarde dan is. Maaaaaar ik ben geen dokter hihi
Is je vit D en je B11(foliumzuur) ook geprikt schildklier enz, dewaarde opzich is op het eerste gezicht prima, Verder zou je een MMA onderzoek kunnen aan vragen is ook bloedonderzoek, maar dan op weefselnivo (kan volgens mij ook uit urine) moet je maar even over googlen, soms kan de normale waardes wel goed zijn, maar is het op weefselnivo niet goed, en ja dan heb je ook klachten, deze testen worden in maar een paar ziekenhuisen gedaan, mestal sluiten ze eerst alle andere zaken uit zoals schildklier, (als je een goede huisarts hebt, zoniet dan zal je hem zelf moeten aandragen wat je graag onderzocht zou willen hebben)
Ik heb ook een tekort...al jaren... Kijk even op www.stichtingb12tekort.nl . Daar staat veel info en is ook een forum... Groetjes, babybolly
Vit b12 tekort is naar wat ik weet gevaarlijk. Dwz als het tekort te groot is. Zou je adviseren uitgebreid bloedonderzoek en de hydrocobamine injecties. Die gewoon geregeld bijhouden (wat voor jou voldoende is). Vervelend zeg!!!
Zucht... Dat is echt een hardnekkige fabel. B12tekort wordt maar zelden veroorzaakt door het voedingspatroon van iemand. Mogelijke oorzaken kunnen oa zijn; stress, de ziekte van pfeifer, het slikken van maagzuurremmers, een maag/darmafwijking, enz. Mijn nicht heeft het gehad, zij had net een scheiding achter de rug (stress) en kreeg toen pfeiffer. Mijn schoonvader heeft er nog steeds last van, hij heeft de ziekte van Crohn en mist daardoor een groot stuk darm. Hij eet veel vlees, overigens. Ik ben vegetariër, drink nauwelijks melk en mijn B12 is zeer ruim binnen de marges.