Waar kan ik terecht

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mystery, 18 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mystery

Mystery VIP lid

21 jul 2007
    10.361
    0
    0
    hoi allemaal

iemand enig idee waar ik terecht kan om mijn peuter te laten onderzoeken op ontwikkeling en eventuele mogelijkheid tot bijv adhd of zo ???

Groetjes

2. josie

josie Bekend lid

28 sep 2007
    685
    0
    0
    Je kunt contact opnemen met het IVO team in je regio of met stichting MEE. Die kun je om advies en onderzoek vragen.

Groetjes, Josie

3. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Mij lijkt dat dit via je huisarts gaat.

4. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Mag ik vragen waarom je misschien denkt dat je kind ADHD of iets heeft?
    (Dit in verband met dat mijn vriendin met hetzelfde zit..)

5. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    je kan via de huisarts een verwijzing vragen voor bijv bureau jeugdzorg, zij zullen je helpen met bekijken wat helpend is voor het gezin en het kind.
    Het CB moet je hierin ook kunnen helpen en uitleggen welke stappen je zou kunnen nemen.

Succes!

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

De eerste lijn is in Nederland de huisarts

7. stamboom

stamboom Bekend lid

17 nov 2006
    657
    2
    18
    ziekenverzorgster
    spijkenisse
    Hoi. Toen wij wat problemen hadden zijn we eerst bij het opvoedburo (wat samenwerkt met het CB) terechtgekomen. Zij heeft ons toen doorverwezen naar idd. stichting MEE. Deze kun je geloof ik gewoon bellen voor info etc.

8. Mystery

Mystery VIP lid

21 jul 2007
    10.361
    0
    0
    Het is gewoon giswerk vanuit meerdere mensen ... het is zo moeilijk om als moeder zijnde er achter te komen wat er is maar ik weet zeker dat er iets is.
    Hij is ontzettend druk , brutaal driftig dan weer afwezig en heel ver weg , luisterd niet ..
    En dan zou je zeggen ja klinkt als een typische peuter , maar vanmorgen vroegen ze op het kdv ook al of er iets aan de hand was thuis gezien hij zo ontzettend veranderd is .. in zijn doen en laten ...

En dat doet zoizo zeer om te horen maar ook nog meer twijfels of er misschien toch iets is wat ik over het hoofd zie .. of uberhaupt niet kan vast stellen ... vandaar mijn vraag waar ik naar toe kan ...

liever iemand die mee kijkt en me dan verteld maak u geen zorgen , gewoon een ontzettende eigen wil en driftige peuter .. of nou dit is er aan de hand , dat kunnen we doen dan dat ik blijf gissen

9. Mystery

Mystery VIP lid

21 jul 2007
    10.361
    0
    0
    En dank jullie wel voor de reacties

10. eliesja

eliesja VIP lid

3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    Eerst een verwijzing via de ha.

hoe oud is het kindje waar het om gaat?

Meestal kan de diagnose pas vanaf 6 jaar gesteld worden, omdat ze daarvoor nog veel peutergedrag vertonen.

11. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    ze kunnen hem wel observeren en dan een voorlopige diagnose geven. Verder zou je ook via het cb kunnen vragen of er iemand bij je thuis komt filmen, deze kunnen ook kijken naar de wisselwerking tussen jouw en je zoontje.

12. eliesja

eliesja VIP lid

3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    Vind dat overigens veel te snel de diagnose adhd wordt gegeven.

13. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.387
    864
    113
    home sweet home
    wanneer je kindje naar de psz gaat kun je ook vragen of er iemand mee kijkt (spycholoog of...? zijn bij ons opties)

14. Daphne21

Daphne21 Bekend lid

3 feb 2007
    601
    0
    0
    Verkoopmedewerker Bakkerij
    Gelderland
    Het verhaal wat jij nu schrijft had ik ook geschreven kunnen hebben mijn zoontje is precies zo.
    Wij zijn bij bureau jeugdzorg terecht gekomen uiteindelijk eerst hebben we wat gesprekken gehad en nu zijn ze alles bij de huisarts op de psz en de kinderartsen op aan het vragen en dan maken ze een verslag en dan word er gekeken wat voor een behandelplan mogelijk is of wat voor onderzoeken ze gaan doen.

groetjes daphne

15. lianda

lianda Fanatiek lid

6 jun 2007
    2.367
    0
    0
    werkt bij centerparcs
    noord babant
    Òh meis toch wat een vervelende situatie!
    Zelf heb ik nare ervaringen wbt het consultatieburo.
    Wij zijn op dit moment bezig met Jimmy hij vertoond dus het omgekeerde van jou zoontje.
    Hier is het begonnen op zwemles die zich zorgen maakte en daarna de juf op school. Ook wok wisten al heel lang dat hij anders is als andere kindjes.
    Wij zijn naar onze huisarts gegaan en die heeft ons doorverwezen.
    Wij moeten over 2 wkn naar de kinderpsyg.
    Jimmy is natuurlijk veel ouder als Bryan maar ik weet zelf heel goed dat een moeder het vaak bij het rechte eind heeft!
    Bij mijn nichtjes zoontjes zijn ze met zijn 3 jaar begonnen met onderzoeken van oa adhd dus het kan wel degelijk eerder.
    Bij ons zit het in de familie,bij jullie ook? Anders gewoon eens een afspraak maken bij je huisarts.

16. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Kunnen ze er zo jong al wat aan doen dan?? Mijn vriendin heeft ook zo'n overdreven drukken peuter (en das dan aardig uitgedrukt) en een man met adhd, maar die wil er juist voor ze 4 is geen stempel op drukken met adhd. Gewoon omdat adhd-ers al zo snel in een hokje worden gedrukt en volgens haar er voor het 4e levensjaar toch niets aan te doen is. Maar dat is dus niet helemaal waar begrijp ik uit jullie verhalen?

17. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    juist voor de 4 jaar dus voordat ze naar school gaan, is het heel belangrijk om er wat aan te doen. Vaak als ze veel last hebben van hun drukke gedrag lopen ze op andere ontwikkelingsgebieden wat achter. Ook als ouders zijnde is handig om goed te weten hoe je met je kind kan omgaan, zonder steeds in het negatieve te vallen.
    Je hoeft niet perse een stempel erop te drukken, als je maar weet hoe je met je kind moet omgaan. Bij sommige kinderen die zoveel last hebben van hun druk zijn waardoor ze gewoonweg niet toe komen aan alle ontwikkelingsgebieden kunnen ook veel baat hebben bij medicatie.
    Kijk als je het idee hebt dat je goed weet hoe je met je kind moet omgaan en je kind ook goed groeit, dan hoef je er niet perse wat mee te doen. Maar wanneer je samen in een negatieve spiraal zit, dan ou ik echt wel hulp in schakelen.

18. lianda

lianda Fanatiek lid

6 jun 2007
    2.367
    0
    0
    werkt bij centerparcs
    noord babant
    Dit zijn echt hele wijze woorden! Ben echt blij dat er eindelijk eens iemand dit neer zet!
    Wij weten nu een beetje hoe en wat betreffende onze zoon en wij gaan er ook gewoon mee om.
    Er wordt inderdaad snel een stempel op een kind gedrukt,dat is ook 1 van de redenen waarom wij alles via de ha doen en niks via de school.
    Nu zijn wij als ouders juist de baas en vertellen wij zelf wat wij willen aan de school!

19. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    je kunt een kind met adhd kenmerken ook benaderen op dezelfde manier als een kind met adhd diagnose. Ik vraag me af wat je hebt aan die diagnose. Je wilt toch nog geen medicijnen geven hoop ik? Of is hij echt onhandelbaar op psz/kdv?
    Je kunt ook zonder diagnose ondersteuning krijgen in de opvoeding, het cb kan je wel doorverwijzen.

20. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Hier niks met adhd in huis maar zonder diagnose loop je qua hulpverlening wel vrij snel tegen een plafond hoor...
    daarom hebben wij sinds kort wel een diagnose voor onze dochter.

Van het CB heb ik het nooit moeten hebben hoor... hier via de huisarts, toen eerste lijns psychologe en van daaruit verder naar instanties die onderzoek doen. Nu met een diagnose gaan er qua hulp wel deuren open die voorheen gesloten waren... want ja het was niet officieel.

Wat je doet met de diagnose moet je trouwens zelf weten... ik hang het niet aan de grote klok. Je kunt een diagnose gebruiken hoe je zelf wil. Het is niet dat je verplicht bent je kind anders te benaderen of iedereen op de hoogte te stellen. Ik doe er ons voordeel mee en verder niks.

Deel Deze Pagina