Mijn dochter heeft altijd goed geslapen. Tuurlijk ook zo haar problemen met naar bed brengen, maar na een paar dagen/week doorbijten was dit ook over. Nu heeft ze iets nieuws "bedacht". Overdag slaapt ze 1 à 2 keer. Tussen 19.30-20.00 gaat ze naar bed. Ze is moe, naar boven, zij loopt nog even rond, ik pak haar spulletjes, wassen, schone luier, tandenpoetsen, slaapzak aan, verhaaltje, muziekdoosje en slapen. De ene keer slaapt ze meteen, een andere keer heeft ze nog hele verhalen: prima. Wat doet ze nu: een hazeslaapje van ongeveer 20 minuten (ze slaapt echt) word daarna klaar wakker en gaat vervolgens niet meer slapen. Ze is klaar wakker........... Wie herkent dit? En vooral wat te doen? Ik ben geen voorstander om haar uit bed te halen. Slapen = slapen. Ze houd het rustig vol om de hele avond te huilen/schreeuwen/krijssen. De ene keer als ik ga kijken is ze giega overstuur, en de andere keer begint ze te lachen en meteen te spelen met mijn handen. Ook zit ik rustig bij haar op de kamer de hele avond te lezen. Ik besteed geen aandacht aan haar, en zij speelt rustig in haar ledikant Ik weet het even niet meer.
En als je haar maar één keer laat slapen? Slaapt ze dan beter? En hoe lang slaapt ze overdag? Misschien wat korter laten slapen? Of wat later naar bed? Klinkt alsof ze minder slaap nodig heeft, maar denk dat je dat zelf het beste kunt inschatten.