Hoi allemaal, Ik moet even mijn verhaal kwijt want ik maak me er toch een beetje zorgen om. Toen ik voor de eerste keer naar de verloskundige ging, met 9 weken, was mijn bloeddruk te hoog. Onderdruk van 89. De verloskundige dacht dat het te maken had met zenuwen, maar toen ik afgelopen week voor mijn 2e afspraak ging, was mijn bloeddruk weer gestegen terwijl ik helemaal geen zenuwen had. Nu was de onderdruk 94, en de verloskundige vertelde me dat ze meteen gingen overleggen of ik daar mag blijven, of dat ik toch onder controle moet bij de gyneacoloog. Ik ben verder niet bekend met hoge bloeddruk, dus dit kwam wel als een verrassing. Ook vertelde ze erbij dat ik er maar vanuit moest gaan 'dat het wel een issue ging worden bij mij'. Niet zo'n leuke uitspraak vond ik, en bovendien maak ik me nu er wel een beetje zorgen om. (wat ook weer niet goed is voor mijn bloeddruk, ik weet het!). Ik vind het vooral een beetje zorgwekkend omdat ik pas 13 weken ben. Sinds afgelopen week heb ik enorme hoofdpijn erbij gekregen, en ik heb ergens gelezen dat dit ook met de bloeddruk te maken kan hebben. Zijn er mensen die ook al zo vroeg in de zwangerschap een hoge bloeddruk hadden? En is het terecht dat ik me zorgen maak, of hoeft het helemaal geen probleem te zijn? Groetjes, Maartje
Met 14 weken en 4 dagen was mijn bloeddruk (onderdruk) ook te hoog, namelijk 90. Ook ik had erg veel hoofdpijn, maar mijn urine en bloed waren gelukkig goed. Ik ben op een zoutloos dieet gezet, mag geen drop, chips en oude kaas meer en moet zoutloos koken. Bij mij heeft dit goed geholpen, met 19 weken was mijn onderdruk heel netjes (75). Ik moet wel om de 4 weken terug komen en bij klachten direct bellen, zeker als ik erbij ga spugen en sterretjes zien. Mijn hoofdpijn is ook veel minder sinds ik zoutloos eet. Hopelijk is het voor jou ook een idee, verder raden ze veel rust aan. Als het allemaal niet helpt zijn er bepaalde medicijnen voor, maar een hoge onderdruk tijdens de zwangerschap zien ze gewoon liever niet.
Er is ook een mogelijkheid tot het slikken van medicatie tijdens je zwangerschap om je bloeddruk laag te houden. Dus laat je niet gelijk gek praten meid, je zal alleen als de bloeddruk zo blijft waarschijnlijk onder controle van de gyn komen.
Hee! Bedankt voor de tips. Ik heb me voorgenomen het nemen van zout te beperken. Ik eet namelijk regelmatig kant en klaar maaltijden, frietjes, chips en we koken ook best wel met veel zout. Zeker omdat ik zo'n hoofdpijn heb, ga ik dat vanaf vandaag minderen. Weet iemand zo wat je dan beter nog meer kunt laten? Groetjes, Maartje
bij mij is het juist andersom.. onderdruk van 55.... ik moet juist dropjes eten en cupasoup.... niet te veel natuurlijk... mij klachten zijn duizeligheid en erg moe... lijkt me erg vervelend om hoge bloeddruk te hebben, helemaal al aan het begin van de zwangerscdhap. hopen dat je minder zout eten helpt! sterkte ermee!
Meid maak je niet te veel zorgen. Ik spreek uit ervaring ik heb zodra ik een positive test heb ook een hoge bloeddruk! Nog hoger als bij Jou 100 onderdrukt gemiddeld! Bij alle 3 de kinderen! Ik heb medicijnen gekregen en ben vanaf 17 weken minder gaan werken bij alle zwangerschappen om voldoende rust te pakken! Dat minder zout heeft weinig effect zecht mijn gyn wat het is een normaal probleem maar vind wel dat je vk niet moet aanmodderen een je naar de gyn moet overdragen zo krijg je wat extra controle en krijg je extra echo's voornamelijk om de groei te bekijken! Mijn kinderen waren wel heel ligt bij de geboorte, dit kwam omdat mijn placenta niet optimaal werkt door die hoge bloeddruk! Nu ik medicijnen slik heb ik een bloeddruk van 140/85 nog wel vors maar veel lager krijgen ze het niet! Hoofdpijn had ik ook heel erg op Jou termijn maar had niets met de bloeddruk te maken toen! Meestal komen de klachten pas echt als je een blieddruk hebt van 150/100 maar goed alles kan natuurlijk! Rust is dus belangrijk en last je goed door een gyn informeren want aan zorgen maken ( vaak onnodig) heb je niets! Heb je nog vragen dan vraag ze maar! Groetjes
Eigenlijk is een zoutloos dieet achterhaald, maar ik had die keer een vk van de oude stempel hihi! En het heeft wel geholpen, dus ga ik gewoon lekker zo door. Baat het niet, dan schaadt het niet. Verder helpt rustig aan doen ook, vermijd dus stress en spanningen. Hopelijk helpt het bij jou ook en heb je snel minder last van hoofdpijn en weer een mooie bloeddruk!
Een herkenbaar verhaal! Ik had bij de eerste controle (9 weken + 2 dagen) een onderdruk van 85. Omdat ik bekend ben met een hoge bloeddruk, en het in de familie zit, was ik er eigenlijk wel tevreden mee. Maar de verloskundige dus niet . Ik krijg nu extra bloeddrukcontroles (om de 2 weken) en bij een onderdruk boven de 90-95 moet ik verder door een gyneacoloog begeleid worden. Bij een onderdruk boven dan 100-105 kan medicatie ook een optie zijn. Vond het geen prettig verhaal, dus ben ook extra alert op eten. Probeer me er verder maar niet te veel zorgen over te maken. Groetjes!
Bij de eerste controle (VK 7weken) was het allemaal goed 120/80 Op een gegeven moment te hoog (Gyn 14.5weken) 140/90 We zouden het even aankijken (2,5 weken) en anders werden het toch medicijnen. Bij de vorige controle (Gyn 17weken) was mijn bloeddruk voorbeeldig 115/65 Dit is allemaal vanzelf gegaan. Soms gaat in het begin van een zwangerschap een bloeddruk even vanzelf omhoog (omdat je hart dus moet wennen aan het extra bloed dat hij moet rondpompen). Ik merk ook dat ik sinds mijn bloeddruk weer gezakt is ik me veel beter voel. Geen hoofdpijn en weinig vermoeidheid meer! Denk er ook om dat chocolade, snoep en te veel zout een trigger kán zijn voor deze problemen.
Dat geloof ik inderdaad best, dat het hart eraan moet wennen maar ik voel me ook echt super onrustig. Ook een hoge hartslag denk ik. Zelfs op mijn vrije dag heb ik dat. Geen idee waardoor t komt maar echte rust vind ik moeilijk. Ik heb best een druk leven en plan regelmatig pauzes in om te slapen maar op een of andere manier voel ik me constant opgejaagd. Dat kan natuurlijk ook door de bloeddruk komen denk ik dan. Wie weet helpt minder zout eten toch wel. Ook al zei de vk dat je zelf niet veel kunt doen. Iig proberen niet druk te maken, want ja dat doe ik toch wel een beetkje. Je hoort ooit verhalen!
Jij zegt ik heb het zelfs op mijn vrije dag. Nou ik had mijn hoge bloeddruk (140/90) juist in en vlak na mijn vakantie.... Dat had ik ook nooit verwacht. Ik weet niet of je aan sport doet? Maar ga anders eens proberen te zwemmen ofzo. Ik merk dat een beetje beweging (ik sport dus wel nog) me heel erg goed doet. Terwijl ik dus eerst nog niet eens op de fiets mijn boodschappen kon doen, zo rot voelde ik me. En kijk gewoon eens WAT je zoal eet, misschien zit er wel iets bij waarvan je vermoed dat het je bloeddruk kan triggeren. Echt zoutloos dieet is achterhaald is mij verteld, maar minderen met zout kan natuurlijk nooit kwaad. Ik weet echt hoe je je voelt. Maar maak je vooralsnog niet al te druk. In het ergste geval krijg je medicijnen....
Qua sport, ja ik probeer een paar keer in de week te gaan wandelen en wil me binnenkort opgeven voor zo'n zwangerschapscursus. Lijkt me ook wel leuk! Zwemmen heb ik altijd heerlijk gevonden maar sinds mijn zwangerschap nog niet de puf gevonden om te gaan. Misschien toch maar eens doen! Ik heb nu 2 dagen redelijk gezond gegeten, en geprobeerd weinig zout tot me te nemen. Net ff wat chipjes gepakt, gewoon om dat ik dat zo lekker vind en ik me heb voorgenomen 1 x in de week dat te mogen, en smerig dat ik het vond! Net of ik een hele zoutpot opeet. Wist niet dat je daar al zo snel aan kon wennen :S Ik ben ook best wel een snoeper sinds ik zwanger ben dus probeer nu ook zo weinig mogelijk vet te eten. Misschien dat dat ook wel scheelt. We zullen het zien.
Nou, vandaag weer naar de verloskundige geweest. We zijn vandaag 4 weken verder, en met 16 weken nu is mijn bloeddruk nog steeds te hoog. Nu ook mijn bovendruk te hoog, 150/91. Typisch twijfelgeval zegt de verloskundige, maar ze zei er al wel bij dat ze me liever overdroeg naar de gyneacoloog. Morgen hebben ze overleg, maar ze zei dat je er vanaf 20 weken toch wel echt problemen mee kunt gaan krijgen, zei ze dat ik er maar vanuit moest gaan dat ik bij de gyneacoloog moet. Op zich wel fijn, wat extra controles he. Ik had gehoopt, met minder zout te eten etc, dat ie nu beter zou zijn, maar helaas!!!