Shetland pony -> haren en staart knippen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Pugga, 26 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pugga

Pugga Bekend lid

15 mrt 2012
    740
    4
    18
    Hallo,

Ik merkte dat hier mensen met paarden zijn dus dacht probeer het hier. Heb al gegoogled maar geen antwoord kunnen vinden. Bij mij in het park lopen 4 shetland paardjes. Nu was vorige week bij 1 van de paardjes de staart en de manen afgeknipt, en nu van de week zag ik dat het er twee zijn. Is dit normaal voor die paardjes of moet ik iemand hierover inlichten?

De paardjes zijn een soort van wildgroeiings project dus heb echt geen idee van wie ze zijn weet wel dat de kindertjes in de buurt niet altijd even vriendelijk zijn tegen de paardjes.

Vandaar dat ik me afvroeg gebeurt dit inderdaad wel eens bij die paardjes of zijn ze gewoon bestolen van hun manen?

Groetjes

2. vlekkengek

vlekkengek Fanatiek lid

8 jul 2008
    1.782
    0
    0
    veehoudster
    het komt idd vaker voor dat de zogenaamde "penny meisjes" de pony's willen verzorgen en ze daarom de staart en manen in hun ogen "bijknippen".
    als de manen en staart er helemaal af zijn zou ik als ik jou was even bellen met de beheerder van dat natuurgebied, vaak is dit staatsbosbeheer.

heb je er een foto van ??

3. fleurtjeuh

fleurtjeuh Actief lid

15 feb 2012
    456
    0
    0
    NULL
    NULL
    De staart bijknippen is niet zo erg, Mits dit natuurlijk met beleid wordt gedaan, en niet te kort.
    De manen daarintegen, moeten niet geknipt worden. Het is erg lelijk en geeft altijd een onnatuurlijk beeld.

Ik zou even navragen, of naar de eigenaar bellen oid.

4. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Als de manen al korter gemaakt worden bij shetlanders dan is dit vaak dmv "trekken" of snijden.
    maar echt knippen gebeurt eigenlijk nooit.
    Dus je kan bv even de eigenaar bellen maar het is ook geen mishandeling opzich zolang de staart nog wel op lengte is....

5. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hmm ik zou ook even bellen.
    Sowieso, met het oog op de winter, zijn de manen een lekkere warme 'deken'.
    Irritante pennymeisjes zo af en toe. Ze komen met geen stok aan mijn paard, ksssst!

6. Loontje81

Loontje81 Bekend lid

22 mei 2010
    712
    0
    0
    Huismoeder
    Hoogvliet r'dam
    Een aantal jaar terug leek dat een "hype"te zijn.Bij paarden en pony's die in het land stonden gewoon alles eraf knippen.
    Persoonlijk zou ik inderdaad eens even rond gaan bellen zeker als ze daar als "wild"lopen.

7. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ja ik heb op Bokt de wildste verhalen gelezen. Brrr, moet er niet aan denken dat ze bij mijn mooie man zijn lange witte manen afknippen.
    Ik doe ze echt wat aan denk ik :)

8. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Kan me niet voorstellen dat iemand die bij de dieren hoort dit gedaan heeft. Zoals al gezegd werd gebeurt het inkorten van de manen alleen dmv trekken of snijden, zo radicaal afknippen is niet gebruikelijk.
    Als de staart nog een redelijke lengte heeft is het voor het dier niet heel ernstig, maar het ziet er wel erg mismaakt uit....

9. Loontje81

Loontje81 Bekend lid

22 mei 2010
    712
    0
    0
    Huismoeder
    Hoogvliet r'dam
    Ja idd bokt liep er vol mee zelfs zo erg dat paarden gevlochten werden met kunsthaar..

Maar zo rond deze tijd korte manen en staart maakt het best vaag en denk niet dat dit bewust door de eigenaar is gedaan.

10. Pugga

Pugga Bekend lid

15 mrt 2012
    740
    4
    18
    Kzal kijken of ik morgen foto van ze kan maken. Maar ze hebben echt een hanekam nu zeg maar dus zeker 90% eraf en de staart is nog een klein stompje.

Moet ik dan naar staatsbosbeheer bellen, de gemeente of 144?

Kvind het wel heel sneu nu zeg

11. Loontje81

Loontje81 Bekend lid

22 mei 2010
    712
    0
    0
    Huismoeder
    Hoogvliet r'dam
    eventueel centrale nummer politie die zijn nog wel te bereiken denk ik toch daarvoor?Het is toch iets wat je niet vertrouwd denk ik dan.

12. zafira

zafira Fanatiek lid

18 feb 2010
    1.962
    127
    63
    zuid holland
    Dan zijn het waarschijnlijk geen pennymeisjes geweest, maar eerder iemand met de bedoeling om het bewust te verpesten.

Wat zal de eigenaar balen zeg, en zielig voor de pony's. Nu moeten ze in de winter hun lange manen missen wat juist zo lekker warm is.

13. Pugga

Pugga Bekend lid

15 mrt 2012
    740
    4
    18
    Dan beter 144 dan de politie toch? Die zijn daar toch voor? Kvraag me af wat ze er aan kunnen doen ben bang weinig.

14. Loontje81

Loontje81 Bekend lid

22 mei 2010
    712
    0
    0
    Huismoeder
    Hoogvliet r'dam
    Geen idee heb nooit voor zulke dingen moeten bellen haha...Zelf zou ik eerder denken aan algemeen nummer dan aan 144(is dierenbescherming?) Zij weten wel wat je anders kan of moet bellen.

15. liesje88

liesje88 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.148
    0
    0
    Drenhte
    Zulke korte manen is echt niet normaal en die staart hebben ze gewoon nodig. Zullen waarschijnlijk idd mensen zijn geweest die t niet echt lief hebben bedoeld.
    Weet niet wie je er voor moet bellen, maar als ze er wild lopen zou ik denk bij staatsbosbeheer aan de bel trekken of anders toch gewoon politie dan kunnen ze misschien in de gaten houden of er ongure types rond lopen..

16. Pugga

Pugga Bekend lid

15 mrt 2012
    740
    4
    18
    Heb maar gewoon 144 gebeld. Ze wisten niet echt of het strafbaar was maar er is nu dus melding van gemaakt en ze gingen het uitzoeken. Dus ben benieuwd

17. stopcontact

stopcontact Fanatiek lid

9 sep 2011
    1.674
    1
    0
    Inderdaad was het een paar jaar geleden dat je het heel veel hoorde en las over paarden en pony's die van hun haardos beroofd waren.

Ik zou de gemeente bellen want w.s. is het gemeentegrond waar ze als project op grazen? Of inderdaad staatsbosbeheer. De eigenaar zal w.s. via één van beiden de boel huren.

Sneu hoor voor die beestjes... de kou komt er aan. En het staat zo knullig (ik houd van paarden met een mooie natuurlijke haardos ;))

18. Pugga

Pugga Bekend lid

15 mrt 2012
    740
    4
    18
    Ze zien er inderdaad niet uit nee. Vind het echt sneu. Dus ben benieuwd wat ze ermee doen.

19. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Goed dat je gebelt hebt, hoe reageerde ze?
    Vaak hebben ze in de winter een dunnere vacht onder hun manen, dus dit is idd wel sneu!

20. rinke

rinke Fanatiek lid

9 okt 2010
    2.224
    0
    0
    verzorgende ig
    noordholland
    ben wel benieuwd naar de foto's...

ik vind persoonlijk zo"n hanenkam net als bij een fjord ook wel gaaf staan bij shetjes.. maar staart afknippen?!?! nee dat is raar.. (of ze moeten ziek zijn en het daarom "moet")

Deel Deze Pagina