Morgen ga ik mijn ontslagbrief inleveren bij mijn huidige werkgever. Heb even nagekeken wat ik nog aan uren heb staan. Totaal 74 wettelijke verlofuren maar hier gaat mijn vakantie nog vanaf. Maar er staan ook nog 125 bovenwettelijke uren. Ik ben echt een kneus hoor maar ik heb geen idee wat die bovenwettelijke uren nu eigenlijk inhouden. Heb ik hier nog recht op? Hoe zit dit?
Alle uren die je hebt opgebouwd in de afgelopen periode zijn "jouw uren". Houd je ajb wel rekening met het feit dat je uren over 2016 naar rato zijn? Dus dat je mogelijk minder dan 76 uur hebt staan? Of heb je daar al rekening mee gehouden in je berekening van je tegoed? Ook je bovenwettelijke uren mag je laten uitkeren in geld/tijd.
Bij een voltijds contract heb je wettelijk gezien altijd minimaal 20 vakantiedagen per jaar. De rest wat je meer hebt dan die 20 dagen, worden de bovenwettelijke dagen genoemd.
Ik snap die middelste zin niet helemaal (voel me echt heel dom nu). Ik weet dat er nog vakantie vanaf gaat maar verder?
Als je 25 vakantiedagen opbouwt over een heel jaar (2,08 dagen per maand) dan heb je dus nu na 6 volledige maanden 12,5 dag opgebouwd. Als jij al 14 dagen hebt opgenomen (bij wijze van) heb je dus helemaal geen recht meer op uitberaling van vakantiedagen.
Als je over 12 maanden 20 dagen krijgt, maar je ben er maar 8 in dienst, heb je dus in 2016 recht op 8/12 van 20 dagen = 13 dagen en een paar uur. Aan het begin van het jaar wordt meestal het saldo opgehoogd met een volledig werkjaar, 20 dagen dus, terwijl je er op minder echt hebt als je niet het hele jaar werkt.
Oooowww nu snap ik em. Maar die wettelijke uren vind ik niet spannend, dat zal wel goedkomen. Maar 125 bovenwettelijke uren. Die mag ik dus uit laten betalen of opnemen? Ik snap niet dat ik zoveel uur heb maar zal wel aan mij liggen. Was vandaag voor het eerst dat ik me in m'n uren ging verdiepen (ja beetje dom) en toen zag ik dat pas.
Stel je krijgt op jaarbasis 25 verlofdagen. Dan zijn hiervan 20 dagen wettelijk en 5 dagen bovenwettelijk. Ik ga hier even uit van een fulltime dienstverband. Werk je bijv voor 60% dan krijgt je 20x0,6=12 dagen wettelijk en 5x0,6=3 dagen bovenwettelijk. De bovenwettelijke verlofdagen hebben een kortere verjaringstermijn dan de wettelijke verlofdagen. Bij einde dienstverband dienen zowel resterende wettelijke als bovenwettelijke verlofdagen uitbetaald te worden. Of je de uren ook mag opnemen is iets dat je met je werkgever moet bespreken.
Precies andersom. Wettelijke vervallen officieel na een half jaar, terwijl de bovenwettelijke pas na 5jaar vervallen.
Voor ATV-dagen of compensatie-uren kan dat gelden, maar vakantieuren (wettelijk en bovenwettelijk) dienen altijd te worden uitbetaald bij einde dienstverband.
Bij ons zijn bovenwettelijke uren, compensatie uren. Alle meeruren die ik werk krijg ik in de vorm van tijd voor tijd. Die uren kan ik niet laten uitbetalen. Ze staan in min overzicht als compensatie uren. Maar misschien ben ik in de war met iets anders?
Compensatie-uren werk je voor. Je draait dan extra uren die je niet uitbetaald krijgt. Bovenwettelijke vakantieuren zijn simpelweg alle vakantieuren die een werkgever in het contract meer geeft dan het wettelijke aantal. In jouw geval zou je dus 3 soorten verlof kunnen hebben: 1. 20 wettelijke dagen (het minimum aantal dagen waar een fulltimer recht op heeft en een parttimer naar rato) 2. Bovenwettelijke dagen (alle vaste vakantiedagen die je boven die 20 dagen krijgt, dus die je werkgever als extra arbeidsvoorwaarde biedt zeg maar) 3. Compensatie-uren: uren die je meer werkt, maar niet uitbetaald krijgt. Stel je werkt structureel meer, dan kunnen die uren ook voor je ziekteperiode komen te vervallen. Met je wettelijke en bovenwettelijke dagen zal dit niet gebeuren, want daar heb je altijd recht op. Kortom, compensatie-uren staat meerwerk tegenover. Wettelijke en bovenwettelijke uren niet.
En nog een aanvulling. Wettelijke vervallen 6 maanden na einde van het jaar waar ze van waren (dus uren uit 2016 zij tot 1 juli 2017 geldig) Bovenwettelijke vervallen pas na 5 jaar (dus die van 2016 gelden tot en met 2021) Compensatieuren vervallen vaak aan het einde van het jaar. Dus je moet je opgebouwde uren datzelfde jaar voor 31 december opgenomen hebben en anders vervallen ze en begin je op 1 januari weer met schone lei.