Dag dames, Ik heb het idee dat ik een tekort aan vit d kan hebben en wil daarvoor vitamines innemen. Ik heb een b12 tekort en krijg daarvoor injectie's. vanmorgen de vervangende ha gevraagd of ik mn vit d kon laten checken, moet ik daarvoor bij mijn eigen zijn zodat b12 ook weer gecontroleerd kon worden wat ik niet wil (lang verhaal) Nu kan ik dus nog niet bij mijn eigen huisarts terecht en moest ik maar een tijdje moe ed verder doorlopen. Daarom wil ik nu dus vitamine d kopen. Kan iemand mij helpen aan een winkel (niet via internet ivm levertijd) waar ik een hogere dosering kan kopen en wat goed opneemt?
ik heb vitamine D bij de kruidvat gekocht en neem 2 pilletjes per dag; ik denk dat het werkt, al ben ik niet helemaal overtuigd. Wat ik begrepen heb is dat je de overtollige vitamines die je 'teveel' inneemt vanzelf weer uit plast. Dus misschien kun je er 4 per dag innemen?
Met vitamine D moet je idd voorzichtig zijn deze plas je niet. Ik woon in Belgie en neem 1 keer per maand een vloeibare suspensie in met vit D. Is verkrijgbaar daar zonder recept bij de apotheek.
Gewoon bij de apotheek om devaron vragen. Ik moest er 2x per dag toen ik een tekort had, maar nu het op peil is blijf ik het gewoon doorslikken.
Je kunt gerust 50 mcg op een dag nemen( mensen met nierproblemen kunnen wel problemen krijgen met deze dosis, dan altijd in overleg met een arts doen) In de kruidvat zit volgens mij 5 mcg, dus dan zou je er 10 per dag kunnen nemen. Etos heeft tabletjes van 10 mcg per tablet. Vitamine d innemen tijdens de grootste maaltijd. Dan wordt het beter opgenomen. Het is een vetoplosbare vitamine, dus voor een goede opname is vet nodig. Een teveel plas je niet uit, maar het wordt pas gevaarlijk als je 250 mcg per dag neemt. Als je echt een tekort hebt schrijven huisartsen je vaak een drankje voor. Daar zit 50.000 IE in. 400 IE is 10 mcg. Als je klachten krijgt van de inname van vitamine d ia het verstandig om een goed magnesium product te nemen ( bv magnesium citraat of magnesium malaat). Magnesium is nodig voor de opname van vitamine d en een tekort kan veel klachten geven
Zou absoluut niet zelf experimenteren en toch eerst laten nakijken, misschien kan je van huisarts veranderen als je je er niet prettig bij voelt? Teveel aan vit d kan hart, maag en nierklachten en andere ongein veroorzaken en dan ben je misschien nog verder in de problemen?
Ik zeg toch niet dat ik ga experimenteren? Ik wil gewoon een toevoeging net zoals andere mensen multi vitamines ed slikken. Je moet wel heel erg je best doen wil je een teveel aan vitamine d binnen krijgen. Bedankt voor jullie reactie's tot dusver de zon schijnt de komende dagen ook, dus misschien probeer ik het toch eerst daarmee.
Hoelang slik je deze hoeveelheid? En elke dag? Weet je ook wat je waarde is bij deze hoeveelheid? Ik zou wel meer willen gaan slikken, maar ik durf het niet echt. Ik slik nu 2000IE. Ik ben bang voor een te hoge waarde. Vandaar de vraag wat jou waarde is
Maar een multi vit, helpt dat niet voldoende? Daar zit toch adh in? Of merk je dan nog steeds een tekort? Heb zelf ook een tekort aan vitamines heb ik het idee maar ben zo bang dat ik teveel ga gebruiken.. Vind het al zo eng om extra vit c te nemen als ik ziekjes ben terwijl dat toch vrij onschuldig is
Ik slik van NOW, de Eve tabletten, dan zit ik op 1000iu op een dag. Maar ik slik 1 keer per week een capsule van 5000iu erbij. Deze zijn ook van NOW.