Weet iemand van jullie misschien hoe je erachter kunt komen of iemand die zegt een studie te hebben afgerond dit ook werkelijk zo is? Dus of je kunt controleren of iemand daadwerkelijk een diploma heeft behaald. Het gaat om een studie en master psychologie aan de Leidse Universiteit.
Als het gaat om iemand die werkzaam is als psycholoog, dan zou ik zeggen dat het wel via een register terug te vinden moet zijn (BIG, NIP oid)
BIG betekent dat je nog een studie hebt gedaan die na je masterstudie komt. Misschien moet je hem vragen om zijn diploma te laten zien?
Dat lijkt me ook de beste optie. Ik denk niet dat Universiteit Leiden je als buitenstaander informatie verschaft namelijk. Hoezo?
Ik neem niet aan dat de universiteit deze info zomaar geeft. Gaat t om een sollicitatie procedure? Dan vragen om het diploma. En als t geen sollicitatie procedure is, waarom wil je t dan weten?
Dat klopt niet helemaal, verpleegkundigen zijn bijv ook big geregistreerd en die hebben geen master titel normaal gesproken
Vragen om een kopie van het diploma. Psycholoog is geen beschermde titel (dus elke fantast mag zich psycholoog noemen), maar MSc is dat wel.
Via DUO, daar staat elk diploma geregistreerd, maar ik betwijfel (weet wel zeker)dat je die info niet gaat krijgen...
Precies. Je kunt het zelf wel inzien maar niemand anders. Tuurlijk, tijdens een sollicitatiegesprek kan om je papieren worden gevraagd, maar dat lijkt me hier niet het geval. Waarom wil je het. O graag weten cq. waaron geloof je niet dat diegene een diploma heeft?
Nou als iemand het heeft over zijn "diploma" dan is dat misschien al een teken dat het niet klopt. Als je een universitaire studie hebt afgerond dan heb je het over je "bul" en niet over een diploma. Zeker in Leiden (oude wat conservatieve universiteit) spreekt men over een bul en niet over een diploma. Ik vind het zelf een beetje gênant als mensen het een diploma noemen. Net zoals toen mijn schoonmoeder de universiteit "school" noemde toen mijn man en ik nog studeerden. Maar dat is geheel off topic ....
Lastig! Mijn man zei ook vaak dat 'ie naar school ging, terwijl ik de UvA geen school noem . Hij noemt het ook een diploma/zijn master gehaald (nog maar 3 jaar afgestudeerd), terwijl schoonvader nog in termen van bul praat. Maar volgens hem is het niet echt te controleren of een persoon is afgestudeerd. Dan wordt het dus gewoon eisen of je zijn bul/diploma mag zien.
Als je het zelf zo noemt voor de grap, is het nog daaraan toe. Maar als een ander de universiteit waar je heen gaat bloedserieus "school" noemt is het wat anders. Maar even ter relativering, mijn schoonmoeder noemt het kinderdagverblijf van mijn dochter ook "school"
Tja, ik werk op een universiteit en hoor studenten zelf ook regelmatig 'school' zeggen... Geen eerstejaars, btw.
Ik noemde het ook gewoon school en diploma en niet als grap. Ikhou niet van praten in de term van ik moet naar de universiteit... Dus dat iemand een verkeerde term noemt zegt helemaal niks.
Inderdaad, ik ben zelf student psychologie en heb het regelmatig over school en diploma hoor. Ik vind het vrij vreemd dat je twijfelt of iemand zijn 'bul' wel of niet heeft gehaald op basis van de woordkeuze.
Misschien een generatie ding dan? Ik ben 10 jaar geleden afgestudeerd en toen was het echt not done en nog steeds niet tussen generatiegenoten. Hoogstens als zelfspot. En ook bij sollicitaties en bij hypotheek aanvraag vraagt men naar mijn bul en niet naar mijn diploma. Als ze dat wel zouden doen, zou ik geneigd zijn om mijn zwemdiploma mee te nemen .
Dat denk ik zeker. Ik zou het ook nooit zeggen. Maar misschien ligt het ook wel aan de studie hoor. En aan het feit dat we veel zijinstromers van het HBO hebben.
De universiteit houdt een register van afgestudeerden bij. Zo zijn diploma's / bullen controleerbaar. In gevallen waarin iemand verdacht wordt van fraude, kan dit gecontroleerd worden. Ik weet niet of je dit ook als particulier kunt doen.