dopen wel of niet en waar?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door wendyw80, 31 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wendyw80

wendyw80 Fanatiek lid

8 jan 2009
    2.189
    24
    38
    zeeland
    Hallo.

Wij willen ons dochtertje t z t laten dopen maar zitten
    met een redelijk groot dilemma.
    Ik ben katholiek en mijn man is nederlands hervormd.
    De reden om haar te laten dopen is omdat we haar een
    christelijke opvoeding mee willen geven.
    Ze zal ook later hier in het dorp naar de christelijke school gaan.
    Zelf gaan we niet iedere week naar de kerk maar doen
    dat wel regelmatig eens per maand of zo.
    Nu weten we niet in welke kerk we haar laten dopen.
    Ons is verteld dat ze in katholieke kerken ook christelijke
    dopen doen zodat het kind later zelf nog kan kiezen naar
    welke gemeenschap het wilt{katholiek,protestant,gereformeerd}.
    En dat de hervormde kerk hier wat strenger in is.
    Heeft iemand van jullie hier ook mee te maken gehad?
    En hoe zullen jullie het oplossen?

2. YellowButterfly

YellowButterfly Niet meer actief

Wij hebben dezelfde situatie alleen ben ik nederlands hervormd en mn man is katoliek van huis uit. Ik heb belijdenis gedaan voor in de hervormde kerk enkele jaren geleden en dat was oecumenisch. We zijn ook in de hervormde getrouwd omdat onze ervaring juist andersom is - de hervormde kerk staat in onze ogen meer voor het algemene christelijke geloof (komt ook in uiting in de apostolische geloofsbelijdenis - ik geloof in de algemene christelijke kerk) en de RK is naar onze ervaring meer echt voor het katholieke (zij zingen dan ook in de geloofsbelijdenis katholieke kerk). Maar ik denk dat het wel afhankelijk kan zijn van de gemeente waar je naar toe gaat en bovenal hoe jullie het samen ervaren! Dopen zal bij ons in ieder geval ook plaats vinden in de hervormde kerk omdat wij ons daar samen het beste thuis voelen.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Katholiek betekent niets anders dan 'algemeen' he? ;)
    Als je gaat voor een christelijke opvoeding, maakt het helemaal niets uit of je katholiek, hervormd of oecumenisch laat dopen. Alledrie is het christelijk :)
    Hoe het in de katholieke kerk allemaal gaat, zou ik zo 1-2-3 niet precies kunnen zeggen: daar heb je al vrij jong de communie, maar weet even niet meer of je dan nog iets van een belijdenis-achtig iets hebt.
    In de hervormde kerk hoef je iig niet opnieuw gedoopt te worden als je als kind gedoopt bent, als je daar belijdenis wilt doen als volwassene. Alledrie de dopen gelden als doop.

Ik zou haar dus gewoon laten dopen in de kerk waar jullie heen gaan.

4. Amfy

Amfy Niet meer actief

ja heb je het "vormsel"

5. gevalletje

gevalletje Actief lid

3 mei 2008
    254
    0
    0
    Bij de rk heb je eerst doopsel, dan rond je 6/7/8 jaar de communie en op je 12de de vormsel. en zit je eraan vast. ALs je op latere leeftijd mag kiezen wat je doet met het geloof wat je mee hebt gekregen lijkt me mooier omdat dat dan een bewuste keuze is.

Zelf ben ik rk opgevoed en na mn vormsel ben op mn 13de atheist geworden (door persoonlijke omstandigheden).

als je bij hervomd (daar weet ik niet veel van) later een 2e doop kan doen en bewust, doen!! en natuurlijk een doopfeest is altijd mooi en je geeft je kind een basis mee van haar/zijn opvoeding.

zelf is bas niet gedoopt of wat dan ook (omdat ik zelf niet meer geloof en nooit in de kerk kom (vind ik ook hypocriet als je zelf nooit gaat en opeens je kindje doopt). en zn vader heeft van huis uit geen religie.

6. YellowButterfly

YellowButterfly Niet meer actief

Bij de hervormde wordt je gedoopt als kind - waarbij je als ouder aangeeft je kind het geloof mee te geven. Na je 18e doe je dan belijdenis - een hele bewuste beslissing dus. Mijn man heeft, na als baby gedoopt te zijn, op zn 12e stille communie (dacht ik) gedaan, dat is in principe hetzelfde maar ik denk dat de keuze van een 12 jarige anders is dan die van een 20 jarige.

Volgens mij is het beide gevallen zo dat de doop jouw voornemen betekent, een kind kan altijd later kiezen wat hij/ zij ermee gaat doen!

7. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zou je kindje laten dopen in de kerk waar jullie zelf naartoe gaan, blijkbaar voel je je daar het prettigst!
    Je kunt natuurlijk ook altijd gaan praten bij beide kerken, om te horen hoe zij ertegenaan kijken en te bespreken hoe jullie het zouden willen. Dan kun je daarna de best-geinformeerde keuze maken.

Wij dopen overigens niet; ik zou het wel willen (ben RK opgevoed en vind dat nog steeds waardevol ook al ga ik zelden naar de kerk) maar m'n vriend is volstrekt a-religieus en ik wil het niet doen als het voor hem helemaal geen betekenis heeft; ik vind het zo belangrijk dat je het alleen moet doen als je er allebei achter staat.

8. wendyw80

wendyw80 Fanatiek lid

8 jan 2009
    2.189
    24
    38
    zeeland
    Er werd hier gezegd dat we de doop in onze eigen
    kerk moesten doen.
    Dat is nu net het 'probleem'"want we zijn allebei lid van een andere gemeenschap.
    De ene keer gaan we naar de kerk van mijn man en een andere keer weer naar de kerk waar ik lid van ben.
    Dus vandaar onze twijfel van waar we onze dochter willen
    laten dopen.
    Wat BRI hierboven zegt is ook nog een optie.
    Met beide kerken een gesprek aangaan en dan een keus maken.
    Dus we zijn er nog niet helemaal over uit.
    In ieder geval bedankt voor jullie reacties

Deel Deze Pagina