Deze week worden bij mij zoontje van 2 de neusamandelen verwijderd. We zijn 3 weken geleden bij de KNO arts geweest en die constateerde dat zowel de neusamandelen als keelamandelen flink vergroot waren. Mijn zoontje heeft specifiek last van de volgende klachten: - continu verkouden & loopneus (3 weken loopneus, dan 5-6 dagen even niks en dan begint het feest weer...) - 's nachts snurken --> bij verkoudheid wordt hij regelmatig wakker en gaat dan rechtop zitten omdat hij anders geen adem krijgt. - altijd door de mond ademen (ook overdag) en ook een zware ademhaling. (je hoort hem altijd ademhalen) - regelmatig een adem die naar aceton ruikt - sinds december alweer 2 kuren gehad vanwege koorts die niet weg ging en de laatste keer waren ook de keelamandelen ontstoken. sinds eind januari geen koorts meer gehad. - overdag vaak hangerig/snel geïrriteerd en gewoon "niet helemaal fit". - oren zijn helemaal in orde en hij heeft nooit oorontsteking Nu vraag ik mij af.........waardoor worden deze klachten nu eigenlijk veroorzaakt? De neusamandelen of de keelamandelen? Want onze KNO arts wilt de keelamandelen liever niet verwijderen voor het 3e jaar (ondanks dat er wel een indicatie voor is vlgs de KNO arts) Mij gaat het met name om die ademhaling en normaal kunnen slapen 's nachts....wordt dat ook beter als je alleen de neusamandelen verwijderd? Wat zijn jullie ervaringen? Ik zou het zo zonde en zielig voor hem vinden als we nu zijn neusamandelen laten verwijderen en het helpt mss helemaal niet!!
wij hadden dezelfde klachten bij de oudste en dat kwam echt door de neusamandellen,de keel onsteking kwam dan door het door de mond ademen. oudste heeft ook erg grote keel amandelem van zichzelf,maar geen onstekingen sinds die van de neus eruit zijn het slapen ging na een weekje beter,nu had hij ook erg veel oorpijn en onstekingen wasrdoor hij slecht sliep,daarvoor kreeg hij buisjes
hier ook een paar dezelfde klachten en ook de neusamandelen ow en ze hebben weinig last van het verwijderen van de neusamandelen...keelamandelen hebben ze veel meer last van schijnt.
Keelamandelen verwijderen ze niet meer zo snel, omdat ze vaak meer goed dan kwaad doen. Ze zitten er namelijk om bacteriën tegen te houden. Daarom verwijderen ze liever eerst de neusamandel, omdat die ook vaak de ontstekingen veroorzaakt en het verwijderen hiervan is inderdaad minder ingrijpend. Bij mijn oudste is de neusamandel verwijderd (en buisje geplaatst) toen ze 3,5 was en mijn jongste was net 1. Helaas had het bij allebei niet het gewenste effect en moesten bij allebei eind januari alsnog de keelamandelen verwijderd worden. En bij allebei ook weer de neusamandel omdat die weer aangegroeid was! De oudste was toen 5 en heeft er nauwelijks last van gehad. De jongste bijna 2,5 en die is er behoorlijk ziek van geweest en zelfs weer opgenomen in het ziekenhuis ivm hoge koorts. Dit was gewoon dikke pech, want ze had een virus waardoor ze erg benauwd werd. Ik zou dus ook eerst kijken of de neusamandel voldoende is. Mocht dat niet zo zijn, dan ben je waarschijnlijk weer 1,5 jaar verder en snapt hij ook weer beter dat hij goed moet drinken. Dat is bij keelamandelen nog belangrijker en was volgens mij de reden waarom mijn 5-jarige veel sneller opknapte dan mijn eigenwijze 2-jarige! Die kan je het ook niet uitleggen, terwijl ze echt moest drinken.
Bij mijn zoontje zijn de neusamandelen er ook uitgehaald en dat is echt geweldig. Hij slaapt sinds die tijd gewoon door, niet meer verkouden, geen slaapapneu meer. Gewoon nog vrolijker dan anders. (geen wonder, hij slaapt beter). Je hebt dus grote kans dat het probleem volledig opgelost is dan.
ik herken de klachten die je beschrijft, en ook bij haar alleen de neusamandelen eruit. En dit heeft geholpen. Bij mijn jongste zijn keelamandelen ook verwijdert (om andere reden). Maar dat is echt ingrijpender dan alleen neus. Dus zal zeker eerst voor neusamandelen gaan!
Hier dezelfde klachten, binnenkort worden de neusamandelen van mijn dochter verwijderd. Keelamandelen waren ook flink, maar daar wilden ze nog even mee wachten. Slaapapneu heeft ze erg veel last van en dat wordt echt veroorzaakt door de neusamandelen volgens onze huisarts.
Mijn dochter had dezelfde klachten. Om de haverklap luchtweginfecties en longontstekingen. Ze heeft 3/4 jaar antibiotica gekregen in onderhoudsdosis zodat de luchtweginfecties zo goed mogelijk weg bleven. Toen ze 1,5 jaar was zouden de neusamandelen eruit gaan, paar weken daarvoor bleek mevrouw Mexicaanse griep te hebben. Vlak na haar 2e verjaardag zijn ze alsnog verwijderd. Ik had een totaal ander kindje. Nu hebben we donderdag weer een afspraak bij de kno voor de keelamandelen, die zijn rijp om geplukt te worden haha. Maar dit hadden ze ook een paar jaar geleden al gezegd. .