Hoi meiden, Even kort de situatie: Hier in de buurt wonen 2 kinderen die ik altijd alleen zie lopen. Een meisje van een jaar of 8 en een jochie van een jaar of 3 in de buggy. Sowieso nooit verzorgd: meisje ontzettend dun (oke mijn dochter is ook dun maar zij is echt 'eng' dun), te kleine kleding, haar niet gekamd, chocomelkmond, jochie in de buggy altijd de schoenen open, laatst met het koude weer allebei zonder jas en handen in de trui omdat het zo koud was . Zie dat meisje weleens in haar pyjama de hond uitlaten. Van de week was ik s'avonds rond 7 uur even bij de vlaggetjesweek en toen we naar huis reden zag ik ze met z'n tweetjes bij de bushalte staan in het centrum! Gister in de supermarkt zag ik ze weer en kocht ze een zak friet en een fles cola, alleen had te weinig geld bij zich dus heb toen maar wat voor ze betaald. Ik vind het zo zielig, heb ze nog nooit met hun ouders gezien, ook geen idee wie hun ouders zijn (woon er 1 straat vanaf). Zal ik dat meisje eens aanspreken of wat moet je met zulke kinderen? Ik wil me echt niet overal mee bemoeien maar vind dit zo triest.
Oef lastig... ik denk dat ik het er niet bij zou kunnen laten zitten zonder me daar ontzettend schuldig over te voelen.. maar wat te doen! Hebben jullie niet een soort van GGZ oid waar je misschien melding kunt maken hiervan? Of zou dat al een stap te ver zijn? Ik weet wel dat het niet normaal is wat ik hierboven lees, dit lijkt duidelijk op verwaarlozing.
Wat een aparte situatie zeg. Ik zou dat meisje wel aanspreken denk ik. Het is toch intriest zoals het nu overkomt. Dus ik zou wel uit zoeken hoe het in elkaar steekt, waar ze wonen en wie de ouders zijn. Maar ik snap wel dat het je lastig vindt. Ik ben ook niet zo van het bemoeien maar dit lijkt teveel op verwaarlozing oid. Daar kun je je niet voor omdraaien.
Dit klinkt wel slecht, een meisje van 6 en een jongen van 3 zonder ouders op straat? In het donker? De eerste en de beste kinderlokker of iemand met verkeerde gedachten kan ze zo iets aandoen. Zou zeker stappen onder nemen!
Bah wat naar inderdaad! Er was laatst een tijd lang zo'n spotje op TV van No Kidding. hieronder de link. Bij punt 3 kun je zien waar je terecht kan met een melding: NO KIDDING: Actie bij vermoeden kindermishandeling Succes, en ik hoop dat die kindjes er wat aan hebben
Ach wat sneu zeg, wel lastig ja snap dat je er niet teveel mee wilt bemoeien maja.... Misschien de wijkverpleegkundige eens navragen of zij die kinderen kent?
Ik zou er dus echt wel een melding van maken!! Ik herken namelijk veel van mezelf in jouw verhaal. Ik liep er in mijn jeugd ook zo bij. Iedereen zag het, maar niemand deed wat. Zelfs school niet. En dat blijf ik ook nu nog zo raar vinden. Misschien is er niks aan de hand en is het een misverstand (zou niet weten hoe, maargoed), maar voor hetzelfde geldt is er wel wat aan de hand.
Ik ken het... Echt ik krijg er kippenvel van. Hier in de straat woont ook zo'n zelfde soort gezin. 3 meiden hebben ze (+-8,6 en 4 gok ik) met altijd vieze en te kleine kleding van sochtends vroeg tot savonds laat lopen ze op straat. Toen de jongste een jaar was werden ze naar buiten gestuurd met de buggy,zo van ga maar lekker spelen... De kinderen keken nergens naar en liepen zonder te kijken de straat over,rolden in het grasveld door de hondenpoep en belde bij mensen aan voor ijsjes of snoepjes. Ook liepen ze regelmatig met vol gepoepte en geplaste broeken over straat,ja zo erg dat je gewoon kon zien vanaf een afstand dat de poep door hun broek heen kwam!... Ik weet wel wie de moeder is en ik weet dat de kinderen voor de deur worden aan en uit gekleed. De kindern mogen namelijk niet met de vieze kleren naar binnen en worden gelijk naar bed gegooit of in bad gestopt (tenminste dat hoop ik dan maar). Ik heb al eens gebeld met jeugdzorg en daar werd gezegt dat er veel vaker meldingen over dat specifieke gezin kwamen maar ze er tot nu toe nog niets mee konden doen! Echt belachelijk,wat moet er dan gebeuren? Je ziet dat de kinderen verwaarloosd worden! Nu lopen ze tegenwoordig wel redelijk netjes op straat en zien ze er allemaal wat beter uit en wat steviger. Ik weet natuurlijk niet of dit na aanleiding van mijn belletje en verbaasde antwoord op de jeugdzorg medewerker,of dat de kinderen eerst dood gehongerd in een steegje gevonden moesten worden,komt maar ik ben wel blij dat ik toen gebelt heb. Ze hebben het nu iig zichtbaar beter als toen die tijd
Idd een lastige situatie, maar ik ben van mening dat je wel "iets" (maar ja...wát...that's the question) "moet" doen. Hoe vaak hoor je niet van volwassenen die als kind mishandeld/misbruikt/verwaarloosd zijn, dat ze zeggen: mensen moeten het geweten hebben, dat kan gewoon niet anders, maar iedereen sloot er de ogen voor. Had iemand maar iets gedaan, dan had ik misschien een betere jeugd gehad. Dus vanuit dat oogpunt denk ik dat het toch heel belangrijk is om welke vorm van actie dan ook te ondernemen.
Ja idd zoiezo melden. Straks hoor je dat er iets is gebeurd en dan voel je je zo schuldig. Ook zielig dat ze te weinig geld bij zich had, als ouder zorg je ervoor dat je kind als ze iets kopen genoeg geld hebben maar je laat ze op die leeftijd gewoon niet alleen. Brrr heb er gewoon rillingen van zie het zo voor me in deze kou en het meisje de buggy maar duwen.
jeetje zeg..... Ik zou zeer zeker een of andere instantie inschakelen!!!! DIT KAN NIET!!!!!!! En idd even dat 'oudste' kindje aanspreken om te vragen waar haar papa en mama (altijd) zijn
Ik zou het AMK bellen voor advies, die weten wel wat je in zulke situaties moet doen. Klinkt als verwaarlozing.
Ik zou hier een melding van maken, dat kun anoniem doen bij de AMK, Advies en Meldpunt kindermishandeling. Zij kunnen je advies geven over wat jij kunt doen en kunnen je vertellen wat zij er aan gaan doen. Je kunt dat zien als "je ermee bemoeien" maar het kan ook net de hulp zijn die dit gezin nodig heeft. Het blijft altijd lastig om in te schatten wat er achter een voordeur afspeelt....
Rachel, een jaar of 8 schat ik.. Ik zat er in eerste instantie aan te denken om haar eens aan te spreken op straat en iets te zeggen van ´Goh, ik zie jullie altijd alleen, gaat mama nooit gezellig mee naar de winkel?' Maar weet niet of ze daar open voor staat natuurlijk, zou het kunnen proberen.. Anders idd dan maar een meldpunt bellen.. Maar moet dan wel precies het adres weten. Ze wonen in een flatje dus zal eens proberen te kijken welke woning precies van hun is. Moet in januari weer naar het cb, zou het daar dan ook aan kunnen kaarten. En inderdaad vind ik het zo moeilijk, ben dan bang dat ik spoken zie en er niks aan de hand is. Of dat die ouders er misschien 'achter komen' en wellicht agressief zijn (woon al in een achterstandswijk en daar is niet iedereen zo gezellig).
Ok verkeerd gelezen 8, maar een kindje van 3 hoort niet op straat alleen met een zusje. Ik zou het via het AMK doen dan is het anoniem, snap dat je geen problemen wilt verder.
Meteen melden! Ik zou echt niet wachten tot januari, wie weet hoe vaak die kindjes nog de kou in worden gestuurd zonder dat ze gepast gekleed gaan. En als je bang bent voor agressie, meld het dan anoniem of geef aan dat je daar bang voor bent. Succes! x Roosje
hebben jullie geen wijkagent die je ook ff kan bellen. Dat die een oogje in het zeil houdt voor als je kids 's avonds weer eens buiten zwerven. En de school?
Mijn moeder heeft eens ooit melding gemaakt van verwaarlozing en misbruik bij de overburen. Het enige wat die instantie toen zei was dat de moeder zelf melding moest doen en anders deden ze niks. Jaren later zijn die ouders gescheiden en natuurlijk werd toen dat misbruik naar voren gebracht door de moeder. Het trieste was daarna dat de moeder graag het hele weekend wilde gaan stappen en de kinderen alsnog bij de papa bracht.
dit gaat me echt aan het hart... Kan me zo goed voorstellen dat je twijfelt wat je zou kunnen doen. Lief van je dat je hielp met betalen.
Wat verschrikkelijk Ik zou het wel melden ja, bij het AMK want ik zou ook bang zijn voor de reactie van de ouders. Zij kunnen je dan misschien verder helpen. En ook wat je zegt, het meisje eens aanspreken en gewoon vragen waarom mama niet gezellig mee gaat naar de winkel, eens horen wat ze dan zegt, misschen hoor je dan meer dan je nu denkt. Maar niks doen, nee dat zou ik niet kunnen. Lief dat je voor ze hebt betaald trouwens en het er niet bij wilt laten zitten nu. Heel veel succes, wat een triest verhaal zeg, echt vreselijk...