Ik word onderzocht op vervroegde overgang, ben 33 jaar. Gisteren heb ik bloed laten prikken, is dat voldoende voor een betrouwbare uitslag? Heeft iemand ervaring hiermee?
Ja hoor, is betrouwbaar. Aan de hand van de uitslag kunnen ze goed zien óf en waar je precies in de (peri)menopauze zit.
FSH (follikel stimulerend hormoon) laten prikken. Afhankelijk van deze waarde weet je meer. Want als je nog maar weinig eitjes hebt zal je lijf erg hard moeten werken om die laatste eitjes te laten rijpen. Je FSH waarde zal dan stijgende zijn of misschien zelfs al torenhoog. Alleen officieel dien je deze waarde op cyclusdag 1, 2 of 3 te laten prikken. Alleen word je misschien nu niet eens meer ongesteld en weet je niet op welke cyclusdag jij je nu begeeft?? Hoe dan ook: op welke cyclusdag het bloedprikken ook gebeurt: de uitslag zal wel iets kunnen aangeven. Eventueel kunnen ze ook je AMH gaan controleren. Anti Mullerian hormoon. Deze vertelt hoe het met je eicelvoorraad is gesteld. Heb je nog een kinderwens?
Ik heb op dag 23 laten prikken, lh en fsh. Gelukkig geen kinderwens meer, we zijn op tijd begonnen omdat we wisten dat een risico was.
Dat is indd betrouwbaar. Mijn arts wilde dit ook testen aangezien ik geen menstratie meer heb sinds a 5/6 jaar ondanks stopweek pil en vroeg overgang nogal in de familie zit. Jongste 28 ( mijn tante) en ik een kind ben van een des dochter en de gevolgen nog niet bekend zijn.( had nog meer overgang klachten) Dit kon getest worden met bloedprikken maar moest dan wel eerst 3 maanden van de anticonceptie af. Dat durfde ik niet aan want stel ik wordt alsnog zwanger etc Nee durfde het niet aan. Toen ik met de pil stopte had ik al onregelmatige cyclus van 31 tot 62 dg en super veel klachten. Eisprong krom op de grond van de pijn etc. Das ook een rede dat ik niet ff wil stoppen. Uiteindelijk in dec 2014 de spiraal genomen en met de pil gestopt. Toch kon dit alles nog steeds voldoende verstoren voor een betrouwbare test. Heb toen besloten er niks mee te doen. Heb geen kinderwens meer dus het is ook niet belangrijk om te weten. Houdt lekker de spiraal aan en in 2019 staat een sterilisatie op de lijst. Daarna kan ik alsnog omdat ik dan geen hormonen meer slik getest worden. Wil zowiezo van de hormonen af als dat niet nodig is. Ben nu 31 en zal dan 33 zijn. Wilde in 2014 al sterilisatie maar was. nog te jong. Zelf jong aan kinderen begonnen. Had ik geen partner gehad dan had ik mijn eicellen laten invriezen voor mijn 25ste. Gelukkig niet nodig geweest omdat ik 2 gezonde kinderen heb gekregen voor deze leeftijd. Succes
Ik wilde het wel weten omdat vroege overgang gezondheidsrisico's meebrengt en ik een zusje heb met kinderwens. Mijn waarden waren goed, ik ga nu een paar maanden met een bepaalde medicatie stoppen om te kijken of dat de oorzaak is. 1 van mijn klachten is een onregelmatige lange cyclus soms zonder eisprong, terwijl ik vanaf mijn eerste ongi met 13 jaar al regelmatig ben met ei rond dag 15. En nu ineens niet meer. En meer symptomen.. nu even afwachten wat de rest van de onderzoeken en stop medicatie doet.
Ik herken wel het e.e.a. Ik heb ook een heleboel overgangs-gerelateerde klachten, behalve een passende FSH waarde in het bloed. In de urinetest (die je thuis kunt doen) heb ik twee keer positief getest en mijn vorige huisarts heeft het ook aangegeven dat het wel eens kon zijn dat ik met de overgang ben begonnen. Mijn familie was ook heel jong. Mijn huidige huisarts (een vrouw) "kan er niets mee". Het ergste vind ik de enorme muur waar ik tegenaan loop en ook mijn gezondheid in de gaten wil houden etc. Maar ook het psychische stuk waar ik zo tegenaan loop. Wat dat betreft heb ik het niet gemakkelijk zeg maar. Het is een strijd in je eentje. Ik hoop voor jou dat het stoppen met de medicatie je iets oplevert en dat het niet d overgang is. Maar anderzijds; je hoort heel vaak dat de bloedwaardes niet alles bepalend zijn. Sterkte!
Mijn huisarts neemt me wel heel serieus gelukkig, lijkt me heel vervelend als dat niet zo is!!! We gaan het nu monitoren en ik krijg volgende nog wat uitslagen.