Welk bedrag aan netto hypotheeklasten is veilig?

Discussie in 'De lounge' gestart door 1975, 9 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1975

1975 Actief lid

2 jun 2006
    270
    0
    0
    We zijn al langere tijd op zoek naar een koopwoning maar tot op heden zonder resultaat. We denken erover een prijsklasse hoger te zoeken omdat de kans dan groter is dat we wel iets vinden ons bevalt. We zochten nu naar woningen waarbij de netto hypotheeklasten niet boven Eur 600,- zijn. We verdienen samen netto ongeveer Eur 3300,- We leven niet extreem zuinig maar wel prijsbewust en hebben zeker geen gat in onze hand. Hebben jullie een idee wat veilig is qua netto hypotheeklasten?

2. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Je zou het een keer kunnen laten uitrekenen door een hypotheek adviseur. Dat hebben wij toendertijd ook laten doen en we konden een veel hogere hypotheek krijgen als we dachten. En we leven helemaal niet zo zuinig en we kunnen nog steeds heel goed sparen. En natuurlijk hebben we nog geen kinderen dat scheeld ook. Maar in deze tijd kun je volgens mij heel goed onderhandelen over de prijs van een huis. Gewoon even goed uit laten zoeken.

3. 1975

1975 Actief lid

2 jun 2006
    270
    0
    0
    Ik weet wel wat me maximaal kunnen lenen maar dat vind ik sowieso niet veilig. Ik wil normaal kunnen leven en ook nog wel iets kunnen sparen. Ik dacht ooit iets te hebben gelezen over een bepaalde verhouding inkomsten/hypotheeklasten die je het beste kan aanhouden maar vind het niet terug.

4. koala28

koala28 Niet meer actief

Je moet nooit alleen uitgaan van de netto hypotheeklasten.
    Je moet altijd rekenen met de bruto hypotheeklasten (voor fiscale aftrek). En daarnaast ook de extra kosten meerekenen zoals premie van overlijdensrisicoverzekering (als deze vereist is), inleg van de spaarrekening (indien je kiest voor banksparen), etc.

Ga naar een hypotheekverstrekker en laat uitrekenen wat je max. kan lenen maar ook wat je bijvoorbeeld op 1 inkomen kan lenen of anderhalf inkomen (afhankelijk van jullie situatie). Je krijgt dan een indruk wat je maandlasten zijn inclusief evt. verzekeringen etc.

5. koala28

koala28 Niet meer actief

Dit kun je vinden op www.nibud.nl

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.459
    36.401
    113
    Dat ligt toch helemaal aan je eigen verdere uitgavenpatroon? Leef je verder zuinig, heb je dure hobby's, ben je van plan minder te gaan werken? Jullie zijn de enige 2 die kunnen beslissen wat je kunt missen voor de hypotheek per maand. Wij zitten netto net iets onder jullie inkomen en zitten bruto rond de 1000 euro. Dat lukt hier goed, kunnen nog sparen, uit eten en andere dingen doen die we belangrijk vinden.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.459
    36.401
    113
    Dat ligt toch helemaal aan je eigen verdere uitgavenpatroon? Leef je verder zuinig, heb je dure hobby's, ben je van plan minder te gaan werken? Jullie zijn de enige 2 die kunnen beslissen wat je kunt missen voor de hypotheek per maand. Wij zitten netto net iets onder jullie inkomen en zitten bruto rond de 1000 euro. Dat lukt hier goed, kunnen nog sparen, uit eten en andere dingen doen die we belangrijk vinden.

8. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    wij verdienen net zoals jullie en hebben 650 netto aan lasten. Zou zat 100 euro bijop kunnen wat mij betreft, maar dan moet je wel iets meer opletten natuurlijk. Ik let wel op boodschappen, en tegenwoordig probeer ik geen buitensporig dure kleding meer te kopen, maar verder gaat het allemaal makkelijk hoor...

9. 1975

1975 Actief lid

2 jun 2006
    270
    0
    0
    Ok, bedankt voor jullie reacties! Ik weet dat het natuurlijk van allerlei factoren afhangt maar het antwoord van guppie81 bijv. geeft iig een indicatie.

10. koala28

koala28 Niet meer actief

Sorry, maar een indicatie blijft altijd persoonlijk. Het ligt maar helemaal aan je uitgavenpatroon. Ik kan wel noemen wat mijn hypotheekbedrag en onze inkomsten zijn maar daar heb je niets aan als je niet ons uitgavenpatroon hebt.
    Ik zeg het niet zomaar, ik zie wekelijks klanten die totaal geen inzicht hebben in hun uitgaven. Als we dan vragen om een overzicht te maken, dan blijkt het toch altijd meer te zijn dan ze in eerste instantie dachten en dat bepaalde maandlasten (die ze in gedachten hadden) gewoon niet haalbaar zijn.

11. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    wij hadden een hypotheek die ook op te brengen was met WW ( mannetje krijgt maximale dagloon bij een WW uitkering).. zodat mocht baan verloren worden, de lasten gewoon betaald kunnen worden.

12. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.074
    2.219
    113
    Brabant
    ik heb er geen verstand van, maar vraag me wel af wat voor huis je kunt kopen voor nettomaandlasten van 600 euro.... Hier volgens mij niks..:(

13. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Wij hebben per maand ook zoiets als jullie. En onze vaste lasten per maand zijn ruim 900 euro (hypotheek, levernsverzekeringen etc). En dan heb ik het niet over de Nuon (bijna 200 euro) en het water en telefoon en internet. Dus mijn advies is ook, laat het door een hypotheekverstrekker uitrekenen.

14. Starfish

Starfish Actief lid

4 mei 2009
    485
    0
    0
    Je moet je eerst goed laten informeren wat voor soort hypotheek je wilt, dat kun je het beste doen bij een hypotheekadviseur, voor mijn part bij 2. Dat hebben wij ook gedaan en daaruit de voordeligste gekozen. Als je weet wat voor soort hypotheek je wilt dan kun je daarna pas vergelijken hoe het dan samenvalt in combinatie met je overige uitgaven e.d. :)

15. 1975

1975 Actief lid

2 jun 2006
    270
    0
    0
    Ok, duidelijk. We zijn wel een hele tijd geleden wel bij een hypotheekadviseur geweest maar deze ging uit van het maximale hypotheekbedrag. Hier kon ik weinig mee omdat ik nooit aan de max wil zitten. Ik kies liever voor safe maar de hypotheekadviseur was niet bereid hier een berekening op te maken.

16. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    DEnk dat je eerst moet kijken wat je zo per maand uitgeeft, bv verzekeringen of abbonnementen op het een of het ander. En dan kijken wat je nog overhoudt.
    Moet dan wel tellen dat er ook nog gemeentelijke belastingen bij komen dus als je weet waar je wilt kopen zou je dat eens kunnen opzoeken.
    Denk dat je zo verder komt dan alleen het hypotheekbedrag.

17. johana79

johana79 Fanatiek lid

22 aug 2006
    4.311
    0
    36
    beslismedewerker
    overijssel
    je bent bij een hypotheekverstrekker geweest, die heeft je bruto hypotheek uitgerekend en daarbij een bruto maandbedrag gegeven. Dus je hebt een indicatie wat je kwijt zou kunnen zijn lijkt me. Je geeft aan dit niet te willen omdat dit wel erg hoog is. Nou dan ga je iets onder je bruto maandbedrag zitten.
    ik stel me zo voor dat je maximaal ong. 300.000euro kunt krijgen daarvoor zal je zo'n 1500 euro bruto pnd moeten betalen stel dat jij zegt ik wil een huis kopen voor niet meer dan 230.000 incl kk kom je dan zo rond de 1200 euro bruto pmnd. (grove berekening!!)

wat je ook kunt doen is naar hypotheekverstrekker gaan en aangeven dat je een huis hebt gezien ,..wat het bedrag is voor het huis en vragen of en hoe dit haalbaar is.....dán krijg je een berekening op maat ;)

18. Starfish

Starfish Actief lid

4 mei 2009
    485
    0
    0
    Nouja zeg! :confused: Waarom niet?!

Ik vind de bedragen die hier genoemd worden aan hypotheek per maand erg hoog. Zoveel betalen wij niet, maar dat is omdat wij een aflossingsvrije hypotheek hebben (dacht ik?!). Daarom raad ik je aan om je daar eerst in te verdiepen want dan pas weet je iets, aan de bedragen die hier genoemd worden kun je jezelf niet refereren omdat het bij iedereen weer anders is. Vaak is het zo dat je als naast je hypotheek ook al je andere verzekeringen neemt bij de adviseur, je ook meer korting krijgt op het hele pakket dan dat je dat weer bij een ander doet.

19. 1975

1975 Actief lid

2 jun 2006
    270
    0
    0
    Wat ik vergeten was te benoemen is dat we ook qua soort hypotheek helemaal op safe willen spelen. Ik weet dat dit de maandlasten hoger maakt maar goed daar kiezen we bewust voor. Ik ga idd maar eens advies vragen. Ben alleen negatief bevooroordeeld door eerdere ervaring met hypotheekadviseur maar heb al begrepen dat dit niet helemaal de normale gang van zaken is.

20. valhalla

valhalla Niet meer actief

Dat hebben wij ook gedaan, we zijn voor volledig aflossen gegaan. Het is wel duur maar ik vind het een lekker idee dat het huis 'straks' gewoon helemaal van ons is. We zijn hierdoor ook een stuk duurder uit dan mensen die kiezen voor riskantere hypotheken, maar heb liever de rust van 'veiligheid', dan de stress van wat je straks moet doen als de huizen minder waard worden en je wilt nog eens verhuizen.

Wij zijn straks iets meer dan € 1000 in de maand kwijt, tegen nog geen € 400 nu. Dat is wel even wennen maar met simpelweg opletten wat we kopen en weinig gekke dingen doen redden we het prima.

Wij zijn trouwens naar de Rabobank geweest en bij Vereniging Eigen Huis, ik vond beiden een verademing met de hypotheker waar mensen het idee van sparen het liefst uit je hoofd willen lijken te praten (maar dat ligt ook aan waar je bent en wie je treft natuurlijk)

Deel Deze Pagina