wel of geen dekbedje babybed aanschaffen?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Linana, 12 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linana

Linana Niet meer actief

8 oktober heb ik een 20 weken echo staan, als alles in orde is gaan we dezelfde dag nog het babybedje, kast/commode etc in huis halen.

Wat ik me alleen afvroeg.... koop je voor een babybedje nou wel of geen dekbedje? Ik lees vaak van niet, maar ik was gisteren in het ziekenhuis bij mijn schoonzusje die net bevallen is. In het ziekenhuis gebruiken ze ook gewoon dekbedjes in het babybedje.

Dus wat is handig? Mijn kindje wordt geboren in februari, denk dat een lakentje dan net ff te koud is voor zo'n kleine uk

2. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Hoi!

Ik heb hetzelfde zitten bedenken, maar een dekbed zoals ik zelf heb wil ik niet. Wat wel gewoon kan is een wollen dekentje in een hoesje en dan een lakentje.

( ik heb nog leuke te koop, compleet setje voor 20 euro als je nog zoekt ;)).

Maar een dekbed kan verstikkend zijn als het kindje er op één of andere manier onder komt, maar wol en katoen (van het lakentje) zijn ademend.

3. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    ik lees zelf dat een dekentje beter is, maar moet me er ook nog in verdiepen. misschien dat je vk hier antwoord op kan geven?

4. Linana

Linana Niet meer actief

Ik zit nu ook op het internet te kijken, ik zie eigenlijk alleen maar kinderwagendekbedjes....
    Lijkt erop dat er dus alleen maar wat dikkere dekens te koop zijn voor een baby?

Een dekentje in een hoeslaken met een lakentje klinkt dan als een goede oplossing ;)
    Lastig hoor soms, al dat babyspul haha

5. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Wij hebben voor het begin dus lakentje en dekbedhoesje met wollen dekentje. En als dat niet meer gaat omdat kindje te druk is met zijn beentjes gaan we over op slaapzak...

6. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Een dekbed word idd afgeraden voor kinderen tot 2 jaar ivm warmtestuwing. Je hebt wel dekens die je in een dekenhoes kan doen, dan heb je het idee van een dekbed. Of gewoon een lakentje met dekentje.

7. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Geen dekbed doen hoor!

Je hebt wel volledig katoenen dekbedjes en dat zou op zich kunnen, maar ze kunnen hun dekens nog niet van zich af duwen als het te warm is. Een dekbed kan snel te warm worden als je het instopt, en ventileert dan niet goed. 2 wollen dekens (bijvoorbeeld die simpele ledikant dekens van de Hema) is prima, en dat is ook echt genoeg in de winter. Op erg koude dagen of op een hele koude kamer kun je er nog een kruik bij doen, maar hier nooit nodig gehad (en Julia is best een koukleum).

8. smartie1980

smartie1980 Niet meer actief

Nee geen dekbed doen hoor! Gebruiken ze dat echt in het zkh? Dat vind ik heel raar.
    Je hebt wel duodekens, kunt het in een overtrek doen, maar gewoon een leuke deken met laken is ook goed.
    Wij hadden ook 2 dekentjes en dat was zat, de eerste paar dagen hebben we wel voor vervarmd met een kruik. Onze dochter is ook van februari.

9. Linana

Linana Niet meer actief

ok, bedankt allemaal!!
    Maar ff op zoek naar wat dekentjes dan maar :D
    En wat leuke hoeslakentjes haha

10. troetjuh

troetjuh Fanatiek lid

21 okt 2010
    2.654
    34
    48
    Niks
    Op een mooie plekje
    Ik heb velux duo dekens en hoeslakens met saifty ivent of hoe je dat zet hihi

11. Linana

Linana Niet meer actief

Ik haal dan gewoon een dekentje bij de hema, heb ff rondgekeken vandaag, er zijn 2 maten... :S Daar werd ik dan weer niks wijzer van
    150 x 100 en 75 x 100

Welke moet je dan hebben voor in je babybedje?
    De slaapzakjes/trappelzakjes heb ik ook al gezien, hele leuke :D Ook goed te gebruiken voor in de reiswieg

12. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

150x100 = ledikantje
    75x100 = wiegmaat

Raar dat ze in jouw ziekenhuis een dekbed gebruiken, weet je dat heel zeker. Hier laken met deken in elk geval.

slaapzakje heb je niet perse nodig. Als je baby een bed schuiver is dan is het vroeg genoeg. De meeste blijven de 1ste tijd braaf liggen.

13. mbtc

mbtc Fanatiek lid

9 nov 2010
    1.811
    0
    0
    leidster kinderopvang
    velsen
    in de meeste ziekenhuizen gebruiken ze idd een dekbedje.
    daarom vind mn moeder het ook zo vreemd dat ik een dekentje had gekocht.
    misschien hebben ze volgend jaar wel weer bedacht dat een dekbedje wel mag. toen wij klein waren werden we op ons buik onder een dekbed gelegd en volgens mij hebben de meeste van ons daar ook niets aan over gehouden!

14. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Mijn zoontje had ook een dekbedje toen hij geboren was in het zh...

Hier krijgt zoonlief deze winter een dekbedje op zich. Het is een katoenen en ademend dekbed.

15. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

Ik ken dan weer geen ziekenhuizen waar ze iets anders gebruiken dan een lakentje met een dekentje.

Weten jullie echt zeker dat je dekbedjes gezien hebt en geen dekentjes in een hoes?

Ik zou zeker geen dekbed gebruiken bij een baby. Te warm kan echt de oorzaak zijn van wiegendood. Kleine kindjes kunnen hun warmte nog niet helemaal goed regulieren en als ze heel klein zijn, kunnen ze ook de dekens nog niet wegduwen, als ze al het besef zouden hebben, dat ze het te warm hebben.

Wij hadden dan ook gewoon een lakentje met een dekentje. En na de eerste nacht wegwoelen hop in een slaapzak zonder dekens of lakens of wat dan ook.

16. Esk

Esk Actief lid

16 jul 2006
    197
    0
    0
    Ben het helemaal met de meesten eens: lakentje + dekentje (of twee... als het heel koud is).

Mocht je kind een door-het-bed-heen-beweger zijn, kun je er evt. een slaapzakje bij gebruiken. Of een combisleeper (een 4-seizoenen-dekbed in de vorm van een slaapzakje); dan heb je verder helemaal niks anders meer nodig in bed.

Deel Deze Pagina