Zoon (5) plast en poept in broek.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MommyM, 24 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MommyM

MommyM Bekend lid

13 mei 2014
    688
    0
    0
    Thuisblijf Mamaa
    Hoorn
    Hoi meiden

Ik weet me even geen raad meer en dacht misschien zit hier nog wel even de gouden tip ertussen die dit probleem een beetje verlicht of zelfs oplost.

Mijn zoontje van 5 is vanaf z'n 2.5 / 3 echt zindelijk. Geen ongelukjes en geen plassen in bed.
    Nu ben ik toen mijn zoontje 3.5 was weggegaan bij mijn toenmalige vriend. Hij had het hier best lastig mee en tot op de dag van vandaag vraagt hij er soms nog naar. Toen is eigelijk ook het broekplassen weer begonnen. Logisch zoveel veranderingen (verhuizing etc) dat doet wat met een klein jongetje.
    Nu heb ik dat goed begeleid (zo goed en zo kwaad als lon) en hij is daarna weer keurig op de wc gaan plassen en de ongelukjes bleven weg. Maar na een tijdje kwam het weer terug. Waren weer enkele veranderingen in z'n leven en daar reageerde hij dan op door in z'n broek te plassen, ik zag daar eerst duidelijk een link in.

Nu zijn we al wat aantal jaar veder en heb alle technieken en alle boeken etc wel doorgelezen en er echt werk van gemaakt voor hem dit ook op te lossen . Heb een tijdje bij iemand van het cb gelopen met dit probleem en verschillende technieken geprobeerd die zij aan raadde.
    Ook stickers belonen straffen negeren over praten. Noem het maar op ik heb alles geprobeerd.
    Nu is hij 5 jaar en poept nu ook in z'n broek naast het plassen .. ik ben er achter gekomen dat dit gewoon echt met luiheid te maken heeft. Hij neemt er geen tijd voor en is bang dat z'n speelgoed of iets anders hem ontnomen wordt zodra hij even gaat plassen.
    Samen met school hebben we dit al besproken en ze hebben pictogrammen voor hem gemaakt die hem er constant aan herinneren om.naar de wc te gaan. De ene dag gaat het goed en de andere dag krijg ik hem terug nat of in een andere broek.
    Zelfs thuis als hij aan het spelen is, neemt hij niet de tijd.

In november verwachten wij ons 2e kindje en ik hoop dat dat niet alleen maar meer verwarring mee brengt en dat het nog erger word.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee ?? Of nog enige tips die ik zou kunnen volgen.
    Ik weet het echt even niet meer. Komt het door al de veranderingen of is hij gewoon echt lui.
    Als je het hem zelf vraagt zegt hij. Weet ik niet of ik ben het vergeten.

Sorry voor mijn lange verhaal hihi.

2. MommyM

MommyM Bekend lid

13 mei 2014
    688
    0
    0
    Thuisblijf Mamaa
    Hoorn
    Niemand ??

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Toen hij 3,5 was ben je weggegaan bij je vriend destijds ? Ook zijn vader? Nu is hij 5 heb je een nieuwe vriend en krijgt hij een broertje of zusje. Zijn idd nogal wat veranderingen voor een klein kind. Zou dus zeker niet ervan uitgaan dat hij lui is. Of het is gewoon veel te veel voor hem, wat helemaal logisch zou zijn of misschien kan hij het wel niet (niet logisch wanneer hij eerder wel goed zindelijk was). Denk dat je nu niet zo zeer op zoek moet gaan naar hoe je het probleem (broek poepen/plassen) kunt stoppen, maar naar hoe je de onderliggende oorzaak (de onrust/veranderingen) weg kunt nemen.

4. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    Helemaal eens met suus.
    Hoe is zijn relatie met zijn vader em stiefvader?

5. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Hoe reageert hij er zelf op?
    Vindt hij het vervelend als hij in zn broek geplast of gepoept heeft? Hoe vindt hij het als hij er een tijdje in rond moet lopen of als hij zichzelf moet verschonen?
    Ook al is het luiheid, ik kan me niet voorstellen dat een kind van 5 het niet erg vindt om in een poepbroek te moeten lopen. Dus dan zou je moeten merken dat hij het toch vervelend vindt.
    Het kan natuurlijk heel goed een vorm van aandacht vragen zijn gezien de onrustige omstandigheden.
    Zoontje van kennissen van ons plaste steeds smorgens vroeg in zn broek omdat hij door had dat hij dan moest douchen van zn moeder en dat vond hij wel lekker zo smorgens vroeg.....

6. MommyM

MommyM Bekend lid

13 mei 2014
    688
    0
    0
    Thuisblijf Mamaa
    Hoorn
    Nee dat was niet zijjn eigen vader. Die relatie is pas sinds z'n 4e goed. Ik moet ga er ook niet zomaar vanuit dat hij lui is, als ik het hem ook vraag zegt ie oh vergeten of geen zin. En dan andere keer is het weet ik niet. Het zal denk ik aan veel factoren liggen. Want hij kan het gewoon wel en heeft het altijd gekunt. Ik ben al sinds z'n 3.5 daar mee bezig haha blijft lastig. Hij reageert gewoon heel erg op veranderingen. Maakt niet uit in de grootte ervan.
    Dank voor je bericht

7. MommyM

MommyM Bekend lid

13 mei 2014
    688
    0
    0
    Thuisblijf Mamaa
    Hoorn
    Hij vind het niet erg. Het plassen sws niet. Als je het niet door hebt doordat je z'n hele kruis nat ziet laat hij het opdrogen totdat het natte weg is. Het poepen in z'n broek doet hij vaker als wij er bij zijn of als hij aan het spelen is. En dan ruik je het gewoon. Dus dan kan je er op inspelen. Maar er zijn ook dagen dat als ik hem.savonds naar bed breng wat aantref in z'n onderbroek.
    Het zelf verschonen en schone kleren aandoen vond hij in het begin niet leuk. Maar nu maakt het hem niets meer uit. Hij doet het en hij vind t prima. Jaa misschien een schreeuw om aandacht maar naar mijn mening krijgt hij die genoeg, zelfs soms nog te veel omdat ik kan snappen dat alles wat hij heeft meegemaakt niet in z'n koude kleren gaat zitten ..

We hebben afgelopen.jaar ook een belonings sticker kalender ingevoerd. Dat hij beloont wordt met kleine dingetjes (extra boekje of zelf toetje kiezen etc) dat werkte en dat ging 2 weken goed. Helemaal droog. Geen ongelukjes. Week erna ook niet toen we gestopt waren ermee. En daarna was het weer vanouds. Weer iedere dag een natte broek. Niet alleen heel vies maar ook niet goed voor z'n piemeltje die af en toe helemaal rood is ervan.

8. MommyM

MommyM Bekend lid

13 mei 2014
    688
    0
    0
    Thuisblijf Mamaa
    Hoorn
    De relatie .et z'n stiefvader is super. 4 handen op 1 buik. Als hij er is bestaat.mama niet meer. Ze zijn gek op elkaar.

De relatie met z'n eigen vader is ik gewikkeld.
    Sinds z'n 4e gaat hij daar pas heen. En alleen als z'n vader dat uitkomt eigenlijk. Want nu is hij al een maand thuis omdat z'n vader geen tijd heeft.

9. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    Wat lastig zeg!
    Ik denk wel dat je niet moet onderschatten wat die wisselingen in vaderfiguur (in vijf jaar tijd dus drie mannen) voor invloed kan hebben. Dit zijn niet zomaar flinke veranderingen. Dit zijn echt fundamentele dingen die zijn basis onstabiel maken.
    Heb je al contact gehad met het cb/ha/cjg? Ik denk dat die misschien beter advies zouden kunnen geven. Die kunnen ook alle factoren die mogelijk een rol spelen in kaart brengen. Enige wat ik voor nu zou kunnen bedenken is opnieuw het beloningssysteem invoeren en langere tijd erin houden.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Ja, dit idd. Ik denk eerder dat ik het richting therapie zou zoeken dan in een beloningssysteem. Het klinkt behoorlijk heftig wat hij heeft mee gemaakt de afgelopen jaren.

Liyana89 vindt dit leuk.
  11. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Lastig zeg!!!

Ideeën die bij mij opkomen zijn:

Als zijn stiefvader een goede ingang bij hem heeft (4 handen op 1 buik zoals je zegt), laat hem dan anders hier eens flink op insteken???

Misschien ook eens tegen je zoon zeggen dat jullie hiervoor naar de dokter gaan? Kijken hoe hij daarop reageert?

Of de beloning ipv iets kleins, flink verhogen naar juist iets groots! Kijken hoe hij daarop reageert.

verder geen ervaring hiermee. Kan alleen maar zeggen: "als iets werkt, doe er meer van. Als iets niet werkt stop er dan mee.".

12. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Zoon van vrienden had dit ook.

Nam inderdaad de tijd niet en had de techniek niet om goed uit te plassen en te poepen en het maakte hem geen snars uit.

Fysiotherapeut en later plashorloge zijn de oplosssing geweest. Hij moest zich bewust worden van zijn lichaam en technieken aanleren.

13. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Dochter van mijn vriendin had dit ook, ze is nu bijna zes. Sinds een half jaar heeft ze een plashorloge en het probleem is helemaal weg. Wellicht is dat een optie?

14. MommyM

MommyM Bekend lid

13 mei 2014
    688
    0
    0
    Thuisblijf Mamaa
    Hoorn
    Ik onderschat dat ook zeker niet. En weet als geen ander dat het voor hem lastig is. Nu nog. Staat geen tijd op om zoiets te verwerken en het vertrouwen weer terug te krijgen dat niet iemand hem verlaat.
    Hij heeft zeker moeite met mensen die hem verlaten of weggaan. Verlatingsangst.
    ik heb inderdaad al bij het cb gelopen met hem een tijdje. En vanuit daar ook adviezen gekregen. Dit hielp echter helaas ook niet. Hij was toen 4 jaar en er werd alleen met mij gesproken toen der tijd en hem wouden ze er liever niet bij hebben.
    ik ga er even goed over nadenken hoe we dit voor hem zo goed mogelijk kunnen oplossen en begeleiden

15. MommyM

MommyM Bekend lid

13 mei 2014
    688
    0
    0
    Thuisblijf Mamaa
    Hoorn
    Nee wst jij zegt herken ik echt ook bij hem. Hij neemt niet genoeg tijd ervoor en uitplanten al helemaal niet. Waar moet ik aan denken bij een plashorloge 🙈

16. MommyM

MommyM Bekend lid

13 mei 2014
    688
    0
    0
    Thuisblijf Mamaa
    Hoorn
    Wil ik heel graag proberen.

17. MommyM

MommyM Bekend lid

13 mei 2014
    688
    0
    0
    Thuisblijf Mamaa
    Hoorn
    Jaa die steekt er heel veel tijd al in. Hij praat ook meer met hem als met mij. Geen probleem als je maar praat.

Met de belonings systeem deden we dat inderdaad ook. Eerst kleine dingen en daarna grote dingen die hij echt leuk vond en blij van werd. Maar ook dat ging maar even goed.

18. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Neem contact op met het wijkteam van de gemeente. Of met ggz, fornese, cardea etc. Mijn oudste had dit ook heel erg. Na van alles geprobeerd te hebben bleek hij ass te hebben. Het is geen luiheid, dit gaat altijd zoveel dieper dan dat! Dat hij zijn spel niet wil onderbreken duidt op angst. En de wortel van die angst komt duidelijk naar voren in je verhaal. Hij zoekt écht geen aandacht hiermee. Ik lees over een jongetje dat de controle kwijt is. Straf hem aub niet, hij lijkt al zo onzeker en beschadigd. Het lijkt alsof het hem niets kan schelen omdat hij zo met zichzelf in de knoop zit. 3 vaders in 5 jaar en een nieuwe baby. Dat is veel te veel voor een mens, laat staan zo'n klein mannetje.

19. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik ben het eens met Vlinder, er kan meer achter zitten en het is goed om dit uit te zoeken.

Heb je al luierbroekjes overwogen? Deze kan hij zelf aan en uit doen, maar als hij een keertje niet naar de wc gaat, is niet direct alles vies.

Omdat je zoon al 5 is, kom je in aanmerking voor incontinentiemateriaal via je zorgverzekering. Je kunt hen bellen hoe zij dit geregeld hebben en bij welke apotheek je terecht kunt.

20. MommyM

MommyM Bekend lid

13 mei 2014
    688
    0
    0
    Thuisblijf Mamaa
    Hoorn
    Dat zou allemaal.heel goed waar kunnen zijn. Hij heeft heel veel angst in zich. Dat komt steeds naar voren in alles. Dus herken hem er wel heel erg in.
    Gestraft wordt hij zeker niet voor dit gedrag. In t begin probeer je alles omdat je wanhopig bent en hem wilt helpen en denkt dat dit misschien helpt.

Klopt de 3 verschillende partners is helaas een keuze geweest maar voor zijn veiligheid. Bij z'n vader werd ik bedreigd en hij ook (hij was toen nog heel jong dus te jong om iets mee te krijgen ervan) maar dan moet je als moeder de keuze nemen hem te beschermen en mezelf. Bij de tweede kon hij het vaderschap allemaal niet aan even kort gezegd. Veel meer gebeurd. Maar dan werd hij er de dupe van en beslis je in de veiligheid voor je kindje. En dat heb ik ook gedaan. Zo goed en kwaad als goed voor hem is. Helaas kom je daar achteraf pas achter. Nu gaat het heel goed en de mannen zijn gek op elkaar. Hij wilt alleen maar bij z'n stiefvader zijjn(we zijn getrouwd) en is bang dat hij verlaten word. Logisch. En als enige kan hij deze angst aangeven door te plassen in z'n broek.
    Dank voor je bericht vlinder

Deel Deze Pagina