Wij hebben de mogelijkheid een garagebox te kopen (wij wonen in een tussenwoning). Is het mogelijk dit in de hypotheek op te nemen met behoud van onze huidige voorwaarden (bankspaarhypotheek)? We kunnen het eventueel zelf deels financieren.
Je zult voor de garagebox een nieuwe financiering moeten sluiten. En dan is het nog de vraag of het box 1 of box 3 moet. Ligt er helemaal aan waar de garagebox ligt. Dus het beste is om met een hypotheekadviseur te gaan praten en kijken wat mogelijk is.
De regels wat betreft bankspaarhypotheken zijn helemaal veranderd. Op nieuwe bankspaarhypotheken krijg je geen hypotheekrente aftrek meer onder andere. Ik denk niet dat je de financiering om die reden in je oude hypotheek op kunt nemen. Ik denk dat, zeker als je een gedeelte zelf kunt financieren, er een ander krediet wordt aangeboden, waarschijnlijk niet eens een hypotheek omdat het om een erg laag bedrag gaat. Ik zou gewoon eerst naar de bank gaan en de eventuele mogelijkheden bespreken.
Idd, de bankspaarhypotheken zijn helemaal veranderd (of zijn niet meer te verkrijgen, dat weet ik niet meer). Dus in de bestaande financieringsvorm kan sowieso niet. Even langs je hypotheekadviseur gaan dus...
Bedankt voor jullie reacties. De garage ligt om de hoek. Ik ga maandag zeker onze tussenpersoon bellen, maar ik was even benieuwd naar de mogelijkheden en dan duurt een weekend lang haha Ik weet inderdaad dat je geen bankspaarhypotheek meer kunt afsluiten.
Als je al een bankspaarhypotheek had, mag je naar een nieuwe spaarhypotheek oversluiten , deze blijft dan aftrekbaar. Je mag alleen geen hoger bedrag afsluiten... Maar misschien kun je het spaargedeelte wat je al hebt laten vrijkomen en daarmee het bedrag verminderen. Of misschien is oversluiten voor jullie zowiezo gunstig ivm lage rente. Ik zou echt met een adviseur gaan praten erover, die kan kijken wat in jullie geval het beste is.
Je moet even in je hypotheekakte kijken. Ik liet altijd een hogere hypotheek in de akte inschrijven dan ik werkelijk opnam maar dan kan ik later altijd extra opnemen bij bv een verbouwing, onder dezelfde voorwaarden als de hoofdsom. Scheelt je weer een extra gang naar de notaris en zo. Anders wordt het een nieuwe hypotheek en ik weet niet eens of die dan aftrekbaar is omdat het een nieuw pand is, dus misschien valt hij dan hoe dan ook in box 3.
Ik heb het even nagekeken en waarschijnlijk gast het zo: als het een garagebox is die los staat van het huis (en dat is zo want jullie hebben een tussenwoning) zal het als een tweede hypotheek worden aangemerkt, los van jullie huis. Dus dan is er geen aftrekbaarheid van de rente en wordt het als een gewone schuld in box 3 aangemerkt. Let op: de WOZ waarde van de box moet je dan ook als bezitting opgeven in box 3, zoals je ook met spaargeld doet, dus dit heeft impact op je drempel voor vrijstelling in box 3.