Hoi hoi, Ons zoontje is 4 jaar (sinds nov). Hij is een echte waterrat. "zwemt" met zwemvleugels het hele bad door, springt erin. Kopje onder, maakt hem allemaal niet uit. Ik had altijd het idee dat we hem voorlopig niet naar zwemles zouden laten gaan. Zodat hij misschien wat sterker is en wat minder speels. Nu twijfel ik omdat hij dus ook helemaal geen angst voor water heeft en we in juli weer op vakantie gaan naar camping met zwembad. Dus was benieuwd naar ervaringen. Hoe ging het bij jongere kindjes of toch beter ouder? Alvast bedankt!
ik heb gehoord dat met 4 jaar niet zo goed is. Omdat de armen dan nog zo snel groeien dat als ze het nu leren, het straks met coordinatie weer anders is en ze het opeens niet meer zouden kunnen kunnen (snap je het nog?) Meeste zwembaden mag je ook pas vanaf 5 jaar. Mijn dochter is 2,5 en zit op ouder en kind zwemmen. Met 4 jaar stroomt ze door naar kleuterzwemmen. Geen idee hoe dat traject dan gaat...
Oh, ik dacht altijd met 4 jaar. Komen ze dan niet straks als 6-jarige bij kleuters in de groep. Is misschien niet zo heel erg, maar toch..
mijn jongste begon met 3.5. had binnen een jaar zijn diploma A. hij is nu net 5 en mag binnenkort voor zijn C. als jou kind zoń waterrat is, denk ik dat ie het wel aankan hoor
Wij gaan pas vanaf 5 a 5,5 jaar beginnen. Bijna iedereen uit haar kleuterklas trouwens. Wordt ook aangeraden. Neemt niet weg dat als je kind er met 4 jaar aan toe is dat je eerder kunt beginnen. Weet je zelf het beste,
mijn dochter was 3 jaar en 10 maanden dat ze op zwemles ging, ze is ook een waterrat maar zwemles deed haar niet erg goed, heb haar na 2 maanden er afgehaald ook omdat ik niet tevreden was over de badmeester, nu heb ik haar op een wachtlijst gezet bij een ander zwembad, daar gaan ze per badje zwemmen, en bij die andere waar ze zat zat alles door elkaar heen kinderen die niet konden zwemmen en kinderen die al bijna naar het diepenbad gingen , alles door elkaar dus.
Bedankt voor de reacties al! Ik ga eens bellen met het zwembad. Via via kreeg ik een kleiner zwembad door die met kleinere groepjes zwemmen. Misschien kan hij een proefles doen?
Bij dit zwembad mogen ze trouwens vanaf 4 jaar komen. (alleen de 'snelcursus' is vanaf 5 jaar) zo staat het op de website. Maar ik wil het inderdaad leuk voor hem houden. En niet dat hij straks bang wordt of wat dan ook.
Bij veel baden mag je vanaf 4 starten. Maar over het algemeen geld dat ze met 5 sterker en geconcentreerder zijn. Maar uitzonderingen bevestigen natuurlijk de regel. Is je kind sterk en denk je dat hij wel goed zal luisteren (en niet meer onder, dan boven water zit) naar een zwemjuf/badmeester - dan kun je natuurlijk best starten. Onze dochter zit al vanaf 3 maanden op ouder en kind zwemmen - en kan best een tijd ergens mee bezig zijn. Ook thuis rustig een half uurtje met knutselen, maar haar trein of knikkerbaan spelen, dat soort dingen. Dus wij starten gelijk met 4 jaar. Ik vind het zonde om te stoppen. Hier is dus geen kleuterzwemmen, zoals iemand aangeeft. Ik ben overigens wél benieuwd wat dat inhoud en wat ze daar leren. Bij ouder en kind zwemmen zijn ze nu al begonnen met de beenslag (van de schoolslag) omdat een klein groepje kinderen al vrij ver is, maar pas vanaf 4 op zwemles mag. En je kan áltijd starten en na een periode (paar lessen) besluiten dat het toch nog niet werkt voor je kindje. Maar als je kindje het wél leuk vind, kun je ook zeggen/denken van 'die 10 of 15 extra lessen die hij nodig heeft omdat hij jonger is, maken me niet uit, daar wordt hij ook niet slechter van' .
Een proefles of informatie inwinnen kan sowieso geen kwaad lijkt me.. Wij vinden leren zwemmen erg belangrijk. En dan gaat het me niet om diploma's, maar om watervrees te overwinnen (hier niet nodig, haha..) en om te leren hoe een kind boven kan blijven zonder zwembandjes mocht ze per ongeluk in het water vallen. Mijn voorkeur gaat dan ook niet uit naar een snelprogramma. In principe willen wij onze dochter met (ruim) vier jaar onder zwemles doen. Dat kan hier ook gewoon, en ze is er nu al om aan het zeuren (oudere vriendjes). We gaan tegen die tijd ook een keer kijken bij een vriendinnetje en dan zien we wel hoe ze reageert..
Mijn dochtertje is met 4 jaar en 3 maanden op zwemles gegaan. Ik heb nooit babyzwemmen of peuterzwemmen met haar gedaan en het was totaal geen held in het water. Toevallig gingen ze net naast de standaard A-lessen ook de Easyswim methode gebruiken en daar was geen wachtlijst voor. Sprak me een stuk meer aan, kleine groepen, beetje andere volgorde van aanleren, wat meer spelenderwijs etc. Gaat echt super, ze is nu ruim 3 maanden en ik sta versteld wat ze allemaal al geleerd heeft, ze doet het totaal niet onder van de oudere kinderen. Ze vindt het ook erg leuk om te doen, staat echt al te popelen als ze weer naar zwemles mag. Volgens mij moet je gewoon vooral naar het kind zelf kijken, hoelang ze zich kunnen concentreren, hoe ze motorisch zijn etc. Mijn zoontje is juist het tegenovergestelde, die maakt zelfs al koprollen vanaf de kant het water in, hoe wilder hoe beter, maar ik kijk wel hoe het loopt en wanneer ik hem op zwemles zet, ik vind het belangrijker dat hij zolang die concentratie vast kan houden, maar ik kies zeker weer voor easyswim.
Mijn oudste drie zijn allemaal rond de 5 jaar op zwemles gegaan. Binnen anderhalf jaar hadden de oudste twee A en B. Hier mag je ze vanaf 4,5 opgeven. Vaak zijn ze nog te speels om echt zwemles te krijgen en zitten ze meer onder als boven water. De 1e paar lessen is het meestal spelletjes doen om watervrij te worden, maar daarna word het toch allemaal wat serieuzer. Als je ze met 4 op zwemles doet valt dat vaak gelijk samen met het naar school gaan en dat is al spannend genoeg. Veel nieuwe dingen in 1 keer is soms dan te veel.