Wie is hier wijkverpleegkundige??

Discussie in 'De lounge' gestart door Ukkie1, 29 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.824
    2.249
    113
    Daag allemaal!!

Momenteel ben ik verpleegkundige in t ziekenhuis, hier intern ook mijn opleiding gedaan. Omdat ik een eindje moet reizen en t ZH me soms tegenstaat, ben ik aan t rondkijken hier in de buurt naar een andere baan. Veel vacatures voor wijkverpleegkundige... Maar ik kom er niet helemaal achter wat dat nou precies inhoud. Vooral in de praktijk, de omschrijvingen bij vacatures zijn soms zo vaag.
    En werk je dan regelmatig(ere) uren of gewoon alle diensten??

Dank alvast!!

2. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik ben "maar" een verzorgende maar kan je wel het 1 en ander vertellen over hoe onze wijkverpleegkundigen werken.
    de wijkverpleegkundige is een beetje de hoofdrolspeelster van het team. bij ons i.i.g. wel. WVP doet bij ons alle nieuwe aanvragen en maakt de zorgplannen en doet alle intake's. ze heeft nauw contact met de huisartsenpraktijken en apotheken en heeft hier ook regelmatig overleg mee. contact met verzorgings/verpleeghuizen om mensen op te laten nemen, moeten de indicaties bijhouden enz.
    en ze gaan natuurlijk naar de clienten met de moeilijkere hulpvraag zoals bepaalde catheters enz.

bij ons is een verpleegkundige komen werken die uit het ziekenhuis kwam en 1 vanuit een verpleeghuis. Ze vonden dit werk veeeeel pittiger. In de wijk heb je veel meer verantwoordelijkheden dan in een instelling. van mijn collega's hoor ik ook dat ze heel veel papieren rompslomp hebben. ze zouden liever veel meer in de wijk in de zorg werken. mijn nicht is ook wijkverpleegkundige en van haar hoor ik hetzelfde. leuk werk maar veel papierwerk. en zowel bij ons als bij mijn nicht veel onregelmatige diensten. een keer een ochtend, een dagdienst, alleen een avonddienst of van 17 tot 23.00 uur. weekend diensten enz.
    maar dat is maar net bij welke instelling je werkt. bij ons hebben ze redelijk vaste werkdagen. bijvoorbeeld elke dinsdag een dagdienst, elke donderdag een avonddienst enz.
    maar ik hoor van mijn nicht dat ze bij haar 1 vaste vrije dag mogen kiezen en voor de rest bepaald de planner wanneer ze ingeroosterd worden. bij hun is het elke keer weer anders. ze krijgen het wel weken van te voren te horen maar toch....

Tip: vraag eens of je ergens een dag mee mag lopen met een verpleegkundige. dan krijg je een veel beter beeld van wat het werk in houd.
    hier is het al een paar keer voor gekomen dat we de perfecte kandidaat dachten te hebben maar na 2 weken hielden ze het dan voor gezien omdat ze het werk toch net iets anders voor hadden gesteld.

3. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.824
    2.249
    113
    Nou. "maar" verzorgende,.. Niet zo gek doen hoor 😉 duidelijke uitleg. Meelopen ga ik indd wel proberem te regelen maar eerst een bertje duidelijk beeld voor mezelf creeren. Lichamelijk is t dus wel lichter als ik t zo lees maar t is veel administratie. Thanks!

4. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    Ik ben wijkverpleegkundige. Welke regio woon je?

De wvp"er is na de transitie in de zorg echt de spil van de zorg geworden.
    Het belangrijkste verschil is denk ik wel dat de indicaties erbij zijn gekomen.
    Je indiceert dus de zoeg die de client nodig heeft. Je maakt een inschatting, een verpkeegkundige diagnose, je stelt het zorgplan op etc etc

Je zorgt voor warme en koude overdrachten. De casussen worden steeds complexer. Mensen wonen langer thuis en komen eerder thuis uit t zkh.

Het hangt van de organisatie af of ze alle zorg doen. Ik werk bij een hele grote organisatie waarbbv de msvt eruit gehaald is en bij een apart team gezet is.
    Veel andere organisaties doen alles in 1 team

Bijna overal wordt gewerkt met zelfsturende teams, wat ook veel uitdaging metbzich meebrengt.

Lichter werk dan in t zkh zal ik absoluut niet zeggen. Er moet voldaan worden aan de regels, maar heel vaak is het roeien met de rieman die je hebt.
    Je moet goed zelfstandig kunnen werken, je bent immers altijd alleen.

Als wvp'er is je werk nooit af, daarmoet je mee om kunnen gaan:)

Het is overigens een hbo baan.

5. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Vriendin van mij is wijkverpleegkundige. Zij werkt vast dagen. Ochtend in de wijk en in de middag op kantoor. Soms wel een keer bijspringen in het weekend of de avond.
    Maar je moet wel de hbo-v hebben gedaan. Het is echt alleen nog maar voor hbo ers, iets van een eis van de zorgverzekering of zo.

Het is volgens mij vooral heel veel regelwerk en het team aansturen. Hoge werkdruk en nooit iets af. En veel papierwerk inderdaad. Zij werkt ook in een zelfsturend team.

Deel Deze Pagina