Zindelijk krijgen van de kids!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nic1976, 12 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Hey hoi, natuurlijk weet ik dat ieder kind uniek is en dat er dus veel verschillen in zullen zijn.

Ik ben trotse mama van een zoontje die na de grote vakantie naar de kleuterschool gaat. Mits hij zindelijk is. Nu hadden we zelf gedacht om de kleine dadelijk met de vakantie in een onderbroek te laten lopen en zo te leren dat hij zijn behoefte op een potje moet doen.

Nu ben ik benieuwd hij is 2,5 jaar en dat is hier in France een normale leeftijd om zindelijk te worden.

Ben dus benieuwd of er in Nederland kinderen zijn die al (in mijn ogen zo vroeg) zindelijk zijn en of jullie tips hebben hoe het aan te pakken.

Hoor graag van jullie!

Groet Nic

2. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

Ja ik heb dit ook gedaan, gewoon in 1 x de luier uit en binnen een week was ze ( overdag) zindelijk..( mijn dochtertje was/is 2 jaar en 10 maanden

Wij hebben met een sticker systeem gewerkt

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier heeft ze het juist op de psz geleerd toen ze het zag bij de andere kindjes dat zij ook op het toiletje gingen. Ze was toen 2 jaar en 3 maanden.

4. Triskele

Triskele Niet meer actief

mijn dochter is net 3 geworden (april) en zij is vorig jaar zomer uit zichzelf zindelijk geworden, ze had al een tijdje droge luiers dus dacht ik probeer het eens zonder. Zonder die aanwijzing zou ik dat geeneens gaan proberen, ze geven hun eigen tijd prima aan, als ze nu 3,5 jaar zouden zijn zou ik misschien zelf mn best gaan doen ervoor maar met 2,5 vind ik het onzin om ten eerste zindelijk te zijn en ten tweede naar school te moeten hele dagen (en om daarvoor perse zindelijk te hoeven zijn)

5. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

hier is ze 3,5 en sinds twee zindelijk

6. Momof3

Momof3 Fanatiek lid

5 dec 2011
    3.421
    1
    0
    Full time huismama
    Thuis
    Ik heb mijn dochter gewoon echt bij elk druppeltje op t potje gezet en mega blij gedaan als ze een plasje deed.
    Tuurlijk ongelukjes gehad dat ik ff moest dweilen.
    Ze stond zelf bij het potje te klappen als ze er een plasje in gedaan had (zo mooi!!)

Vriendin van me heeft n dochter die niet op t potje wilde. Tot ze zag dat dr knuffelkonijn wel een plasje op t baby born potje deed (stiekum glas water in baby born potje gegooit), konijntje kreeg een stickertje en dat wilde zij ook wel

Mijn dochter vond het wel HEEEEEL HEEEEEEL erg dat ze voor de eerste keer in bed geplast had.. tranen met tuiten.
    Heb dr getroost en gezegd dat een ongelukje kan gebeuren en dat echt niet erg is... Vond t zo zielig dat ze het zo erg vond.

7. Chaii

Chaii Niet meer actief

Ik was zelf 2 toen ik helemaal zindelijk was volgens mijn moeder.

Met mijn dochter ga ik voor hetzelfde.
    Ik neem haar nu eigenlijk al altijd mee, noujah mee ik laat de deur open met plassen en dan staat zij in de gang.
    Ik zeg altijd 'mama plassen' met doortrekken 'mama klaar' ze weet donders goed wat er allemaal gebeurd inmiddels.
    Als ik minder misselijk ben komt er een potje op de wc en dan mag ze het ook proberen. :D

8. Triskele

Triskele Niet meer actief

ik zette het potje gewoon in de woonkamer kids vergeten het vaak tijdens het spelen maar in het zicht vergeten ze het niet zo snel totdat goed gaat en dan op de grote wc meteen met een opstapje..

9. Timonneke81

Timonneke81 Bekend lid

30 aug 2008
    823
    0
    0
    Belgiƫ
    Hoi,
    Hier in Belgiƫ mogen kinderen vanaf 2,5 jaar naar school, en op het schooltje van mijn dochter mogen ze nog wel met een luier komen.
    Mijn dochter was overdag droog toen ze 2 jaar en 2 maanden was.
    We hebben haar zonder luier laten lopen en haar regelmatig op het potje gezet. Na een week had ze geen ongelukjes meer en ging ze uit zichzelf op het potje.
    Nu is ze 3 sinds vorige maand, en wil ze 's nachts geen luier meer aan, sinds enkele dagen is haar luier 's morgens ook nog droog.

Veeel succes ermee.

10. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

ik vind met 2,5 jaar zindelijk zijn helemaal niet vroeg. Het is gewoon zo dat ze steeds later zindelijk worden. Deels door de veel te goede luiers deels omdat ouders een luier ook wel heel handig vinden.

Dochter was met 2j2mnd zindelijk en zoon wil ik ook voor de 2,5 zindelijk hebben. Hij gaat nu al met elke luierwisseling op de pot en doet vaak een plas. Hij geeft tussendoor ook regelmatig aan dat hij op de pot wil, maar in zijn blootje geeft hij ook de tuin water omdat hij het dan vergeet.

11. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Dank voor alle reacties.

Laat ik voorop stellen dat ik het zelf ook vroeg vind. Maar helaas werkt het systeem hier (Frankrijk) dat ukkies al naar school mogen en we dus geen creche plaats meer hebben vanaf september. Dus dan wordt je wel gedwongen.

Nu hoop ik dat uk hier mee wil werken. Hij heeft het dan ook goed door alleen op tijd op het potje gaan is een drama. Hij lijkt er een angst voor te hebben.

Voor nu hebben we het even links laten liggen en als we over twee weekjes met vakantie gaan hopen we hem over de drempel heen te trekken dat hij ziet dat het nut heeft om naar het potje te gaan.

Nee van mij had hij nog wel een jaartje naar de creche gemogen maar hij zit net bij de club die net over gaan. Dus ook heel vroege leerlingen zullen blijven.

En als het niet is dan is het niet en zullen we hem dus zo lang thuis moeten houden.

Overigens gaan kinderen hier van half negen tot half twaalf en van half twee tot en met half vijf naar de kleuterklas en dus starten wij met de morgens!

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik vind 2,5 jaar ook niet heel vroeg. We zijn heel anders tegen zindelijkheid gaan aankijken over de loop van de generaties. Het moet schijnbaar in NL allemaal vanuit het kind komen. In veel landen om ons heen denken ze daar anders over en trainen ze de kinderen 'gewoon'. Dat heb ik ook gedaan:

zoon met 23 maanden dagzindelijk

dochter met 24 maanden dagzindelijk (alleen ontlasting vind ze helaas nog eng)

13. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Mijn dochtertje was met 2 jaar zindelijk (overdag) en nu met 3 ook 's nachts. Wij hadden een potje dat muziek maakte cadeau gekregen. Met 18 maanden hebben we haar daar spelenderwijs een keer opgezet en waarempel er kwam toevallig een druppeltje waardoor er een muziekje begon te spelen. Geweldig vond ze het. Hele tijd het potje weggezet op een gegeven moment toch weer eens spelenderwijs geprobeerd en lekker zonder luier laten rennen en met 2 jaar was ze droog. En trots dat ze was. In het begin heeft het potje ook lekker in de woonkamer gestaan.

14. MiSe

MiSe Niet meer actief

Misschien mag ik even 'inbreken'? Mijn dochter plast overdag op het potje, poepen doet ze nog in haar luier als ze tussen de middag slaapt. Maar ik vraag me af hoe ik nu moet doorpakken zeg maar. Volgens mijn moeder moet ik gewoon naar de winkel e.d. gaan zonder dat ze een luier aan heeft, als ze dan een ongelukje krijgt, is dat maar zo, aldus mijn moeder.. ben het er wel mee eens maar zie me al staan met een huilend kind in een plasje op de winkelvloer, haha.. hoe hebben jullie het vanaf dit punt aangepakt?

15. Timonneke81

Timonneke81 Bekend lid

30 aug 2008
    823
    0
    0
    Belgiƫ
    @mise: Ik zou nu inderdaad zonder luier weggaan. Voor jullie vertrekken haar nog eens goed laten plassen en zeggen dat ze moet aangeven als ze moet plassen. Als we een tijdje onderweg waren zonder dat er ergens een toilet in de buurt was, dan liet ik haar ook al eens in het gras plassen, beter dan een natte broek :).

Succes!

16. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    hier heeft schoonmoeder gisteren opeens besloten dat ze luier zat is bij mn oudste dochter en heeft haar zonder neer gezet!!

nu is het ook hoog tijd dat ze zindelijk wordt, 3jr en 10 mnd. maar hier is al een hele geschiedenis aan vooraf gegaan. pas sinds de afgelopen week plast mijn dochter 1 x per dag op de wc. verder was het nog altijd een grote strijd omdat ze echt niet wilde. het positieve nu is dat ze heel graag wil en dat we het nu ws goed kunnen doorzetten\

maar ik baal zo giga dat mijn schoonmoeder dit zomaar even heeft besloten!! tis niet haar beslissing om te maken!!! daarnaast heb ik dit al eens eerder geprobeerd, rigoreus zonder luier en dit is uitgelopen op een drama....kind in paniek omdat ze continu nat werd, nog een huilend kind aan mn benen en ik had het na een ochtend vol met dweilen en puin ruimen zo ontzettend gehad dat ik dus niet meer positief kon zijn! dus ik had al meerdere malen heel duidelijk bij mn man aangegeven dat ik dit met zijn tweeen wil aanpakken, zodat 1 altijd positief voor mn oudste kan zijn no matter what en de ander voor de kleinste kan zorgen. evt wissel je elkaar af om zo succes te behalen.
    maar nu sta ik er vandaag dus alleen voor met 2 kids om me heen, ben zelf niet fit, meerdere nachten slecht geslapen......

kortom JOEPIE dat mijn schoonmoeder zomaar besluit de luier af te laten zonder enige vorm van overleg!

(en ja natuurlijk ben ik blij dat mn dochter nu zindelijk gaat worden, maar moet zo op mn tenen lopen om positief tegen haar te blijven.....)

17. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    moest even mijn frustratie kwijt!
    heb nog ruzie met mn man ook want die is helemaal blij dat zijn moeder dit heeft besloten...gggrrrr schoonmoeders!

18. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

@Mirjamrn: ik kan me voorstellen dat jij vindt dat je het graag zelf wilde doen, maar misschien is het juist wel handig dat oma die taak maar eens op zich heeft genomen. Je dochter moet al bijna naar school en bij jou was het nog niet gelukt. Kan best zijn dat oma het wel lukt door een andere aanpak, andere omgeving, etc.

Maar volgens mij baal je nog het meest omdat je nu voelt dat je verder moet ermee en er alleen voor staat! Kan ze niet gezellig een dag bij oma spelen, kun jij lekker je bed in en kan oma lekker dweilen en poetsen ;).

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    altijd met n set kleding mee. in winkels waar je loopt moet je ook weten waar de wc's zijn. als er toch n ongelukje is doe je snel nieuw kleding, lekker schoon maken. is makkelijker dan n baby verschonen die n poepluier heeft en daardoor huilt.

20. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    @Yolanthe, Tnxs voor je begrip. Ja ik baalde giga omdat ik er alleen voor stond. Maaaaaaar het is vandaag super goed gegaan!!! Alle plasjes en zelfs de grote boodschap heeft mevrouw netjes op de pot gedaan en zelfs geen 1 natte broek :):):) Het was voor mij even een zure appel om door heen te bijten dat oma dit plotsklaps besloten had. En ik ben het wel vaker niet met haar eens over hoe zij omgaan met onze kids......dus ja dat zorgt wel voor wat wrijving.

Maar goed, Mn oudste krijgt (behalve met slapen) nu geen luier meer aan. Ze is onwijs trots op zichzelf!!!!

Deel Deze Pagina