hai meiden.. ik zit met een dillemma.. Mijn zoontje is nu ruim 2 maandjes oud. Hij is zeer groot voor zijn leeftijd, 64 cm lang en 7,5 kilo inmiddels. En meneertje heeft het in zijn hoofd gehaald om te gaan staan. Normaal dan ligt ie op zijn rug en dan pakt hij mijn vingers en trekt ie zich op om te gaan zitten. Nu doet hij dat sinds gister anders, en als ie zit zet ie zijn voetjes neer en trekt zich omhoog zodat ie komt te staan! Gister zat ik op de grond en hij stond voor mij aan tafel handjes vast aan tafel en gewoon blijven staan he! Nou heb ik gehoord dat dit dus ECHT nog niet mag. X en O benen krijgt hij ervan en hij mag dit ECHT NIET. Dit kwam dus van het CB af... en als ik dan zeg dat ie de hele dag ligt te huilen dan zeggen ze doodleuk, dat is dan jammer voor hem.. en uhhh voor mij??? Maar goed.. het probleem is dat hij dit dus continu wil! als ik hem niet af en toe even help ( laat hem heus niet de hele dag staan, en ik ondersteun hem zodat ie niet met zijn hele gewicht op zijn beentjes rust) dan wordt ie echt pissig en ligt ie aan 1 stuk door te gillen! Ook gaat meneer al tijgeren als hij op zijn buik ligt. Hij probeert om te rollen, is ook al een aantal keer gelukt, maar lukt niet altijd. Hij is dus gewoon verdomd snel. Maar goed.. hebben jullie tips? of doen jullie kids dit ook?? thanks liefs lau
Mijn dochter deed het ook, en ik kreeg hetzelfde advies als jij. Ik liet haar gewoon af en toe even op mijn schoot staan en ondersteunde dan gewoon goed. Intussen gaat ze overal staan waar ze zich maar op kan trekken, kei eng, want ze valt daardoor ook best vaak.
Mijn zoon en dochter stonden ook allebei al heel vroeg, in ieder geval al met twee maanden. X en O benen is onjuist en onkunde. Ze krijgen er juist hele sterke benen van. Alleen moet je een baby met zijn gevoelige lijfje natuurlijk niet de hele dag laten staan. Maar lekker oefenen op je schoot kan helemaal geen kwaad en zorgt juist voor een sterke ondergrond.
Hier precies het zelfde verhaal. Ook advies van CB gehad om het NIET te doen, maar hij krijst alles bij elkaar als we hem niet even wat helpen en goed ondersteunen. Ik lees dus even mee. Groeten Jille
Mijn kleintje was al wel wat ouder, maar onze CB-arts zei me dat het geen kwaad kon als de kleine het zelf deed. Maar je moet wel goed ondersteunen. Overigens staat meneer nog niet zelf en is al weer een paar maandjes verder. Hij vond het gewoon leuk om te staan (en nog steeds ). Moet er wel bij zeggen dat die van mij toen zo'n 4 maanden was hoor. 2 maanden is natuurlijk erg vroeg, maar volgens mij kan zo af en toe, met ondersteuning geen kwaad. Tis trouwens wel een heeeeeeele snelle he .
Dit kan (hoeft niet, maar kan wel) horen bij het kiss-syndroom. Je zou dus eens kunnen kijken of je meer daarvan herkent, (www.kiss-kinderen.nl) en zoja, even langs bij een (geregistreerde) osteopaat... (www.osteopathie.nl)
Je zoontje is idd snel. Lekker toch. Thijs van mij is net zo. Ik denk maar zo, dat als hij het zelf aangeeft, hij er sterk genoeg voor is. Ik moest gisteren naar het CB en daar waren ze het met me eens. Ze zeiden dat je het geen minuten moet doen, maar eventjes kan echt geen kwaad. Thijs liet op CB nog even goed zien wat hij allemaal kan (omdraaien en terug, optrekken tot zit, proberen te staan), ik kreeg er flinke complimenten over.
rozemarijke, ik weet dat t daar bij kan horen. Volgens mij noemen ze het daar dan overstrekken ofzo. Maar de andere kenmerken heeft hij allemaal niet. Het is verder een heel tevreden en vrolijk mannetje. Huilt alleen als ie dus niet even zijn zin krijgt en mag staan haha, eigen willetje heeft hij duidelijk ook al. Ik ken het Kiss syndroom (ben kraamverzorgende) en ben er bijna 100% van overtuigd dat mijn ventje dat niet heeft Hij wil gewoon dingen die hij eigenlijk nog niet kan, en raakt gefrustreerd dat ie opgesloten zit in zon klein lichaampje Vaamrille, het is idd een hele snelle die beer van mij maar goed hij heeft dan ook t gewicht en de lengte van een ventje van 4,5 /5 maanden. Niet dat dat wat uitmaakt volgens het CB want hij is nog steeds maar 2 maanden oud, dus ook zijn botten zijn pas 2 maanden oud. tsja...
Machtelt, toch apart dat er zulke verschillen tussen de adviezen zitten per CB dus verschillend.. erg verwarrend!
Het is idd verwarrend! Doe waar jij je goed bij voelt! Je hebt gewoon een heel sterk ventje, lekker van genieten. Ieder mens en kind ontwikkelt zich op zijn eigen tempo. Zodra een kind toe is aan een nieuwe ontwikkeling, geeft hij dat zelf aan. Zo ook dus met staan, zitten enz. Het betekent niet dat je dit moet gaan stimuleren op zo;n vroege leeftijd. Maar het betekent wel dat zijn lichaam er krachtig genoeg voor is.
Ik vind ook wel een verschil tussen lekker staan en overstrekken. Bij overstrekken is mijn zoontje altijd helemaal stijf en heeft ie zijn benen stijf in een punt en buigt ie zijn knietjes ook niet. Bij staan op schoot wil ie wat bewegen en hupsen enzo.
X EN O benen?? Vraag mezelf af wat voor combi dat is? Maar ehm.. kindjes doen niets uit zichzelf wat ze niet kunnen.. gewoon heen laten gaan dus (zo zeiden ze het hier aangezien mijn manneke ook érg rap is)
Hier ook een meisje wat graag staat, als ze op schoot zit duwt ze zichzelf op tot staan als je dr vingers vast houd. CB zei dat dit geen kwaad kon en dat er wel meer baby`s dat al heel vroeg doen.
nee, ze doen met wel met haar hulp, dus niet uitzichzelf, zonder het optrekken doen ze het namelijk niet. groetjes
Hoi Laura Ik heb van mijn fysio vernomen dat zitten en staan nu echt nog niet goed is. Niet alleen voor de beentjes maar ook voor hun ruggetje.
@Ons kleintje zo klinkt dit anders niet hoor?? Als die kleine niet genoeg krachth ad om zich op te trekken zou die dit ook niet doen..
lovely dk, ik bedoelde X of O beentjes hij trekt zich op aan mijn vingers, en zet zich af met zijn beentjes dit doet hij wel zelf ja.. Zonder mijn vingers zou hij t niet kunnen dat is ook wel zo.. maar hij geeft wel zelf aan dat dat is wat hij wil!
Hey Lau, Finn doet dit dus ook...de Fysio heeft bij ons ook gezegd dat het niet goed is... Ze heeft me een tip gegeven om hem dan te laten zitten en hem af te leiden met een speeltje of een liedje ofzo... Nu gaat het al een stuk beter! Het gebeurt nu een stuk minder en het zitten vind het super!