Bloemen/planten in schaduw

Discussie in 'De lounge' gestart door wondertjenr3, 26 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wondertjenr3

wondertjenr3 Fanatiek lid

26 feb 2012
    2.658
    2
    38
    Zuiden
    Hallo,

Wellicht zijn hier mensen met 'groene vingers' die dit weten?
    We hebben een soort lange plantenbak (ong 4 meter lang) gemaakt om een lelijke plek tegen de serre te verhullen. Maar het punt is dat daar nooit de zon komt. Altijd schaduw, wel gewoon vol daglicht, maar totaal geen zon. :( Maar uiteraard willen we wel wat gezelligheid op ons terras.
    Weet iemand welke planten (liefst iets met bloemetjes) het goed doen in de schaduw. Op internet vind ik nl. wisselende berichten. En eigen ervaringen zijn natuurlijk altijd fijner :)

2. femmy

femmy Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.061
    0
    0
    Administratie
    Ik heb vorig jaar de sneeuwbalplant gekocht, is winterhard dus altijd groen blad en heb al een aantal maanden witte bloemetjes die later besjes worden. De plant kan groot worden maar je kan hem dus ook snoeien en kan dus ook goed in de schaduw.

3. wondertjenr3

26 feb 2012
    2.658
    2
    38
    Zuiden
    Dankje! Zijn de besjes niet schadelijk voor kinderen?

4. wondertjenr3

26 feb 2012
    2.658
    2
    38
    Zuiden
    Nog meer ideeën? Of hebben jullie allemaal een zonnige tuin overal?:D

5. Koon

Koon Niet meer actief

Ga eens naar een tuincentrum. Op iedere plantje zit een kaartje waarop staat of ze veel of weinig zon nodig hebben.

6. wondertjenr3

26 feb 2012
    2.658
    2
    38
    Zuiden
    Ja maar de meeste hebben toch iig halfzon nodig... Er zijn maar weinig planten die het goed doen in alleen schaduw. Dat is t m nou juist. Daarom vroeg ik ervaring van mensen die het ook hebben:)

7. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Even op Google zoeken op planten en schaduw. Hier ook een groot gedeelte van de tuin in de schaduw en heb aan de hand van de uitkomsten op Google wat planten neergezet. Ook 2 met bloemen waarvan het blad groen blijft in de winter. Ik weet nu zo snel even geen namen

8. minon

minon Niet meer actief

Ik heb staan in de schaduw een mini rhododendron een mini hortensia en tulpen en narcissen. Doen het allemaal goed.

9. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Hortensia's doen het goed en ze bloeien lang, dus je hebt heel lang veel kleur.
    Ik zou een enkele vaste plant doen en daarbij elk jaar wat nieuwe1 jarige zomerbloeiers. Viooltjes kun je er nu al inzetten. Pluk de bloem af als ie uitgebloeid is en als het goed is krijg je nog een herbloei.

10. wondertjenr3

26 feb 2012
    2.658
    2
    38
    Zuiden
    Dankjewel dames, hier heb ik wat aan! :)

11. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    Hosta doet het goed in de schaduw, verdwijnen in de winter. Rododendron heeft het liefst schaduw en hortensia's gaan ook. Ik dacht Skimmia ook enzoals eerder genoemd de viooltjes

12. Spruitemoeder

Spruitemoeder Bekend lid

10 feb 2014
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb een prachtige schaduwplant met gele bloemen, maar weet dus niet hoe die heet. Ben gaan zoeken in een tuinboek en heb hem dus niet gevonden...
    Wat ik wel gevonden heb is de sneeuwbes en de sneeuwbal (was er al 1 genoemd)
    dat zijn struiken.
    van vaste planten vond ik de Spirea, de schoenlappersplant, Brunnera, Dicenta, Doronicum, Wolfsmelk, Hosta (let op is slakkenvoer), Sleutelbloem en Longkruid

Verder zijn er heel veel varens die het heel goed doen in de schaduw. Geen bloemen dan maar wel veel verschillende kleuren groen.

Ook hedra groeit goed in de schaduw, maar die moet je goed bijhouden want dat vreet je muur op.

De een- en tweejarigen moet ik nog bekijken, maar zal ik later doen.
    Nu geen tijd meer ;)

13. Cindy81

Cindy81 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.271
    50
    48
    Als je 1-jarige zomerbloeiers in de bak wilt zetten, zou ik kiezen voor vlijtige liesjes. Deze doen het ook goed in de schaduw.

14. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Eigenlijk als je een beetje aanhoud , bloemen met koudere kleuren blauw, rosé wit moeten schaduw, bloemen met warme kleuren geel oranje mogen in de zo'n ,dat is een makkelijke handleiding om te onthouden, natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen maar meestal klopt het wel

15. Thymra x Xi

Thymra x Xi Niet meer actief

Dat is wel een leuke om te onthouden haha

Ik lees even mee, wij hebben veel schaduw in de tuin en we willen de tuin opknappen, dus zat ook al te brainstormen welke planten makkelijk kunnen in de tuin aan de schaduwkant.

Wij hebben ook een grote rozenstruik die wij waarschijnlijk of moeten weghalen of moeten verplaatsen, maar volgens de moeder van de buurvrouw naast ons is het bijna niet mogelijk om een rozenstruik te verplaatsen, iemand ervaring daar mee?

16. Spruitemoeder

Spruitemoeder Bekend lid

10 feb 2014
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    In het najaar volledig terug snoeien en verplanten.
    Kan gewoon hoor, maar echt in oktober pas doen.

17. Thymra x Xi

Thymra x Xi Niet meer actief

Hij is best groot en staat er al ruim 20 jaar ofzo, is dat dan nog wel mogelijk? vanwege de wortel groei? (misschien maar foto van plaatsen?)

18. Eylem

Eylem Niet meer actief

Idd hortensia's. Ik heb een tuin op het noordoosten met een deel waar nooit zon komt. Ik heb er allemaal vaste planten staan en ze doen het prima. Alleen heeft mijn moeder die voor me gekocht dus met de namen - behalve de hortensia's - kan ik je niet helpen, sorry, maar ze zijn er dus zeker wel.

19. Spruitemoeder

Spruitemoeder Bekend lid

10 feb 2014
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nee, is geen probleem, heb hetzelfde gedaan een paar jaar terug. Die stond er ook al een eeuwigheid en was ook megagroot.
    Gewoon helemaal terugsnoeien tot kniehoogte ongeveer.
    Wortels goed uitgraven. Vooral de penwortel is heel belangrijk.

20. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Inderdaad, hortensia's, hosta's etc., maar ook anemonen.

Deel Deze Pagina