Vinden vrouwen dat stiekem fijn?

Discussie in 'De lounge' gestart door mroos, 24 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mroos

mroos Niet meer actief

Ik vraag me wat af, regelmatig kom ik in het dagelijks leven vrouwen tegen(schoonzusje, vriendin etc.) die vrijwel alles in het huishouden doen. Ze zeggen dan dat ze dit héél vervelend vinden maar ondertussen lijkt het soms wel alsof vrouwen er een wedstrijdje van maken wie er het meeste in huis doet. ´Nou, ik ben 37 zwanger en hij doet nog steeds niks in huis´, ´dat hoef ik echt niet aan hem te vragen hoor, doet ie toch niet´, ´hij komt thuis en is sagerijnig als het eten niet klaar is´ etc. etc.
    Als ik dan aangeef dat mijn man hier echt niet mee aan hoeft te komen dan is het: 'Nee, maar jou man is anders, veel zorgzamer..' of zoiets. Maar dan niet op een manier van, ik ben jaloers op wat jou man doet, maar gewoon om het verschil uit te leggen.

Ik denk dan 3 dingen;
    1. Je kunt toch in gesprek gaan met je man en als dit niet werkt laten merken dat je iets niet pikt dmv was laten liggen, zijn dingen niet meer doen etc.
    2. Hoe kun je nu een leuke relatie hebben als dingen echt niet gelijkwaardig verdeeld zijn?
    3. Het is toch helemaal niet leuk om je vriend/man zo af te zeiken bij anderen?

Even voor de duidelijkheid, ik heb het over gezinnen waarbij de partners allebei werken. Of over gezinnen waarbij de man ook niks in het weekend of in de vakantie doet. Ik doe ook meer dan mijn man, maar hij mag echt meehelpen in het weekend en hij hoeft helemáál geen commentaar te hebben als iets hem niet naar wens is.
    Ik heb er een hekel aan als de vrouw net doet alsof de man een tweede of derde kind is, en de halve moederrol overneemt van de echte moeder.

Maar de laatste tijd denk ik dat die vrouwen het misschien ook wel fijn vinden ofzo? Dat het een gevoel van macht/controle geeft?want als je het echt vervelend vindt, dan onderneem je toch gewoon actie?

Ik ben wel benieuwd of iemand hier wat over kan zeggen, want hier op het forum kom ik ook zeer regelmatig zulke opmerkingen tegen..

2. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Mijn man doet enorm veel. heeft met meerdere redenen.
    En het is gewoon een schatje. Sommige dingen moet ik vragen maar dan doet hij het wel.
    Maar ik ken verschillende mannen in mijn omgeving die dat dus niet hebben. die in huis gewoon niks nada noppes uitvoeren.
    Wel ken ik voornamelijk de situaties van thuismoeders en vaders die de kost verdienen maar dat is hier ook.
    EN ook die vrouwen zouden graag willen dat manlief een extra steentje bijdraag. als is het maar een keer uit zichzelf kinderen op bed doen of iets dergelijks... maar de enige conclusie die we kunnen trekken is.. ze zien het niet..... al zet de vrouw het rond uit levensgroot voor hun neus. en als het dan wel gebeurd is het half waardoor het alsnog dan maar liever door de vrouw zelf gedaan wordt...

3. ingef

ingef VIP lid

30 aug 2009
    5.619
    1
    0
    NULL
    NULL
    tja, denk ik inderdaad ook wel eens... bij sommige vrouwen zal het inderdaad een gevalletje zijn: ik kan alles beter, dus doe ik het wel gewoon zelf. Er zullen echter ook mannen zijn die het gewoon vertikken iets te doen..

moet zeggen dat ik ook altijd graag de touwtjes in de handen heb hoor en altijd denk het beter te kunnen..maar ik wil gewoon een eerlijke verdeling en dus doet manlief wat ie kan..;) inderdaad gewoon een kwestie van overleggen.

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik vind het weleens vervelend, maar dat is meer omdat hij het vaak onderschat en zeur er daarom weleens over.. maar er iets aan doen zou ook weer niet echt kunnen aangezien hij 6 dagen in de week werkt van s´ochtends vroeg tot s´avonds laat.

Wil gewoon soms even zeiken en vind het niet stiekem fijn ofzo.

5. tanja8

tanja8 Niet meer actief

dat snap ik ook niet id.d..
    Mijn man doet vaak nog iets meer in het huishouden. niet omdat hij zorgzaam is maar omdat we toch samen in een huis wonen? en ik zijn slaafje toch niet ben? Hij moet er bij mij echt nietmee aan komen dat ikdat moet doen...hahaha ik zou hem recht in zijn gezicht uitlachen:D:D

Gewoon samen.. is toch logisch?

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik doe het meeste in het huishouden, maar mn man werkt ook veel meer. Momenteel werkt hij ruim 6 dagen in de week en maakt hij zeker 60 urige weken in nachtdienst. Dan vraag ik hem niet om te helpen. Maar als hij iets minder werkt dan helpt hij wel met opruimen enzo.

Toch heb ik vaak geprobeerd hem "taken" te geven; goh wil jij aub boven stofzuigen dan doe ik de beneden verdieping? Of als ik aangeef "Wil jij aub afwassen want ik kook elke dag al?" dan zegt hij; ik wil best koken hoor! Maar dat is dan weer niet de bedoeling want dan eten we alleen maceroni. Kleren in de was is ook zo iets, ik vraag het iedere keer, maar het enigste wat ook werkelijk in de wasmand gegooid word is zijn knoedeltje van zeiknatte handdoek, washand en onderbroek erin gewikkeld. Dat mag nou net als enigste niet in de wasmand! Dus ja, ik raap zn kleren dan maar weer op van de grond, hang zn handdoek uit na het douchen, zet zn bord in de keuken en doe de rest van het huishouden.... Als ik hem erop aanspreek, dan zegt hij; zie je niet hoeveel ik wel doe? ( Nee?) en dan legt hij het uit, dat hij tussen zn drukke werktijden door dit en dat doet, en als hij dan gedouched heeft, weleens vergeet zn handdoek op te hangen... Tsja, heeft hij ook gelijk in. Hij is nl opgevoed door een moeder die ALLES doet in huis, ze hebben geen van allen ooit een sok op hoeven rapen, een kopje in de vaatwasser hoeven zetten of wat dan ook... Dus ja, ik leg me er maar bij neer, het scheelt heel veel ergernis als ik het gewoon zelf doe!

7. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Mijn man doet ook alles wat ik hem vraag. En dan doet hij het ook nog gelijk. Ook doet hij dingen zonder er om te vragen. Zoals kleding in de kasten leggen en stofzuigen. Stofzuigen en dweilen doet hij op zijn "mans"maar dat vind ik niet erg hij doet het. Vaatwasser legen of vullen hij doet het. Is maar net wie eerst is. Jaja die man van mij is net tefal (denkt ook aan alles).
    Maar idd ik lees en zie vaak dat de taken erg verdeeld zijn over jawel alleen de vrouw. In deze tijd hoeven de rollen toch niet meer zo ouderwets verdeeld te zijn?
    Ook als onze meid 's nachts wakker is gaan mijn man erheen. T is maar net wie er eerst opstaat. Hij doet ook alles met haar tot aan nagels knippen aan toe.
    Nee volgens mij heb ik een droomman, alles is die droom bij mij werkelijkheid!!!

8. Romaira

Romaira Fanatiek lid

23 mei 2008
    4.067
    0
    0
    mijn man doet vrij weinig in huis deels ben ik daar blij mee want als hij dan ooit eens de stofzuiger pakt stoot ie met het ding overal tegen aan en volgt er een vloekgolf waar je u tegen zegt ! daarom doe ik het dan liever zelf !

maar aan de andere kant is mijn man wel de eerste die toegeeft dat ie alles het liefst op zijn tempo doet (wat inhoud liever morgen dan vandaag) hij is gewoon niet erg vlot ! ik irriteer me daar echt mateloos aan , en dan nog niet eens wat betreft het huishouden dat doe ik wel maar de echte mannedingen die vertik ik gewoon dus dat geeft met regelmaat ruzie hier in huis.

9. tulip

tulip Niet meer actief

Ik heb idd ook wel eens het gevoel dat ze het stoer vinden dat ze thuis alles doen. Dat man en kind afhankelijk van ze zijn, en ondertussen lekker kunnen zeuren.

Hier iig niet het geval, ik bof echt vreselijk. Tuurlijk komt er het meest op mij neer, omdat ik maar 2 dagen werk. Maar hij kan koken (met aanwijzingen), strijken, wassen, stofzuigen, dweilen. Het enige dat hij niet doet, is stof afnemen.;) Meestal doe ik bovenstaande dingen zelf, maar als ik het vraag doet hij het meteen.
    Ik moet zeggen dat hij van zichzelf al redelijk zo is, maar verder is het ook een kwestie van opvoeden hoor.;) (als het gaat om het feit dat de man het vertikt, niet als er geen tijd voor is ofzo)

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.782
    18.934
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat gezeur ook nooit zo snap. Ik begrijp wel dat je het vervelend vindt als je man / vriend niks doet in het huishouden. Maar zeur dan op de juiste plek. Dus niet bij je zus / vriendin / moeder / forum, maar bij je MAN.
    Je zus / vriendin etc. gaan namelijk niks aan de situatie veranderen. De enige die dat kan, is je man. En dan niet roepen "Ja maar hij doet het toch niet." Je hebt samen een relatie en dat is helemaal vrijwillig. Als het je dus niet bevalt, dan moet er iets veranderen en anders houdt het op.
    En ook niet onmiddelijk roepen dat hij het dan fout doet. Nee: hij doet het anders. En als hij nooit wat heeft gedaan, zal het in het begin wel eens misgaan. Maar als je dan onmiddelijk de stofzuiger uit z'n handen rukt en roept "Ik doe het zelf wel weer!"... Tja, dan moet je ook niet raar staan te kijken dat ie daarna helemaal niks meer doet!

Mijn man en ik hebben het redelijk eerlijk verdeeld. Het komt er op neer dat we allebei (ongeveer) evenveel vrije tijd overhouden na werk en huishouden.

11. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Hier regelmatig een discussie met manlief omdat hij van mening is dat hij een lichamelijk zware baan heeft en dus niks hoeft te doen. Terwijl ik ook gewoon werk (nu dan niet natuurlijk). Mijn werk mag lichamelijk dan wel niet zo zwaar zijn, ik heb wel een hectische baan en ben ook gewoon moe na een dag werken.

Ik merk dat ik echt wel een stuk meer in huis doe, meer dan ik zou willen, maar hier vertikt manlief het gewoon. En als hij dan een keer de afwas wegwerkt, vergeet hij weer een doekje over het gasstel te halen etc. Pffff..

12. Savannah85

Savannah85 Actief lid

14 aug 2010
    143
    0
    0
    Utrecht
    Hahah leuk onderwerp!!
    Ik heb hier zelfde denk ik als ts!
    Mijn vriend kan sowieso al veeeel lekkerderderder koken als ik, dus doet hij meer dan mij.Stofzuigen en dweilen doet hij ook zonder moeite.(volgens mij nog met plezier ook)
    Het stoffen, de was, de ramen en het gewone opruimen komt meestal op mij neer.Gewoon, omdat ik vaker thuis ben.
    De taken zijn niet "officieel" verdeeeld, maar we doen gewoon wat we zien wat gedaan moet worden.Tuurlijk doe ik meer, ik ben 5 dagen p.w thuis.
    Mocht het zo zijn dat hij thuis komt en zegt je heb niks gedaan o.i.d dan zal ik hem zeggen dat ik hem niet tegen hou :)
    We leven niet om te poetsen hoor!!
    Ik zal niet zo gauw me de hele dag bezig houden met het huishouden, maar goed zoals we het nu doen is dat ook niet nodig :)
    Ben toch wel blij met me vent, als ik zo verhalen van andere lees.

Liefs,
    Savannah

13. Savannah85

Savannah85 Actief lid

14 aug 2010
    143
    0
    0
    Utrecht
    Haha Lizab,

en waarom "vergeet"hij dat? Omdat hij ongetwijfeld weet dat jij het daarna toch wel doet ;)
    Waarom zou hij het dan wel doen?
    Denk je niet als jij het ook een paar keer "vergeet"dat hij het dan alsnog wel doet?
    Of gewoon een paar keer zeggen : "Schaaat, en het gasstel dan"?
    Als die dat een paar keer gehoord heb, zal die het (uit frustratie) toch alsnog wel doen?

Succes ermee :p

Liefs,
    Savannah

14. danip

danip Niet meer actief

Ik werk meer dan mijn man, en ik doe ook meer in het huishouden. Maar dat is volgens mij omdat ik alles precies zo wil, en niet op mijn man's manier dus. Ik vind het niet erg, en zeur er ook niet over. Vind het wel prima zo eigenlijk. O ja hij doet wel vaker andere dingen, zoals het uitlaten van de hond, gras maaien en dat soort dingen. En als ik hem vraag om wat dingen extra te doen of om de grote schoonmaak samen te doen, dan doet hij het ook.

Prima dan toch?

15. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Mijn man doet ook gewoon mee in het huishouden in het weekend.. Terwijl hij er dan een werkweek van 60 uur op heeft zitten.. Ik hoef er lang niet altijd om te vragen.. Hij pakt de stofzuiger, dweilt de vloer erna.. Doet de was in de wasmachine, hangt het op.. Ruimt speelgoed van L. op tussendoor en doet de boodschappen.. Gewoon omdat hij vind dat ik het doordeweeks al 'zwaar' genoeg heb met de zorg voor L. terwijl ik niet werk.. (hij is doordeweeks niet thuis i.v.m. zijn werk).. Doordeweeks doe ik het huishouden dus in m'n eentje.. Heb daar geen moeite mee, maar soms is het best lastig om alles gedaan te krijgen.. Uiteraard komt het wel eens voor dat hij het hele weekend geen vinger uitsteekt..

Nu moet ik zeggen dat hij nooit zijn zooi achter zich opruimt en ook de was niet mag opvouwen, want dat ziet er echt niet uit;) Maarja, mij hoor je daar niet over klagen.. ik ben allang blij dat hij überhaupt iets in huis doet :D

16. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Mijn vriend helpt ook met het nodige mee, in het weekend pakt hij ook de stofzuiger, als de ramen gezeemd moeten worden, doet hij dat, speelgoed opruimen, gordijnen afhalen en ophangen. De rest doe ik, maar ik vind het ook niet meer als logisch, ik ben thuisblijfmama en hij werkt. Niet dat dat inhoud dat ik alles MOET doen, ik vind het verder fijn zo. Hij helpt ook meer dan genoeg mee met de kleine man,in het weekend is het meestal dat hij hem lekker bezighoudt zodat ik lekker mijn gang kan gaan, prima zo!

17. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Savannah,

je hebt helemaal gelijk hoor. Ik zeg het ook gerust wel. Ik irriteer me er alleen aan dat ik het altijd maar moet vragen/ er iets van moet zeggen omdat ik het dus niet fijn vind dat hij zo weinig doet. :D

18. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    hmm hier dus zo'n vrouw die alles in het huishouden doet. misschien de reden ook dat we in scheiding liggen???;) mijn vent doet dus echt niets en geloof me niets werkt. hij heeft echt alleen maar commentaar, maar zijn handen laten wapperen no way. in het begin deed hij nog wel eens wat, maar het werd alleen maar minder en minder. en als je er dan over probeerde te praten kreeg je nul op rekest. ruzie maken? werkte ook niet.;)

ik ben het dan dus ook spuugzat en ben er klaar mee.

dus nee hier geen vrouw die het stiekem lekker vind, maar een die het spuugzat is:x

Nu is dit natuurlijk niet de enigste reden dat we gaan scheiden, maar wel een hele grote. 2 kleine kids en een baan en een huishouden. alles alleen doen? nee dan doe ik het liever echt alleen

19. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    (leuk onderwerp :))
    Ik doe het gros in het huishouden maar dat komt omdat hij fulltime werkt en ik maar 28 uur. Vind ik wel zo eerlijk dat ik meer in het huishouden doe. We koken samen en doen samen boodschappen. Verder doet hij de klusjes (hoe ouderwets!) omdat ik niet handig ben. Kleine dingetjes zoals opruimen, vaatwasser uitruimen etc doet hij wel. Ik vind het zo wel prima verdeeld voor nu; ben niet zo poetserig dus ben niet de 12 uur dat ik minder werk continue aan het schoonmaken. Maar we zijn nu bezig voor ons eerste kindje en als ik zwanger ben en als het kindje er is, nemen we wel even het huishouden onder de loep want dan mag hij taken gaan overnemen.

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.782
    18.934
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Mijn man staat nu trouwens VOOR HET EERST IN ZIJN LEVEN (30 jaar oud) de ramen te lappen. :D Wij doen allebei ongeveer evenveel. De meeste dingen doen we allebei wel, net hoe het uitkomt. Maar een aantal dingen zijn echt verdeeld. Ramenlappen is er daar dus één van. Ik heb deze week alle ramen gedaan, behalve de schuifpui omdat ik daarvoor op een trapje moet staan. En dat vind ik nu (nat = glad) een beetje eng. Maar ze waren zó smerig en we krijgen straks natuurlijk allemaal kraamvisite. Dus...
    Ach, hij doet het zonder mopperen. Ik moest alleen even uitleggen wat ie ervoor nodig had en hoe het moet. :D

Deel Deze Pagina