Waar kun/ wil jij dit jaar op besparen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Deedee91, 8 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.709
    4.026
    113
    Overijssel
    Hoi, je vroeg het niet aan mij maar wij hadden een oud tafelmodeldiepvries van 20 jaar oud en daarbovenop stond een koelkast van 10 jaar oud. Daarvoor in de plaats is een goedkoop model amerikaanse koelkast gekomen en ik kon het maandelijks niet goed zien maar we zijn van een jaarverbruik stroom 3500 kw naar 3000 Kw gegaan. Scheelt best nog wel wat.
    Heb ondertussen de oude inbouwkoelkast in de keuken ook uit gezet. Die had toch al kuren en ik moest toch voor veel dingen naar de andere koelkast lopen. ( wij hebben geen heel groot huis dus het is niet ver ;))

2. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.669
    18.733
    113
    Vrouw
    Sowieso eten en uitstapjes met overnachtingen.

3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik heb vorige week al m'n vaste lasten eens kritisch bekeken.
    Bepaalde abonnementen die niet gebruikt werden gestopt. Zoals squla, videoland, nextory.
    Mocht ik dit weer een keer nodig hebben dan kan ik hem altijd nog een keer voor een maand nemen.
    Goedkopere hondenvoer genomen waar ze het net zo goed op doen.
    - abonnementen zoals netflix omlaag gebracht.
    Ziggo alles in 1 a 59 euro per maand terug gebracht naar alleen internet van andere aanbieder.
    Verder nog een aanpassing in m'n zorgverzekering.

Dit heeft me bij elkaar al een besparing gegeven a €1300 per jaar!
    Hou nu gemiddeld €100 per maand over. Allemaal dingetjes die ik per stuk niet de moeite vond om het aan te passen maar totaal wel flink aan de prijs waren.

Verder ga ik dit jaar m'n koelkast vervangen. Ding is ondertussen 17 jaar oud en heb met de p1 meter uitgevogeld dat hij me €0,50 per dag aan stroom kost. Een nieuwe verbruikt de helft minder stroom en zou rond de €0,17 per dag kosten.

In de schuur heb ik een tafelmodel vriezer staan van ook ruim 15 jaar oud. Hier doe ik m'n bonusartikelen en koopjes in die ik groot ingekocht heb om te besparen maar eigenlijk schiet ik er weinig mee op. Die vriezer vreet veel stroom en vaak vergeet ik de spullen die er in die vriezer zit ook nog eens dus de helft kan ik op den duur wegflikkeren omdat het ver over datum is:oops:

Verder denk ik erover om voor de woonkamer airco aan te laten leggen voor voornamelijk verwarmen. Even investering maar denk dat het goedkoper is dan verwarmen met gas én ik zo ga besparen.

Drogisterij artikelen koop ik alleen nog in de aanbieding. Net weer voor €212 aan spul binnen gekregen en hier ging nog €75 korting vanaf. Flinke voorraad qua shampoo, tandpasta enz dus de komende maanden hoef ik ook niet naar het kruidvat en kom ik ook niet in de verleiding om andere dingen te kopen:oops:

Boodschappen: liet ik al door de AH brengen. Anders teveel verleiding en koop ik onnodig extra dingen in de winkel.

4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik ga die van mij van ongeveer 17 jaar oud weg doen. Met de p1 meter uitgevogeld dat deze mij 50 cent per dag aan stroom kost.
    Een nieuwe scheelt de helft tot 2/3e van het verbruik, afhankelijk van welke energielabel hij heeft. Ik ga denk ik voor een c label (al duur geneog) en die zal me rond de 17 cent per dag aan stroom kosten.

5. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Geen kleding meer kopen maar eerst het grootste deel weg/ verkopen zodat je weer een normale basis garderobe hebt. Ik koop te vaak een oh leuk jurkje. Moet ik gewoon niet doen.
    Stiekem is het best veel geld en ik gek van een uitpuilende kast.

Geen koffie en eten meer kopen in de kantine bij mijn werk. Beter wat duurdere boodschappen doen en zelf dingen maken. Veel gezonder en voordeliger. Scheelt me zo 1000/1500 euro per jaar :eek::oops:

citroenrasp, Zoe123 en Fruity90 vinden dit leuk.
  6. tuc

tuc Niet meer actief

Ik haal het dikgedrukte eruit. Dat bespaart je 0,33 cent per dag. 120 euro per jaar, een tientje per maand. Voor mij weegt dat niet op met de kosten van een nieuwe koelkast eigenlijk.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  7. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik weet niet hoeveel de nieuwe koelkast gaat kosten in aanschaf. Maar gemiddeld zal een beetje rond de 800 euro zijn. Die heb je er dan dus in 6,5 jaar uit.
    En vanaf dan is het besparen. Plus dat nieuwe koelkasten vaak ook betere vers houd systemen hebben. Na 17 jaar mag een apparaat heus wel vervangen worden.

8. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Deze is eigenlijk ook toe aan vervanging. Wordt slecht. Begint wat mankementen te krijgen, bepaalde onderdelen zitten vast getaped :oops:
    Ik koop ook geen superdure. Ronde 700-800 euro vind ik prima

tuc vindt dit leuk.
  9. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Klopt. Ik heb ga er 1 rond de 800 euro kopen. Energieklasse c. A klasse vindt ik te duur. Qua besparing heb je hem dan binnen 6-7 jaar eruit.

Huismuisie vindt dit leuk.
  10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Oh nog een besparing:
    Wij haalden elke week wel een keer avondeten bij de snackbar. Toch elke keer ruim 18 a 20 euro per keer. 80 a 100 euro per maand.
    En elke week €10 euro kibbeling voor tussen de middag. De kibbeling gaan we iets minder vaak halen.

Friet en snacks in de airfryer. Van de kosten van 1 snackbar bezoek kunnen we friet en snacks voor de airfryer kopen voor minstens 4 maaltijden. Oh en dan wel nog 1x per maand de snackbar. Gewoon, omdat da het lekkerste is:p

11. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.823
    18.540
    113
    Vrouw
    Wij letten eigenlijk al aardig op onze uitgaven..
    Wil wel minder uitgeven aan kleding. Goed kijken wat er écht nodig is. Zelf eten/ drinken meenemen wanneer we de deur uitgaan en niet telkens bij een restaurant wat gaan eten of drinken.
    De auto wat vaker laten staan en een elektrische fiets aanschaffen.
    Vakantie dichterbij huis en kijken voor een last minute.

12. anne19791980

anne19791980 Fanatiek lid

9 dec 2008
    1.517
    229
    63
    Wij besparen op:
    - niet meer zo vaak naar een ballorig of monkeytown.
    - zelf eten drinken meenemen bij een dagje weg
    - geen bezoek aan de friettent maar zelf bakken
    - verwarming op 19 graden
    - in de douche ipv bad (2pers bad gaat veel in)
    - doordeweeks geen frisdrank /snoep in de avond
    - goedkope weekmenu's
    - leftover dagje koken

13. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.002
    3.664
    113
    #33 esklessebes, 8 jan 2023
    Laatst bewerkt: 8 jan 2023
    Van Ziggo +/-100,- naar kpn gegaan +/- 48,-

Abbo kosten beide telefoons gehalveerd.

Zorgverzekering in 1x betaald scheelt 2% dacht ik.

Monkey Town nog in 2022 met korting gekocht omgerekend 6.40 per kaartje. Ipv bijna 10 euro.

De vakantie geboekt Landal met vroegboekkorting en een korting met een code die ik hier las scheelde nog eens 100 euro.

Droger vanaf sept hooguit 3x gebruikt ipv elke dag. Dit zag ik echt terug in mn stroomverbruik.
    Minder wassen, niet zomaar alles gelijk in de was na 1 dag aan, als het schoon is nog een dag aan.

Verwarming op eco stand, temp lager gezet enz, zetten hem ook echt amper aan.

Was vorig jaar van anwb +/-100/120 euro naar mn eigen garage gegaan voor pechhulp dit jaar 25 euro, zelfde voorwaarden.

Wij kunnen zeker met boodschappen en de tussendoor pin enz besparen niet dat wij niet opletten maar kan wel snel gaan ff dit ff dat.

Zoek mn knop nog om mn eetpatroon weer aan te passen en op rantsoen te gaan, binnenkort komt deze wel weer maar heb nog niet de ruimte in mn hoofd.

14. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Ja daar zat ik ook aan te denken idd. Ik vind prik ook gewoon erg lekker dat is het ook. Maar ik heb denk ik ook een cola verslaving hoor want Fanta of andere prik producten vind ik veel minder lekker.

tuc vindt dit leuk.
  15. Relax

Relax Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.865
    2.057
    113
    Vrouw
    Minder online bestellen :|
    Vooral de "kleine" bol aankopen die ook makkelijk bij andere winkels kunnen voor 1/3 van de prijs. Of die we eigenlijk niet eens nodig hebben. Voor de grap eens uitgerekend hoeveel we afgelopen jaar hebben uitgegeven en das niet normaal veel :oops:

Ik heb een e-reader gekocht. Ik lees graag en veel en we hebben al jaren een kobo abo. Door geen losse boeken te kopen bespaar ik gemiddeld al snel 30 euro pm en het is duurzamer (+zie hierboven).

En we hebben de condensdroger vervangen voor een warmtepompdroger. Eentje die meet hoe lang er nodig is voor een droge was en niet domweg z'n programma draait. Flinke investering maar dat levert ook meteen op.

16. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Haha ja precies, goed voornemen voor wandelen ook. Ja voor de zware dingen is het echt perfect, helemaal voor een huishouden zoals jullie. Wij hadden voorheen ook veel zware dingen maar sinds mijn man geen melk producten meer drinkt is dit zo weinig nog.

Adje vindt dit leuk.
  17. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Hier is onze favo snackbar gesloten. We halen geen friet meer, die er nu nog zit is niet lekker. Dit deden we denk ik eens per maand hoor, dus 20 euro besparing misschien. Ik heb pas geleden alle verzekeringen weer eens bekeken. De autoverzekering heb ik overgesloten. We hebben nu een betere dekking en betalen ruim 5 euro minder. Daar bovenop kregen we een tegoed van 40 euro (United consumers) welke je dan weer uit kan laten betalen. Dus voor het eerste jaar scheelt dat toch ruim 100 euro. Mijn zorgverzekering heb ik ook over gesloten. Ik betaal hetzelfde, maar met wederom een betere dekking. En zo proberen we de maandlasten een beetje in de hand te houden.

Als de veranda staat (februari), kunnen we weer lekker gaan sparen. Wellicht dat we dan vanaf volgend jaar verzekeringspremies per jaar gaan betalen. Dan krijg je vaak nog iets korting.

18. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    We waren al begonnen met minder eten bestellen zoals sushi, friet, shoarma etc. Dat gaan we dit jaar ook gewoon volhouden.

Daarnaast wil ik minder impuls inkopen doen. Ook minder kleding/schoenen als we het eigenlijk helemaal niet nodig hebben.

En we letten op de verwarming dat deze niet te hoog staat.

19. Pinac

Pinac Fanatiek lid

13 jul 2014
    1.145
    432
    83
    Tot nu toe:

Ik heb mijn kobo abonnement stopgezet, gebruik ereader eigenlijk alleen op vakantie en heb abonnement hele jaar aan staan, scheelt tientje per maand

Vriend heeft net kordaat bier gekocht ipv Amstel, wat het scheelt weet ik niet maar paar euro per krat geloof ik

20. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Uiteten of bestellen deden we al bijna niet meer. Als we wel wat bestellen gaan we het halen. Dan betalen we euro's minder dan door te bezorgen.

We halen meer magic boxen en broodboxen. We bakken overigens ook zelf brood, broodjes en krentenbollen.

Sinds de stijging van energie hebben we in oktober en november ongeveer 2 uur de verwarming aangezet. Dat was een flinke besparing. Inmiddels gewend en onder de 15.5 doen we de verwarming niet eens aan.

Voor de overige boodschappen doe ik alles op de fiets en bij meerdere winkels.

We eten wat in de magic box zit of wat in de aanbieding is. Vaak maken we ook meer om 1 portie of meer in te vriezen ( soep, saus).

Deel Deze Pagina