Waar kun/ wil jij dit jaar op besparen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Deedee91, 8 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Hoe kan je zeggen dat het klopt terwijl je je verbruik niet eens weet? o_O
    Zou er niet zomaar vanuit gaan dat het wel zal kloppen. Ik zou het eens heel goed gaan uitrekenen. Zo zit ik bijv nog steeds op een maandbedrag van rond de 80 euro terwijl mijn directe buren met exact hetzelfde huurhuis en energie maatschappij + variabel al een maantermijn richting de €900!!!! Had.
    Ze doen maar wat bij die maatschappijen hoor.

2. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Er zal altijd wel iemand slechter worden van de besparingen maar tegenwoordig is het echt wel een beetje ieder voor zich. Wij bestellen heel wat minder vaak bij de pizzeria, vooral sinds de kinderen echt goed mee eten want met wat wij betalen voor 1 avondje pizzashop kan ik een hele hoop boodschappen doen.

Zelfde met thuisbezorging. De supermarkt hier in de buurt heeft lang niet alles wat ik online kan bestellen maar de bezorgkosten zijn zo belachelijk hoog geworden dus ik bestel al heel lang geen boodschappen meer online.

citroenrasp vindt dit leuk.
  3. tuc

tuc Niet meer actief

Nee dat snap ik. Ik blijf ook niet regelmatig uit eten gaan om de horeca te sponsoren.
    Wat ik meer bedoel te zeggen is dat ik dit over het algemeen een zorgelijke situatie vind.

Elisje vindt dit leuk.
  4. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.669
    18.733
    113
    Vrouw
    En toch, als wij ergens gaan of door stad lopen zit alles altijd vol.

Clairemin, Dubbelgeluk en tuc vinden dit leuk.
  5. tuc

tuc Niet meer actief

Dat klopt inderdaad wel. Misschien zijn er dus toch voldoende mensen die blijven gaan.

Neuzeke vindt dit leuk.
  6. GoldenClown

GoldenClown Niet meer actief

Omdat ik dat delegeer:thumup:
    En onze buren stoken niet hoger dan 12 graden dus dat kost ook extra. En we hebben een huis van 300 m2 met 4 verdiepingen.

7. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.823
    18.540
    113
    Vrouw
    Dat sowieso en dat zal ook altijd blijven. Het is denk ik meer dat de groep van mensen die geen ruimte hebben voor zulk soort dingen groter wordt of is geworden. En ja dat vind ik ook best zorgelijk. Er zullen altijd mensen zijn die het slechter hebben, maar ook mensen die eerst wel nog wat financiële ruimte hadden en nu gewoon niks meer. En het ligt ook niet altijd binnen je macht om er iets aan te veranderen. Werken om de rekeningen te betalen, klinkt misschien heel dramatisch maar psychisch is dat helemaal niet leuk en gezond.
    Heb wel eens tegen mijn man gezegd dat ik het leven hier gewoon beu ben, de levenstijl, de hoge verwachtingen en stress. Het is dat ik een goede gezondheidszorg en scholing belangrijk vind, maar zou toch graag eens op zoek gaan naar een plek waar het leven heel basic is en je niet zo de drang voelt naar die 'extra' luxe. :rolleyes:

Clairemin, citroenrasp, Inge1984 en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.309
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Allebei hetzelfde voor mij, geen kleding kopen tenzij het echt nodig is en geen lunch op mijn werk. Is toch snel 5 euro per dag...

Huismuisie vindt dit leuk.
  9. tuc

tuc Niet meer actief

Ik snap jouw gedachte heel goed.
    Wij zitten in de "luxe" positie dat we gelukkig geen zorgen om geld hoeven hebben. We hebben het goed. Maar ik denk in vergelijking met sommigen ook wel tevreden zijn met een relatief eenvoudig leven.

10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Weekendje bushcraften of levende geschiedenis (middeleeuwen of viking periode) meedraaien kan een verademing zijn. Het eerste is overigens wel errug basic t tweede was voor mij gewoon de meest fantastisch vakantie vorm al is een kampement draaiende houden best wel aanpoten (ff koken voor 17 man op houtvuur vergt de nodige planning) plus t opbouwen en afbreken.

Na een weekendje middeleeuws kampement was t wel weer ff wennen bij thuiskomen.

Moet nog een paar jaar wachten als G en R oud genoeg zijn dan kunnen we hopelijk weer na aanschaf van een nieuwe tent.

11. MissXray

MissXray Niet meer actief

- Minder kleding voor de kinderen kopen. Ik denk altijd dat het heel nodig is, maar zodra ik het in de kast leg zie ik allerlei nog nieuwe kleding liggen. Slaat echt helemaal nergens op.
    - Minder uit eten. Heb ik elke keer zo’n zin in en als ik de rekening dan krijg knap ik helemaal af, wat een absurde prijzen.
    - Deze maand gaan de zonnepanelen er op, ik hoop daarmee nog meer te besparen op de energierekening. We zijn er al super bewust mee bezig.
    - Mijn Ah bundel opgezegd, ik ga proberen om eens te kijken waar het goedkoper is. En proberen om dat ook echt vol te houden. De appie komt nu twee keer per week aan huis.

12. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Ik heb al onze zorgverzekering veranderd. Met de stijgende kosten en het verdwijnen van de collectiviteitskorting gingen we omhoog naar 304 euro per maand bij Zilverenkruis.
    (350 eigen risico, extra tand 75% tot 250 euro en alle ziekenhuizen)
    We zitten nu bij Ditzo, daar krijgen we exact hetzelfde voor 274 per maand. Scheelt me toch 360 euro op een jaar.
    Daarnaast hebben we het tv abonnement opgezegd. Niemand hier kijkt echt tv, alleen internet wordt gebruikt.

Ik wil nog besparen op de boodschappen. Nu doen we al niet duur boodschappen maar vind het ook een uitdaging om zo gezond en gevarieerd mogelijk voor zo weinig te kunnen doen.
    Daarnaast starten we de moestuin weer op.
    Ik wil ook ons tafelmodel vriezer vervangen. Ding is echt oud, heeft al in 4 huizen gestaan en vreet stroom bij het leven dus daar gaan we ook naar kijken.
    Verder kan ik niet veel meer aanpassen.

13. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.800
    1.618
    113
    Bushcraften ken ik en is super leuk (nog zonder kinderen). Maar de levende geschiedenis klinkt ook heel gaaf. Waar kan ik er informatie over vinden? Hoe oud moeten de kinderen zijn?

Herken het gevoel wel om een rustiger, vrijer leven te lijden. Meer in de natuur. Maar dat betekend Nederland verlaten. En dan heb ik een kind die speciaal onderwijs nodig heeft. Dat geeft dus al een enorme drempel. Daarnaast heb ik een schoonmoeder die dood ongelukkig is in Nederland. Ooit hier naar toegekomen en ondertussen kinderen die hier opgegroeid zijn en zich hier thuis voelen. Dan laat je je kinderen en klein kinderen niet meer achter om terug te gaan naar het land waar je je wel thuis voelt. Ik zie dus wat voor verdriet dat kan brengen.

Besparen wil ik graag op de hoeveelheid thuisbezorgd. Het gebeurd te vaak dat de planning in de soep loopt. Zeker 1 a 2x per week thusbezorgd op het moment en dan in het het weekend nog een keer buiten de deur. Belachelijk natuurlijk. Dus mijn goede voornemen is om genoeg maaltijden in de vriezer te hebben zodat we gewoon wat kunnen opwarmen.

14. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik heb het hele topic doorgespit om inspiratie op te doen maar ik denk dat we al zuinige mensen zijn:

- Stoken de centrale verwarming amper en boven staat hij nooit aan. Gebruik de houtkachel of bij thuiswerken ff klein elektrisch kacheltje.
    - Droog m’n was zoveel mogelijk buiten of anders in m’n warmtepompdroger.
    - Heb geen bezorgbundel bij supermarkten
    -Verzorgingsproducten 1+1 gratis.
    - Ga ivm voedselintollerantie al amper uit eten
    - We hebben zonnepanelen
    - Pakken binnen de stad vrijwel alleen de fiets
    - Bak m’n patat in de airfryer ipv naar een snackbar te gaan
    - Gebruik vrijwel geen pakjes en zakjes, koop m’n gedroogde kruiden in bij de toko want daar is het veel goedkoper.
    - Drink amper wijn of frisdrank
    - etc etc

Waar ik wel aan je kan besparen:
    - vaker seizoensgroenten kopen
    - minder onzin kopen
    - als mobielabbo afloopt Sim only doen
    - vaker gebruik maken van carpoolen met uitwedstrijden kinderen ipv zelf rijden (nadeel: ongezellig voor kind, voordeel: benzinebesparing en meer tijd voor mezelf :p)
    - soms te kleine kleren kinderen op mp zetten ipv weggeven (maar gedoe en ik vind weggeven aan mensen die het nodig hebben fijner)
    - budget geven voor kleding voor kinderen. Nu krijgen ze vaak meer dan nodig is.
    - minder vaak iets ‘bijhalen vd supermarkt: “op is op, maandag weer nieuwe…”
    - vaker ‘s avonds rondje rennen ipv ‘s ochtends want dan minder snaai zin :roflmao:

Maaaaar ik weet niet… Ik vind het ook fijn om te kijken bij uitwedstrijden en ik vind het lekker om zo nu en dan ff nog wat lekkers bij te halen..

15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Zoeken op reenactment er zijn diverse verenigingen in nederland en belgie die zich ermee bezig houden. Historisch genootschap is er eentje (uit mn hoofd).

Ik deed t vanuit t zwaardvechten en later omdat ik een eigen kleding winkeltje had.

Ene kind is t andere niet, ik heb ook baby's gezien maar ik zou een jaar of 12 voor ogen houden mede vanwege de open vuren.

Als je een keertje een ritje wilt maken Quondam in Berlaar (BE) is een van de leukere om te bezoeken. Onderling was de sfeer daar ook echt top. Hopelijk is die er weer, meestal half/eind mei maar er was ook een wintereditie. Neem wel oordopjes mee voor de kinderen, ze zijn daar ook te krijgen (een van de eersten die daar actief op inzette) maar dr zijn doorgaans kanonnen en die geven een aardige dreun. En let op je bezittingen. Jaren geen last gehad en ineens waren er zakkenrollers...grrrr.

16. Havermout

Havermout Niet meer actief

Over dat laatste: als het kan gewoon blijven doen dan. Leven moet ook een beetje leuk blijven. Alsof je op je sterfbed zegt: maar ik heb wel lekker bespaard in mijn leven!

17. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Exact wat ik dacht toen ik het las.

Neuzeke vindt dit leuk.
  18. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.073
    1.570
    113
    Ik wil toch iets beter op mijn boodschappen gaan letten. Eerst opmaken wat ik in huis heb en dan pas weer boodschappen gaan doen, dat gaat me toch wel geld schelen denk ik.

Verder heb ik vorig jaar het abonnement op Disney+ gestopt, ik keek er niet veel naar dus zonde van het geld.

En qua zorgverzekering ben ik met de basisverzekering een stapje terug gegaan.

19. Minoesje

Minoesje Niet meer actief

Ergens voelt dit voor mij ook zo, maar de prijzen zijn zo hoog. In de kerstvakantie een aantal keer buiten de deur gegeten en koffie gedronken en telkens schrok ik me rot.

Dus helaas hier ook bezuinigen op buiten de deur eten en drinken.

tuc vindt dit leuk.
  20. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja echt hoor. Pas ging ik met mijn dochters ergens lunchen. Alle drie een broodje en wat te drinken, was ik gewoon 50 euro kwijt. Doe ik niet meer. Het is hap slik weg. Koop ik liever zelf wat lekkers. Koffie drinken met iets lekkers is ook belachelijk prijzig. Dan gaan we liever naar de Hema, betaal je zomaar de helft minder en ook nogeens hartstikke lekker.

Spectre en tuc vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina