Waar kun/ wil jij dit jaar op besparen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Deedee91, 8 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.751
    113
    Geen idee eigenlijk waar wij nog op zouden kunnen besparen. We leven eigenlijk al heel zuinig. We hebben geen auto, gaan niet uiteten en op vakantie in eigen land (als we al op vakantie gaan).
    Het enige dat ik kan bedenken is bezuinigen op eten, junkfood en bewerkt voedsel kopen we al amper, maar bv helemaal stoppen met vlees eten en de duurdere dingen vervangen door goedkopere varianten. Maar dan bezuinig ik voor m'n gevoel op onze gezondheid en dat gaat me net iets te ver, tenzij het echt nodig is.
    En minder de verwarming/airco aan. Het is nu zo'n 17 graden in huis en 's zomers 26, dus echt excessief wordt ons huis al niet verwarmd en gekoeld. 14 en 35 graden zijn ook wel te overleven, zij het niet erg aangenaam. Daar zouden we dus op kunnen besparen maar vooralsnog niet toe bereid.

De horeca hebben aan ons dus ook geen goede klant aangezien wij nagenoeg nooit eten halen en uiteten gaan we al helemaal niet. Niet eens zozeer voor het geld, maar ik houd gewoon niet zo van ergens anders eten en van "restaurantig" eten. Maar ook om iets te drinken buiten de deur dat dan 4x zo duur is dan thuisgemaakt, ik vind dat gewoon de reinste onzin, dan doe ik liever iets in mijn ogen nuttigs met ons geld. Best lullig voor degenen die daardoor inkomsten mislopen natuurlijk, maar dat is verder niet mijn probleem. Ze zijn bewust het risico van het ondernemerschap aangegaan, en je weet bovendien dat mensen in mindere periodes toch als eerste op luxe gaan bezuinigen. Wij hebben in sommige periodes ook minder inkomsten dan in andere periodes, zo gaat dat nou eenmaal.

Anouk2005 en Fruity90 vinden dit leuk.
  2. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Kraanwater is niet net zo koud als water uit de koeling, dat zou met die quooker Cube wel het geval zijn. En voor bruisend water zou dat ding qua gemak ook wel heel veel schelen. In ieder geval qua flessen sjouwen.

tuc vindt dit leuk.
  3. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    We zijn deze winter al bezig met minder gasverbruik. We hebben sinds 2 maanden een houtkachel en daardoor gaat de vloerverwarming zelden meer aan. In de ochtend direct de houtkachel aan en dan de hele dag brandend houden (we stoken gratis, hebben nog veel hout van o.a. een omgevallen boom uit de tuin die enorm was. Verder ook geen buren die er last van kunnen hebben).
    Op het kantoor en de slaapkamer van de oudste staan infraroodpanelen die prima werken.
    Boodschappen doe ik al voor een net bedrag vind ik zelf. Max 150 per week met 6 personen. Als het moet red ik het ook voor 120, maar dan haal ik geen vla, chips, crackers enzo en is het echt alleen de basis, brood, beleg, melk, avondeten, fruit. Maar die bezuiniging is niet nodig dus doe ik het ook niet.
    Uit eten gaan we bijna nooit. Vakanties doen we sinds vorig jaar juist ruimer. We hebben jaren heel zuinig geleefd om te sparen voor de grote verbouwingen van ons huis. Dat levert ons nu ook veel op, want alles geïsoleerd, terwijl het daarvoor totaal ongeisoleerd was (op 3 dubbelglas ramen na dan). We merken het enorm qua warmte.
    Nu dat allemaal klaar is gaan we juist wat meer op vakantie. Kerstvakantie en zomervakantie terwijl we eerder zo goedkoop mogelijk met een tent gingen kamperen 2 weken en dat was het.
    Aan kleding geef ik niet veel uit. Maar nu de oudsten ouder worden merk ik wel dat ik toch liever iets meer uit geef dan 10 euro per broek max, omdat ze dan echt een stuk mooier zitten bij mijn pubers. En dochter krijgt een hele eigen smaak en die is erg kritisch. En we kunnen het betalen, dus dan vind ik het prima als ik iets meer kwijt ben per seizoen voor haar.

4. Lammetje91

Lammetje91 Bekend lid

12 dec 2016
    936
    577
    93
    Wij gaan veel dagjes weg naar de Efteling met abbo, maar ook tussendoor naar andere dingen met korting of bijv door gratis lidmaatschap van de vriendenlotterij en dan met de vip kaart naar musea te gaan.
    In naturalis waren wij dit weekend 12 euro kwijt voor 2 limonade, 1 ice tea, een cholade chip cookie en een kaasstengel. Ik wilde eigenlijk koffie, maar dat was 3,65.
    Ik haal wel regelmatig de broodbox overblijver bij de ah, daar ziteigenlijk altijd 2 soorten zoetigheid bij. Bijv 4 donuts en 4 gevulde koeken. Dat nemen wij dan bijv naar de Efteling, bespaard een hoop en hebben we toch wat lekkerw bij de thee of choco uit de termosfles.

5. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.751
    113
    Mijn kraanwater is momenteel kouder dan water uit de koelkast :roflmao:

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. zegenwens

zegenwens VIP lid

28 sep 2021
    5.011
    4.987
    113
    Vrouw
    Je kunt toch kraanwater in de koelkast zetten? Dat doen wij altijd

7. GoldenClown

GoldenClown Niet meer actief

Wij hebben een Amerikaans koelkast met watertap. Is gewoon aangesloten op de waterleiding en altijd heerlijk koud. Ook de jongste tapt zelf een bekertje water als hij dorst heeft. En ik gebruik de ijsblokjesautomaat iedere dag, ook in de winter.

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Bij dagjes uit nemen wij sws altijd eigen broodjes en drinken mee. Aan het einde van de dag misschien een patatje halen maar dat is het wel zo'n beetje.
    Het geld wat ik daarmee bespaar zet ik liever apart voor echt noodzakelijke aankopen.

Neuzeke en citroenrasp vinden dit leuk.
  9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dat vind ik dus ook mbt dat ondernemerschap. Het is een risico wat je neemt. Hier betaal je dus inmiddels 13 euro voor een broodje carpaccio. Stel dat we dit met zijn vijven zouden nemen en dan allemaal nog een drankje erbij. Dan ben ik zowat 80 euro kwijt. Gaat toch nergens meer over. Dan ga ik wel naar de lidl voor lekkere broodjes en beleg. Ben ik klaar voor nog geen 20 euro. Mijn zoon heeft als bijbaantje bezorgen bij de Chinees en die merkt echt duidelijk dat mensen veel minder bestellen. Mensen gaan toch bezuinigen wanneer het nodig is en dat doe je vaak als eerste op luxe.

Fruity90 en citroenrasp vinden dit leuk.
  10. tuc

tuc Niet meer actief

Het is inderdaad het risico van ondernemer zijn. Ik ben zzp'er en je weet de risico's als je eraan begint.
    Op dit moment kom ik om in het werk. Maar dat gaan met golven, dus dat kan over een paar jaar zo maar weer anders zijn.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  11. GossipGirlxoxo

in principe is die quooker Cube het zelfde idee alleen dan ipv ijsklontjes heeft die extra bruisend water.

12. GossipGirlxoxo

De kinderen doen dat wel af en toe met hun airup voor ze gaan slapen voor de volgende ochtend.

13. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.751
    113
    Precies, ik doe het net zo. Vind het gewoon ontzettend zonde om ergens een bedrag aan uit te geven waar ik een hele week boodschappen voor kan doen. Wij zijn ook zelfstandige en ons inkomen stijgt en daalt gewoon bij periodes. Dat risico nemen wij net zo bewust als een ondernemer in de horeca dat doet.

14. zegenwens

zegenwens VIP lid

28 sep 2021
    5.011
    4.987
    113
    Vrouw
    Nou idd, wij wilden laatst Chinees bestellen maar hebben uiteindelijk de hele bestelling weer weggegooid. Vreselijk duur!

15. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.485
    113
    Lees hier veel tips waarop ik zou kunnen besparen. dus ik lees even fijn mee.

Waar ik zelf op ga besparen.
    minder onzinnige goedkope meuk kopen, en minder impuls aankopen.
    abbo's bekijken en opzeggen wat we niet gebruiken
    goede doelen stopzetten (we doneren aan echt 15 doelen ofzo. hoeft niet perse)
    beter opletten bij uitjes of er aanbiedingen of goedkopere kaartjes beschikbaar zijn (eventueel toch weer een museum jaarkaart, is in 1 x een flinke aanschaf, geef ik misschien mijn man als verjaardagskado, als je 3 x naar een museum bent geweest heb je die eruit)

verder bewuster boodschappen doen, beter letten op de prijs en of we het echt nodig hebben of gewoon onbewust kopen en opeten.

16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Inderdaad, ik zei tegen mijn man ook al, zo'n lunch met zijn allen, dat geld kan ik beter gebruiken voor een extra auto rijles voor mijn dochter, dan investeer je tenminste nog ergens in.

zegenwens en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja kan ik me goed voorstellen.
    Wij bestellen zelden eten, ik vind het zo'n bak geld.
    Bestel je 5 pizza's en ben je gewoon 50 euro kwijt en vaak is het nogeens echt heel erg lekker.

Neuzeke, zegenwens en citroenrasp vinden dit leuk.
  18. smax

smax Fanatiek lid

15 feb 2018
    1.955
    1.042
    113
    Vrouw
    Doordeweeks gaat de verwarming pas na schooltijd aan ipv gelijk in de ochtend. In het weekend rond de middag.
    Voorheen stond die op 20/21 graden en nu 18,5. En echt, het went!

Verder bestellen we geen snacks meer bij de cafetaria en alleen patat (snacks in de airfryer).

Verder doen we niet veel. Eerlijk gezegd is dat ook (nog) niet echt nodig hier.
    Buiten de deur eten doen we al amper ivm allergieën.

19. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Ja maar ik heb het specifiek over iets thuis laten bezorgen of afhaal. Dat is hier dus meestal pizza shop (ze doen ook kebabs en hamburgers, gelukkig maar want ik ben niet zo gek op pizza) Maar met 4 die allemaal iets verschillend willen tikt dat aardig aan.
    Voor een dagje weg haal ik ook wel dingen zodat we ter plaatse niet 4 dubbel betalen voor wat ik makkelijk thuis zelf kan maken.

20. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.382
    30.687
    113
    Vrouw
    Wel als je het in de koelkast zet ;)

Deel Deze Pagina