Dat waren we vorige week kwijt aan 4 pizza's. En niks speciaals. Wel genoeg avondeten plus lunch de volgende dag.
Wij hebben ons tv/internet abbo omgezet van ziggo naar kpn. De eerste 3 of 6 mnd voor de helft. Dat de app waardeloos is en elke keer hapert nemen we dan maar voor lief. We hebben Disney opgezegd. Er staat genoeg op Netflix en Videoland. We hebben een iets duurdere zorgverzekering genomen maar hier zit een beugelpakket in zonder wachttijd. De oudste moest nog zijn onderbeugel en beugelt dit hele jaar sowieso nog. Ook zit de anticonceptiepil erbij in. Uiteindelijk zullen we hier een kleine 200/300 euro op jaarbasis mee besparen. Het afgelopen jaar had hij zijn bovenbeugel en die hebben we volledig zelf betaald. Zo konden we goed zien wat alle kosten waren en wat we komend jaar kwijt zouden zijn. De verwarming gaat niet hoger dan 19 graden. En ik probeer hem later aan te doen en vroeger uit te zetten. Boven staat de verwarming alleen in de badkamer en kamer boven de garage aan. Ik doe mijn boodschappen weer zelf bij de Lidl en jumbo. Eerder bestelde ik via picnic. Van veel producten haal ik nu huismerken (bijv tonijn in blik, scheelt enorm) Wij gebruiken allemaal maar heel weinig verzorgingsproducten. De producten die we hebben zijn duurder maar we doen er een stuk langer mee. En omdat we tevreden zijn hoeven we geen andere producten te proberen. Scheelt weer miskopen Ook zijn we allemaal heel zuinig op onze spullen. Hierdoor hebben we maar weinig extra kosten omdat we iets moeten vervangen of maken wat kapot is. Ik lak mijn eigen nagels en verf mijn wenkbrauwen zelf zodat ik niet naar een salon toe hoef. Ga alleen nog naar de pedicure en dat ga ik nu minderen naar elke 5/6 mnd inplaats van elke 2 mnd.
Ja dat tikt behoorlijk aan. Er zullen vast nog veel mensen die het doen (soms zonder na te denken over geld). Maar ik denk dat er ook steeds meer mensen zijn die denken, iets meer moeite maar ik maak zelf wel iets. Wij zijn overigens ook. De oudste is 3 maanden terug voor het eerst in een all you can eat geweest en vond het buffet geweldig. Wij bestellen nu voorlopig even niets (deden we normaal 1 a 2 keer per maand) en sparen geld zodat we over 2 maanden als we zin hebben weer eens uit eten kunnen. Kan ook best zijn dat dat pas over een half jaar is.
@Luna86 is je ervaring dat Jumbo/ Lidl goedkoper zijn dan picnic? De sporten van mijn zoontje van we ook even goed bespreken. Hij wil weer op iets anders, maar dan moet hij wel iets gaan opzeggen.
Ja dat denk ik wel. Moet alleen wel zorgen dat ik me strikt aan het lijstje hou. Ik heb de producten wel eens aan de hand van de bon vergeleken en zo’n 80% was goedkoper bij de Lidl, een aantal producten waren gelijk geprijsd en 2 dingen waren goedkoper bij picnic. Naar de jumbo ga ik dan vooral voor de a merken en vergeten boodschappen. Maar dat deed ik ook al toen ik nog bij picnic bestelde. Ik kan het pas vanaf de maand feb zien of we echt goedkoper uit zijn omdat we in nov een verjaardag hadden, in Dec een deel op vakantie waren en eind januari weer een verjaardag hebben.
Helemaal mee eens hoor!! Het leven moet leuk blijven. Maar ergens vind ik wel dat we heel veel dingen genormaliseerd hebben die misschien niet zo normaal zijn. Als kind had ik bij mijn sportclub een rijschema: elke week reden andere ouders naar de uitwedstrijd. Nu is het ‘normaal’ dat elke ouder elke week gaat kijken. Ik denk dat m’n kind er niets van op loopt om soms eens een keer niet papa en mama mee te hebben naar de uitwedstrijden. En wat betreft lekkers bijhalen… Het zou voor m’n gezondheid niet verkeerd zijn om soms gewoon nee te zeggen tegen nog ff een bak Ben en Jerry’s te halen
Om hier nog even op terug te komen. Mijn man kon een bestelling bij de Chinees van 2 oktober terug zien. Als hij nu exact dezelfde bestelling plaatst (voor ca. 3 personen) is het 17 euro duurder! We hebben net pokébowls besteld en gek genoeg is exact dezelfde bestelling als een tijd geleden nu vier euro goedkoper.
Dat is handig. Ja bezorgkosten zijn echt wel heel verschillend hier. Maar gewoon het eten op zich al kan je redelijk wat boodschappen van halen. Daarom doen we het nu heel wat minder want zeg nu zelf, 50 euro en dan heb je avondeten en nog wat voor de volgende dag maar 50 euro in de supermarkt kan ik wel meer uithalen dan 1 avond en volgende dag.