E Cunicullie bij konijnen

Discussie in 'De lounge' gestart door justme66, 25 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    Hallo dames,

ik vroeg me af of hier meer dames zijn die net als ik een (of meerdere) konijn(en) hebben die de E cuniculli parasiet hebben. mijn nijn heeft het waarschijnlijk uit nest mee gekregen en na de inenting is het losgebarsten. hij reageert gelukkig goed op de medicijnen en heb alle hoop dat het goed komt.
    maar nu, volgend jaar moet hij eigenlijk weer zijn inentingen krijgen en nu lees ik op internet dat de parasiet dan weer los kan breken. dit vooruitzicht is niet iets wat me aanspreekt..... ik ga ook nog advies vragen bij de dierenarts, maar was benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn. niet enten vind ik ook een risico, maar wel enten kan dus vanaf nu ook problemen geven.... dilemma!!

ik hoor graag jullie mening hierover!

2. FinleyenMilan

FinleyenMilan Actief lid

11 nov 2010
    368
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nog niet meegemaakt. Mijn konijnen zijn niet geent. Inderdaad weet je nooit wat er kan gebeuren met een enting, het zijn toch dode of verzwakte parasieten (dacht ik toch).

3. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Ja mijn konijn heeft dit gehad, 2x. De eerste keer is hij erbovenop gekomen door hem zeker 2 maanden antibiotica te geven en min of meer dwangvoeden (wortel, paardestoelenblaadjes, hooi etc). Hierna heeft het nog 2 jaar geduurd voordat hij het opnieuw kreeg. Maar bij de 2e keer kreeg hij er ook een achterhandverlamming bij en na een maandje ongeveer hebben we besloten om hem in te laten slapen, puur vanwege de verlamming en het niet kunnen schoonmaken van zn kontje. De dierenarts zag er bij ons trouwens niet veel heil in bij de eerste keer maar ik ben blij dat we hebben doorgezet. Oh en het scheve koppie bleef hij houden hij kon ook niet meer rechtop staan dan viel hij achterover.
    Ik heb hem trouwens wel iedere keer geent.

4. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Een van mijn konijnen heeft ook e. cuniculi. Ze heeft een intensieve behandeling gehad (2x 3 maanden panacur, vitaminen etc.) en is nu al ruim 2,5 jaar klachtenvrij! Zelfs geen scheef kopje meer!

Ik heb haar de laatste jaren niet in laten enten, maar zou het nu wel weer aandurven.

Ik weet niet waar je woont, maar in Utrecht zit een 'konijnenexpert' die een heleboel kan doen om je nijn er weer bovenop te helpen. Dit is dierenkliniek wilhelminapark en de dierenarts is Evert-Jan de Boer.

Sterkte ermee!

5. Sensea

Sensea Niet meer actief

wij hadden altijd problemen als we onze nijnen lieten enten. sinds we daarmee gestopt zijn zijn ze veel gezonder en hebben we hoegenaamd geen medische problemen meer.

6. danip

danip Niet meer actief

Hier ook! Ben blij dat ik er mee gestopt ben, sindsdien geen klachten meer gehad op 1 virus (waar niet tegen geent wordt) na vorig jaar.

7. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    thanks voor jullie berichten! dit gaat ons zeker helpen met onze beslissing! nijn had gelukkig al na een dag na starten met de panacur geen slappe achterhand meer en eten deed ie gelukkig de hele tijd. ik woon in het noorden dus naar utrecht gaan is helaas geen optie, maar had de site al wel gezien.

meer tips en reacties zijn welkom!

Deel Deze Pagina