thijs zit alleen nog maar. hij kan wel op de buik liggen, maar vind dat na een tijdje niet leuk meer. hij kruipt ook nog niet. staan kan ie wel, maar aan 2 handjes en ook los, maar dan staat ie tegen mn benen aan. wie heeft nog meer een traag kindje. vandaag op kdv gaf leidster aan om misschien naar kinderfysio te gaan omdat ie nog maar weinig doet. hij is trouwens 11 kg, dus niet heel licht.
Ik vind hem niet echt ´niet mobiel´, ik schrok zelf toen ik die titel las. De reden dat hij niet kruipt is omdat ie alleen maar zit, dan schiet kruipen niet op. De beste manier om je kind in beweging te krijgen (tijgeren, kruipen, optrekken enz) is om hem toch op de buik te leggen en te laten liggen. Dat is de basis voor alle motorische ontwikkeling van een kind. Veel kindjes die niet kruipen en alleen zitten, gaan wel op den duur kontschuiven, dus met de billen en benen zich verplaatsen door de kamer. Je kun inderdaad contact opnemen met de kinderfysio, dat is nooit verkeerd. Die kan dan nakijken of er iets aan de hand is, of dat je kindje eigenlijk vooral op de buik moet.
Eens met Adi. Mijn dochter was steeds redelijk gemiddeld. Ze kon al wel snel (blijven) zitten. Dit vond ze ook het leukst om dan zo te spelen. Dus ik vond het wel prima zo. p het cb adviseerde ze mij inderdaad om haar ook liggend te laten spelen. Ze kroop ook ineens met 13 maanden (dachten dat ze het zou gaan overslaan) en sinds een week ongeveer loopt ze. Het kan dus bij jullie ook zijn dat het dalijk ineens komt allemaal.
bedankt voor jullie reacties, sinds maandag zit thijs in de 13 maanden sprong en laat hem al veel meer liggen op zn buik dan eerst. hij vindt het nog niet echt denderend, maar beweegt al wel. hij gaat vaak zn zus achterna, dan moet ie draaien, dat lukt goed.
Of motiveren met zijn favoriete speeltje een stukje verderop de grond leggen? Zodat hij (niet tot huilend aan toe natuurlijk) ernaartoe kan tijgeren?
Ik dacht ook dat Tygo niet zou kruipen maar hij deed het ook pas met 13 maanden, daarvoor deed hij helemaal niks op zitten en draaien na en op zijn buik wilde hij niet. Hij ging met 16 maanden lopen dus niet eens extreem laat..
Hier ook een meisje wat nog niet echt veel kan. Lot heeft hele zwakke spiertjes (dus misschien niet echt vergelijkbaar), ze is nu ruim 17 maanden en kan eigenlijk alleen maar tijgeren en gaan zitten. Wij hebben al vanaf 6 maanden fysio. maar idd veel op de buik neerleggen, bij ons had dat op een gegeven moment bijna geen zin meer omdat ze toen wel kon gaan zitten, dus dat deed ze ook elke x razendsnel maar vooruitkomen lukt dan natuurlijk niet. Nu kan ze dus wel tijgeren maar doet ze nog maar minimaal. In kruiphouding kan ze nog niet dan zakt ze door dr armpjes heen. Ze kan wel op dr knieetjes zitten. Maargoed wij lopen nu ook in het ZH met dr om dr helemaal te onderzoeken. Eigenlijk heb je dus helemaal nix aan mijn verhaal Behalve dat ik wil zeggen dat je zeker eens naar een goede kinderfysio zou moeten gaan, die hebben echt wel goede tips voor je.