Peuter wil geen luier en niet op het potje...help!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Citroentje, 4 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Citroentje

Citroentje VIP lid

7 apr 2007
    5.556
    0
    0
    Stijn wordt 2 september 4 jaar en is nog niet zindelijk... op zich nog geen probleem want onze oudste zoon was ook pas 6 weken voordat hij 4 werd zindelijk.

Het probleem is dat hij vanaf dinsdag geen luier meer aan wil (en dan ook absoluut niet!) maar ook niet op het potje of de wc gaat (en dat ook absoluut niet!)

We hebben hem heel erg geprezen dat hij zonder luier wil en de schaarse keren dat hij wel op het potje of de wc gaat overladen we hem met complimenten. Zijn stickervel hangt ook al duidelijk op de deur voor als hij plast op het potje of op de wc maar meneer vertikt het gewoon.

We hebben nu zijn potje voor de tv gezet met zijn favoriete film, dat werkte precies 1 keer om hem langer als 1 sec te laten zitten.....
    Als we hem moeten verschonen worden we niet boos, verschonen hem en gaan weer verder.
    Maar waar ik moeite mee ga krijgen is dat hij het vertikt om op het potje te gaan zitten en vervolgens 2 min later met een natte broek aankomt.

We dwingen hem niet, zeggen tegen hem dat het tijd is om te kijken of er een plasje komt maar hij wil en doet het dus gewoon niet.

We hebben hem ook al uitgelegd dat we het plasje kunnen uitzwaaien als het in het potje zit en dat een ongelukje niet erg is maar dat hij dan wel op het potje moet gaan zitten om het te proberen.

Hem in een natte broek laten lopen levert flinke driftbuien op (onmacht, frustratie omdat het niet lukt??)

Iemand nog tips wat we kunnen proberen??
    Liefst zonder luier want dat wil hij zelf ook, ik ben alleen door mijn trukkendoos heen op het moment.

2. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Ik zou het hem zelf op laten ruimen en daarbij in het begin wel helpen. Zo ziet hij wellicht snel in dat het niet hoort en dat er meer werk bij komt kijken dan dat hij 'even' op het potje gaat. Of sla het potje over en koop een coole wc verkleiner.

Succes

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Wat is er mis met een driftbui?
    In ieder geval een teken dat hij het toch vervelend vindt om een natte broek te hebben.. Zou hem lekker laten uitrazen en daarna uitleggen dat hij dat kan voorkomen door op het potje of de wc te gaan.
    Ik zou een kind van bijna 4 sowieso niet meer op een potje zetten..

Weet niet of het bij jouw zoon helpt, maar een jongetje bij ons op school wilde toen hij destijds bijna 4 was heeeeel graag naar school maar weigerde ook om zindelijk te worden. Zijn ouders hebben toen gezegd dat hij pas naar school mocht als hij zindelijk was. Binnen twee dagen was het klaar. Zal vast niet bij elk kind helpen, maar misschien heb je er wat aan.

4. Citroentje

Citroentje VIP lid

7 apr 2007
    5.556
    0
    0
    @Nic1976 Hij wil liefst alles zelf doen dus ook de natte broek uit doen... wc verkleiner hebben we idd ook al

@ikkie97 ik heb er geen probleem mee dat hij het thuis op het potje wil doen, zeker niet om de eerste keer...sommige kinderen vinden het eng om de plas letterlijk los te laten dan is zo'n grote wc niet echt aantrekkelijk en het is niet zo dat hij specifiek voorkeur heeft voor potje, op de psz gaat hij op de wc zitten.
    En een driftbui heb ik liever niet omdat het niks oplevert...hij gaat er niet door op het potje en die natte broek trekt hij zelf wel uit dus daar heeft hij niet echt lang last van.
    Hij wil idd ook graag naar school, heb ik ook al aangehaald maar wil ik ook niet te vaak doen, stel dat hij binnen 2 dagen zindelijk is en naar school wil? dan kan ik hem gaan uitleggen dat het nog een half jaar duurt..;-(

5. mimi83

mimi83 Niet meer actief

hier ook een meisje wat haar luier uit wil . prima, maar dan wel op het potje/wc gaan proberen.

deed ze dat niet dan ging echt die luier weer aan, desnoods met leukoplast om de luier "vastplakkers"heen. Op pot/wc of luier. meer keuzes zijn er niet.

6. Citroentje

Citroentje VIP lid

7 apr 2007
    5.556
    0
    0
    Dan kan ik hem wel een dwangbuis aan doen want gegarandeerd dat die draak hier dat los krijgt.... En daarbij is dat niet mijn manier, dan plast hij maar in zijn broek, trekt die vervolgens uit en loopt in zijn blote onderkantje...

7. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Tja op zo een leeftijd lijkt mij dat hij het toch begrijpt dat plassen op de wc moet.
    Mits er medisch niks mis is. Zou ik dus wel boos worden ! Niet heel erg natuurlijk naar wel op een manier dat ik dit echt niet goedkeur en dat de luier maar weer om moet.

Ongelukjes kunnen gebeuren maar dit is opzettelijk (mits er medisch dus niets is)
    En bij opzettelijk wordt ik toch wel boos. Er is een keuze uit 2 dingen dat is de wc of luier en meer niet ?

Hoe doe je dat als je weg gaat dan en hij geen luier aan wilt ? Verschoon je hem dan midden op straat ?

8. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.306
    0
    0
    Jij bent zijn moeder, dus jij bepaalt wat er gebeurt. Het klinkt mij in de oren of hij bepaalt wat hij doet. Ik weet dat ze een sterke wil kunnen hebben op die leeftijd maar daar moet je dus blijkbaar doorheen.
    In mijn ogen zijn er ook 2 opties: luier aan of uit (en op de wc poepen/plassen). Daar mag hij tussen kiezen.
    Succes!

9. Citroentje

Citroentje VIP lid

7 apr 2007
    5.556
    0
    0
    Nou hij is zeker niet degene die bepaalt wat er gebeurt hier maar als hij gewoon geen luier aan houd en ik hem dus onder dwang en in de houdgreep een luier om moet doen die vervolgens nog moet gaan vast tapen dan vind ik dat ik niet goed bezig ben. Bij zindelijk worden helpt dwang gewoon niet. En natuurlijk mopper ik even als hij nat is terwijl hij net van het potje is maar ik wil ook iets met hem bereiken.

10. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Tja dan wordt het toch maar steeds dweilen :).
    enige wat je kan doen is hem misschien met eten op t potje zetten.

Als mijn dochter "expres" in dr broek plast dan wordt ik ook flink boos en spreek haar streng. Ze moet zelf haar broek en onderbroek uit doen en in de was en ze wordt dan ook boos omdat ze een natte broek niet zo makkelijk uit krijgt. Ze plast dus nu nog zelden in haar broek (2/3x pw 1x pd en dat is op de opvang en per ongeluk)

11. misa

misa Niet meer actief

Mijn gevoel hierover is: je hebt twee keuzes: luier aan of op de wc (potje lijkt me op die leeftijd sowieso niet meer nodig). En dan maar drama, maar dit kan hij toch niet bepalen op deze manier? Ik snap zeker dat je geen druk wilt leggen of drama wilt maken, maar dat heeft vooral met het niet op een wc willen te maken. Niet met geen luier aan willen doen.
    Succes, ik snap goed dat het wel lastig is!

12. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Je zit in een macht strijd of je nu wil of niet.

Zachte heel meesters maken stinkende wonden. Maar ik snap je wel hoor ik ben niet hard genoeg met tandenpoetsen omdat ik het lastig vind en ik vermoed dat jij het lastiger vind dan hij.

Gewoon uit laten als hij uit bed komt en s avonds pas weer aan. Paar dagen niks zeggen laat hem maar zelf zijn broek verschonen leg je makkelijke broekjes klaar! Of neem een luierbroekje. Want volgens mij zet hij zijn hakken in het zand en je doet er gezellig aan mee.

Plaspotje weg halen is voor kleine peuters. :) laat hem gewoon naar de wc gaan is groot genoeg er voor hij is bijna 4. Misschien wil die wel staande plassen net als papa! Van alles mag als het maar in de wc gebeurt.

Ja en je zal idd moeten dweilen. Mop emmer paraat. Hij is een peuterpuber en die moet je soms behandelen als peuterpubers. Denk eigenlijk ook dat hij wel toe is om zonder luier te lopen. Hij woord het van zelf wel zat.

zoon was 3.5 met zindelijk woorden overdag en op een gegeven moment heb ik idd gezegd als je nu weer in je broek plast woord ik boos en gek of niet het werkte meteen.

13. Citroentje

Citroentje VIP lid

7 apr 2007
    5.556
    0
    0
    Het is idd een machtsstrijd maar dat is met alles, hij heeft gewoon een eigen idee.
    Op zich staan we achter wat we nu doen en accepteren we dat we een keer moeten dweilen en dan loopt hij maar in een natte broek dat is zijn keuze, ik was dus ook niet op zoek naar meningen of mijn kind wel of niet op een potje of op de wc moet of dat hij maar 2 keuzes heeft.
    Waar ik naar op zoek ben zijn tips om hem op het potje / de wc te krijgen.

14. nijntje5

nijntje5 Bekend lid

23 jun 2012
    739
    1
    18
    mijn kleine lieve manneke
    zuid-holland
    Lastig hoor! Hier een jongetje wat geen luier meer aan wilde maar ook niet aangaf dat hij moest plassen, iets andere situatie dus. Eerst aardig geprobeerd te zijn en belonen, maar dat had eventjes effect en dan waren weer bij af, maar nu de laatste paar keren echt flink boos geworden, bij het kinderdagverblijf ook, en raar maar waar hij is nu zindelijk en geeft het zelfs aan, af en toe nog een ongelukje..... Is misschien niet pedagogisch verantwoord maar het hielp wel.

Ik denk dat hij zelf uiteindelijk overtuigd moet zijn dat hij moet gaan, hoe je dat voor elkaar krijgt, geen idee. Ik weet wel dat toen wij de druk op hem legden om telkens te gaan wilde hij niet, toen we de druk weghaalden ging hij nog steeds lastig zelf maar het was nu echt zijn keuze en opeens snapte hij het dat hij er echt zelf controle overt heeft.

Sterkte ermee, het is niet makkelijk....

15. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Tip 1: laat het potje weg misschien gaat hij sneller op de wc. Je wilt dat hij zoch 'groot' gedraagt, behandel hem dan ook zo!
    Tip 2: tenzij er medisch iets mis is, kan een kind van bijna 4 lichamelijk gezien zindelijk zijn. Behandel hem dus als een 4 jarige, hij kan het
    Tip 3: pick your battles, maar dit lijkt me toch een belangrijke om te winnen, ga de strijd dus aan, driftbui of niet
    Tip 4: stel een beloningssysteem in, elke keer op de wc is een sticker, bij 10 stickers een klein kadootje of iets leuks doen, laat hem zelf zijn beloning kiezen!
    Tip 5: koop geen nieuwe luiers en vertel dat je zoontje ook
    Tip 6: hou vol, het gaat vast een keer lukken!

16. Citroentje

Citroentje VIP lid

7 apr 2007
    5.556
    0
    0
    1 hij heeft de keus en kiest potje, prima heb ik geen probleem mee
    2 idd hij kan het, ik weet ook uit ervaring dat het best moeilijk kan zijn het daadwerkelijk te doen
    3 ik en hij zijn niet gebaat bij een driftbui
    4 is er al maar dan wel pas een sticker bij resultaat, er zit 1 sticker op sinds dinsdag
    5 het pak ligt al dagen onaangeraakt op zijn kamertje en er komen idd geen nieuwe
    6 dat sowieso!

17. tuc

tuc Niet meer actief

Als hij geen luier aan wil dan gaat hij bij mij toch echt op het potje/wc. Daar is geen discussie over mogelijk en anders de luier weer terug aan..kom op zeg!

18. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Jawel hoor, hoort bij de ontwikkeling.
    Jij bent er vooral bij gebaat wanneer hij merkt dat een driftbui niet helpt ;)

Ga je altijd driftbuien uit de weg dan?
    Als ik dat hier zou doen ben ik de hele dag in dienst van Mevrouw Hare Majesteit de Koningin, ook wel bekend als mijn dochter.. Niet dus!;)

19. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Wat doe je dan als hij een driftbui heeft/krijgt?
    Misschien moet je dat eens compleet gaan negeren en hem lekker laten uitrazen, ook dat heeft een kind af en toe nodig hoor!

20. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    misschien kan je ook zn motivatie zoeken. Stickers doen hem duidelijk niks. Dus zoek dat wat hem wel wat doet. Koop alvast dat ene ding wat ie zooo graag wil hebben. Zet hem ergens in zicht maar waar ie totaal niet bij kan. En dan zeggen van : met zoveel stickers krijg je dat ( of stempels )! Het liefst een speeltje wat je uit kan breiden en dus weer een volgende volle stickervel nodig heeft om het speeltje uit te breiden.

Om de zoveel minuten de wekker zetten en hem dan op het potje zetten. Hele dag door. Misschien komt zo de gewenning.

Kan je vragen WAAROM hij niet op het potje wil? Zit het misschien niet lekker?
    Misschien wil ie meer privacy?

Verder geen tips voor je. Hier alleen de oudste zindelijk, de jongste is verstandelijk beperkt en nog meer problemen en word dus voorlopig ook nog niet zindelijk.

Deel Deze Pagina