vegetarisch worden - tips gevraagd

Discussie in 'De lounge' gestart door tupp, 27 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze zoon van 8 is vegetarisch. Al een paar maanden eet hij bijna geen vlees meer en hij is nu zo ver dat hij helemaal geen vlees wil eten. Helemaal prima, maar... ik vind het nog wel lastig om ervoor te zorgen dat hij voldoende eiwitten, ijzer en vitamine B12 binnen krijgt.
    In de 'overgangsperiode' at hij een paar keer per week vleesvervangers en dus ook vlees, twee keer per week ofzo. We hebben toen van het 'neplvlees' allerlei soorten van verschillende merken geprobeerd, vegetarische slager, vivera, valess e.d. Maar hij lust alleen de pittige vegetarische hamburgers. Die eten we nu één keer per week. Maar verder hoeft hij die vleesvervangers allemaal niet. We gebruiken meestal wel vleesvervangers in de nasi, die eet hij dan wel. Maar dat eten we ook niet wekelijks.

Verder houdt hij niet van ei. Hij eet nauwelijks kaas (hooguit over de pizza). Omdat het van mij moet eet hij nu één keer per week een gebakken ei met kaas erover. Hij eet / drinkt uitgezonderd een bakje vla geen zuivel. (Nou ja, roomijs met slagroom lust hij ook :rolleyes:). Verder worden peulvruchten aanbevolen, lust ie ook niet. Hij eet trouwens prima groente hoor; brocolli, sla, wortel, sperziebonen, rode kool e.d. gaan er allemaal in. Spinazie gelukkig ook. Maar witte en bruine bonen en kikkererwten e.d: hij gruwelt ervan. Een handje noten gaat er trouwens wel in. Dus dat krijgt hij nu ook geregeld.

Al met al ben ik bang dat hij dus, als kind in de groei, op termijn toch wat tekort gaat komen. Maar eigenlijk weet ik dat dus helemaal niet zeker. Ik weet dat het absoluut niet nodig is om dagelijks vlees te eten. Dus ik hoef echt niet elke dag een vervanger voor hem te hebben, lijkt me. Maar een paar keer per week is denk ik wel nodig, toch? Er wordt niet voor niks gezegd dat je vervangers moet nemen als je volledig vleesloos eet. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer en weet nu niet zo goed meer òf ik me zorgen moet maken en wat ik hem nog (anders) kan aanbieden.

Er zijn vast mensen die hier meer thuis in zijn dan ik. Heeft een kind in de groei voldoende aan:
    - geen vlees
    - één à twee keer per week een vleesvervanger
    - één keer per week een ei met wat kaas
    - paar keer per week een handje (ongezouten) gemengde noten
    - paar keer per week een bakje vla

En als die niet voldoende is: wat dan wel? Ik heb een aantal recepten opgezocht met tofu, maar dat is allemaal Aziatisch. Daar is meneer ook al niet dol op.

Hij krijgt al een vitaminepil voor kinderen. En hij eet (bijna) elke dag groentes, vooral groene groentes.

Ik weet trouwens dat kaas officieel ook niet vegetarisch is. En dat ei ook discutabel is. Maar... ssssst! Eerst maar eens beginnen met vlees uit het menu schrappen! Snoep (gelatine) ga ik binnenkort wel met hem bespreken, wat hij daarmee wil.

2. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Wil je als eerst zeggen dat ik het heel mooi vind dat je je zoon deze kans geeft.
    En vooral ook dat hij hier op deze leeftijd al mee bezig is.

Kaas kun je vegetarisch en veganistisch krijgen. Beide erg lekker.

Snoep zonder gelatine hoort meer bij het veganisme. Maar zou dat zeker wel aankaarten.

Ikzelf ben veganist. En wat ik regelmatig doe is het roosteren van peulvruchten, bonen, kikkererwten. Als je ze vtv even kookt met een bouillonblokje smaakt het wat naar chips. Wie weet vindt hij dat wel lekker.

Soep van kikkererwten of iets dergelijks een optie?

Denk er verder nog even over na.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Fijn dat je mee wilt denken! Ik ben zelf echt flink aan het minderen qua vlees eten. Ik vind het echt heel erg lekker, dus ik vind het (op dit moment) nog te moeilijk om helemaal geen vlees meer te eten. Ik vind het ook erg knap en goed van hem, dat hij dat wel doet. Een goed voorbeeld dat ik vast nog ga volgen! Ik doe nu ongeveer 5 avonden in de week met hem mee. Maar zeker als we uit eten gaan ofzo... Ai, dan vind ik de vegetarische alternatieven toch echt bij lange na niet zo lekker als een goed stuk vlees. :$
    Onze zoon vindt vlees ook lekker, maar is zich erg bewust van de klimaat gevolgen waarover we het hebben gehad. En hij vindt het ook zielig voor de dieren.

Die geroosterde peulvruchten zijn wel goed om eens te proberen. Daar zou ik zelf niet opgekomen zijn!
    Vegetarische kaas: mijn moeder heeft die ooit gemaakt tijdens een workshop kaas maken. Dat was van die zachte witte (beetje feta-achtig). Bestaat er ook de "Hollandse gele" kaas in vegetarische variant? En is die te koop bij de supermarkt?
    Wat moet ik me voorstellen bij veganistische kaas? Kaas is toch altijd gemaakt van melk?

4. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Je hebt vegan kaas van wilmersburger dat is wel goed opzich. Geen echte kaas maar wel een goede vervanger.
    Falafel vindt ik ook echt een lekkere vervanger. Op een wrap met sla, komkommer, tomaat en hummus, echt heel lekker.
    Wellicht anders een diëtiste met hem bezoeken?
    Hier eten wel grotendeels vegetarisch. Eieren, melk en kaas eten we wel gewoon. Maar vlees zeer minimaal en dan in ieder geval alleen biologisch.

Maar inderdaad, de vegakaart in restaurants is vaak niet echt de moeite.... Wie weet veranderd dat in de toekomst!!

Ooh en de spekjes van de vegetarische slager vind ik echt heerlijk. Goed knapperig uitbakken in wat olie en dan door 't ei bijvoorbeeld. Of door de pasta, ook heel lekker.

5. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.175
    10.710
    113
    Toen ik zo'n 30 jaar geleden vegetariër wilde worden, vond mn moeder dat goed op 1 voorwaarde: dat ik gewoon zou eten wat ze vegetarisch klaarmaakte. En dat deed ik dus. In een tijd dat je nog lang niet zoveel opties had en andere keukens kende als nu. En ik ben nog steeds vegetarisch, en ben nog nooit wat tekort gekomen naar mijn idee.
    Misschien kan jij ook zoiets met je zoon afspreken? Want hij zal idd toch iets moeten binnenkrijgen qua peulvruchten en evt ei.

Paardenbloem, Snoepjes en Ysabella vinden dit leuk.
  6. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Over wat voldoende is durf ik niks te zeggen maar.. bij mijn kinderen hangt het heel erg van het merk/soort vleesvervanger af of ze het eten of niet. De favorieten zijn:
    - Spekjes van de vegetarische slager
    - mc2 burger vegetarische slager
    - gegrilde stukjes van tivall
    - balletjes van tivall
    - kaasburger ah eigen merk

Alle andere dingen hoef ik eigenlijk niet te proberen. Wat mooi dat je zoon daar zo over nadenkt! Mijn 8 jarige eet liever vlees, als we hem de keus geven.

7. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hier ook vega en moeilijke eters.
    Je kunt wat vaker (bio)ei verwerken in andere dingen zoals bv quiche of havermoutpannenkoekjes (ontbijt of lunch).
    Extra pijnboompitjes over de pasta.
    Rauwe cashewnootjes met een scheutje water in de blender gooien en dit gebruiken als creme fraiche door sauzen. ( ik vries dit in porties in)
    Vega gehakt word hier vaak wel goed gegeten dus maak ik geregeld mexicaans eten of pasta met tomatensaus.
    Lust hij misschien humus? Dat gaat er hier wel in op een wrap met rauwkost of dippen met groente .
    Van avocado kun je voedzame chocolademousse maken met banaan, die geef ik hier ook wel voor de omega'tjes.

Oja en lekkere notenpasta's voor op brood misschien?

cowgirl80 vindt dit leuk.
  8. Snoepjes

Snoepjes Fanatiek lid

26 mei 2018
    4.574
    3.940
    113
    Vrouw
    Hollandia
    Ik ben zelf vroeger heel lang vegetarisch geweest. Daarna weer een lange periode niet, maar de afgelopen tijd begin ik weer behoorlijke afkeer te krijgen van vlees. Principe, maar ook gewoon de smaak. Dus ik eet weinig vlees. Mijn kind eet soms met mij mee, bijvoorbeeld vegetarisch stuk vlees bij de groente, en soms met mijn man, gewoon vlees erbij.

Als je zoon echt volledig vegetarisch wil worden, zou ik denk ik ook advies vragen aan een diëtiste. Dan weet je in ieder geval zeker dat hij geen tekorten krijgt. Ik vind trouwens de 'Kipstuckjes' en gehaktballen van de vegetarische slager echt héél erg lekker. Hebben jullie die ook geprobeerd?

9. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Je hebt vegetarische kaas, dit is zonder stremsel. Vergelijkbaar met gewone kaas en verkrijgbaar bij de meeste grotere supermarkten.

Veganistische kaas word niet gemaakt van melk, dit smaakt in mijn ogen wel echt anders. Maar ik heb deze wel liever dan de "normale" kaas.
    Ik haal deze bij de kaasboer.

Ga eens met je zoon eten bij een veganistisch restaurant. Hier kun je wat ideeën opdoen en ze hebben er echt lekkere dingen.

Op Facebook is hier ook een groep van waar ik bij zit. Daar kun je ook om tips vragen, zijn erg behulpzaam.
    Maar dit is niet iets voor je zoon om zelf te laten kijken.

Houdt je zoon van couscous? Heerlijk met zoete aardappel, peulvruchten, neppe geitenkaas enz.
    Het is echt een beetje experimenteren.

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    De saucijzenbroodjes (vriezer) van de Vegetarische slager kwamen als beste uit de test geloof ik, smaakten zelfs beter dan die met vlees. Die zijn echt lekker!
    Verder heeft AH verse pureersoep, daar zitten soms ook peulvruchten door en smaken vaak goed. Als het gepureerd zit, ziet hij straks toch niet wat er door zit. Het is vaak het idee. Net als zelf verse smoothies maken, daar kun je een ongemerkt een klodder kwark doorgooien ofzo.

Mijn dochter is vegetariër en ik ben van mijn vijftiende tot mijn achttiende vegetariër geweest. Ik eet nog steeds weinig vlees, maar wel zuivel.
    Ik at echt niet zo gevarieerd, maar ik was zelden ziek en ontwikkelde me normaal.
    Verder geef ik ook wel multivitaminen, maar mijn dochter lust bijna alles, dus het is bij haar geen probleem om gevarieerd te eten.

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Geroosterde peulvruchten, falafel, humus en peulvruchten in pureersoep; dat klinkt allemaal niet te ingewikkeld en gaan we eens proberen. Bedankt voor de tips! Die vegetarische spekjes lust hij ook trouwens, die doen we bij de pasta er wel eens bij. En hij zal inderdaad ook maar gewoon dingen ‘moeten lusten’. Wat dat betreft is hij echt wel serieus bezig hoor. Gebakken ei vindt hij ook niet geweldig, maar hij eet dit nu wel omdat we hebben gezegd dat het òf dt is, òf toch weer vlees.

Ysabella vindt dit leuk.
  12. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Wat goed dat je zoon er al zo mee bezig is, en wat fijn dat je hem ook de ruimte geeft om deze keuze te maken :)
    Misschien zou hij zelf ook eens vegetarische recepten kunnen zoeken om te proberen? De ah site heeft er bv veel.

13. MaritS

MaritS Actief lid

5 dec 2015
    469
    398
    63
    Vooral letten op b12! Evt als tabletten? Naast vleesvervangers zijn veel Aziatische (curry) gerechten goed vegatarisch te bereiden.

14. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Misschien lust hij zuivelalternatieven? Sojamelk vind ik zelf niet zo, maar er is ook amandelmelk, rijstmelk, havermelk. Meestal met toegevoegde vitamines en calcium :)

En mss lust hij iets met kaas uit de oven? Gegratineerd dus..

Ik vind wel dat een kind vleesvervangers of ei of noten en zeker ook alternatieve zuivel voor calcium (naast die groene groentes dat gaat super zi te horen) binnen moet krijgen.

Deel Deze Pagina