gespannen/strekken en fysio

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Chilleke, 4 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Hoi,

wie heeft hier nog meer ervaring mee? Mijn zoontje heeft vandaag voor het eerst fysio gehad, omdat hij wat gespannen is in zijn bovenlichaam (hij houdt vooral zijn handjes in knuistjes) en heeft een lichte voorkeurshouding (had de KA op het cb gezegd).

Nu is de fysio geweest en die zei dat hij heel sterk is in het strekken, en dat hij eigenlijk meer moet gaan buigen. Hij zit ook het liefst tegen mij aan, over mijn schouder heen kijkend, half liggend in mijn armen wil hij niet echt. maar nu moeten we dus gaan oefenen, vooral in het vast houden van zijn eigen handjes en meer met zijn benen in de lucht.
    hij doet zijn handjes wel open en grijpt al wel, alleen moet nog iets meer. hij is ook meer geinteresseerd in het om zich heen kijken dan in speelgoed, of zichzelf.

nu moeten we dus veel gaan oefenen en krijgt hij fysio, wel zei hij dat ik me niet zorgen hoeft te maken. maar ja dat doe je toch wel en beetje ;)

dus wie heeft hier ook ervaring mee en ging het snel over???

bedankt alvast

groetjes

2. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Hier fysio gehad ivm. slechte hoofdbalans en erg overstrekken, de rugspieren waren hierdoor erg sterk en de buikspieren te weinig. Na een aantal keren fysiotherapie verbeterde het aanzienlijk. Ze kwamen hier wekelijks aan huis. Deden een aantal oefeningen en als opdracht deze oefeningen de hele week door te herhalen.

3. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    ja hij is ook heel sterk in zijn rug en niet in zijn buikspieren.. de fysio komt ook aan huis, dus benieuwd ;) dan hoop ik dat het hier ook snel gaat!

4. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.807
    9.315
    113
    Gelderland
    Mijn zoontje was ook erg gespannen en was af en toe echt een plank. Wat bij ons heel erg goed heeft geholpen was een bezoekje aan een osteopaat. We zijn 2 keer geweest en we merkte al echt heel veel verschil. Ook merkte ik dat veel van zijn spanningen van mij vandaan kwamen omdat ik weer gespannen werd omdat hij zo was, Snap je hem nog, haha
    We hebben ook nog een hele tijd fysio gehad omdat hij dus ook een voorkeur had en heeft.
    Wat mij heel goed hielp was dat ik mijn zoontje tijdens de fles heel gebogen hield in een soort van kommetjeshouding en daardoor werd hij meer ontspannen en veel met zijn beentjes fietsen en bewegen als hij op zijn ruggetje lag. Hopelijk heb je er wat aan!

Suc6

5. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Mijn zoontje had duidelijk een voorkeurshouding en ik had met 3 maanden ook al fysio voor hem! Ik vond het heel fijn ben trouwens zonder verwijzing van het cb gegaan heb gewoon zelf gebeld.
    Ben er niet zo lang geweest kreeg wat oefeningen en toen ging het al beter.
    Later ben ik weer gegaan omdat hij zich ook nog steeds overstrekte en hij blijkt net als mijn vriend,hypermobiel te zijn.
    Hij loopt bijv daarom ook nog steeds niet omdat zijn spieren niet sterk genoeg zijn nog.
    Geen zorgen maken komt goed! Fysio is alleen maar goed:)

6. adi

adi Niet meer actief

Mijn zoontje strekte zich ook heel veel (overstrekken). Bij hem was dat het gevolg van reflux.

We zijn ook bij fysio geweest en kregen daar oefeningen en lichaamshoudingen die echt veel hebben geholpen. Het belangrijkste is om het kindje zoveel mogelijk gebogen te houden, als die op schoot ligt dat zijn knieeën ongeveer bij zijn kin liggen. Fysio raadde ons zelfs het wipstoeltje aan, omdat het kindje daarin ook gebogen zit.
    In de box voornamelijk op de buik leggen, liever dan op de rug.

En strekkende kindjes gaan heel vroeg 'staan', zich overstrekken dus. Hier gingen opa's en oma's dat juist aanmoedigen, want 'hij was zo sterk, en kon al zo vroeg staan'. We moesten ze echt verbieden om hem gestrekt te houden.

Het belangrijkste is om de buikspieren te stimuleren, dus de buikligging en gebogen houding. Als ie wat ouder is om hem te stimuleren om te gaan tijgeren/ kruipen, zithouding is al wat minder, want dat zijn ook weer rugspieren.

En het komt echt goed. Mijn zoontje is 2 maanden te vroeg geboren + het overstrekken, en hij kroop met 7 maanden gecorrigeerd. Nu is ie 1 jaar en loopt als een speer langs de meubels. Van het overstrekken merk je niks meer.

7. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    ja dat "staan" doet Gijs ook, vooral toen hij wat jonger was. zag daar nooit kwaad in... tot nu dan...

maar dank je voor de tips. ben al druk bezig met hem.

maar gingen jou zoontje ook later draaien dan?

8. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    mijn oudste heeft fisio gehad omdat ze volledig vastzat in ahar ontwikkeling. ze bleef hangen op het punt waar je je hoofd op moet gaan tillen als je mama je op de buik weglegt. dat deed ze niet en liep bijna blauw aan van kwaadheid. als ze dat niet kunnen ligt alles verder stil. ze was een huilbaby en huilde van s'ochtends 7 tot s'avonds 7 aan 1 stuk door 2 jaar lang.daardoor was ze heel erg overstrekt. wij hebben toen ook therapie en oefeningen gehad ze is gebleven tot ze kon lopen.

mijn jongste heeft ook therapie gehad. maar dat was omdat hij een houding als een banaantje had zeg maar. een sterke voorkeurshouding ook. dit was na een half jaartje verholpen.

ik heb dus met 15 jaar ertussen met beide keren zeer goede ervaringen.

9. adi

adi Niet meer actief

Hij ging draaien met 6,5 maanden ongeveer. Maar het is moeilijk vergelijken, want hij is 2mnd te vroeg geboren. gecorrigeerd dus met 4,5 maanden.

daar zijn overigens ook oefeningen voor om het te stimuleren, moet je even aan de fysio vragen

Deel Deze Pagina