Omdat onze vierde op komst is en we kamers tekort komen zijn we een week geleden begonnen onze zoon van 5 en dochter van 2.5 bij elkaar op de kamer te laten slapen. We hadden het zo mooi in gedachten; kamertje opgeknapt, leuk ingedeeld en samen slapen zou wel even lukken. Nu houdt het kleintje aan het begin van de avond, zoon van 5 uit de slaap door steeds naar hem te roepen. Als ik na drie keer naar boven komen mijn stem wat verhef, begint ze buiten proportie te schreeuwen en te huilen en maakt ze haar broer ook overstuur. Met gevolg dat er twee zijn aan het huilen. We begonnen haar eerder naar bed te doen zodat ze al slaapt als hij komt. Ook geen succes want ze slaapt zo licht dat ze wakker wordt als we hem een uur later in bed stoppen. Of ze wacht op hem? Ook 's morgens maakt de 1 de ander heel vroeg wakker. Hierdoor al een week slaapgebrek. Vooral bij onze zoon van 5 die echt wil slapen. En rust wil. Vanavond alles maar weer terug naar de oude situatie en dochter op onze slaapkamer gelegd. Maar over 10 weken komt er nog 1 baby bij... Wat zijn jullie ervaringen van twee kleine kinderen op 1 kamer?
Als het de vierde is die op komst is, dan is er nog eentje naast zoon van 5 en dochter van 2,5 neem ik aan? Misschien een andere combi van kids bij elkaar laten slapen?
Hier gaat het eigenlijk heel goed. Zoons van 4 en 3 bij elkaar op de kamer. Slapen al twee jaar bij elkaar en soms zijn er dagen dat het wat minder geslaagd is, maar geen grote problemen. Soms moeten ze even wennen. Kan best zijn dat wanneer het nieuwe eraf is, het dan wel goed gaat.
Oja nog 1 van 12 jaar maar die moet op zijn kamer leren, brugklas. En heeft nu echt een beetje privacy nodig.
Hier gebeurt dat in vakanties en bij opa en oma's, maar dan gaat het precies zo. Pas na een ruime week begint het gewoon te worden en gaat het beter. Zou het dus denk ik toch door proberen te zetten anders blijft het elke keer nieuw en leuk. Zou dus niet een maand wachten, maar doorpakken hoe vervelend nu ook. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Ik zou het niet na een week al opgeven. Hier slapen de oudste 2 (nu 3 en 5) al anderhalf jaar samen. Ze gaan tegelijkertijd naar bed, met periodes is het soms keten, maar dan trekken we de teugels weer aan en dan is het zo afgelopen. Volhouden dus! Ik en mijn partner hebben er wel eens avonden bijgezeten, omdat ze niet gingen slapen, maar praten...momenteel gaat het super.
Zo is het hier ook. Mijn jongens zijn 2 en 3 slapen nu een jaar bij elkaar op de kamer. Ze hebben elke avond ongeveer een kwartiertje nodig om te kletsen en te spelen. Duurt het langer dan gaan we naar ze toe en zeggen we dat het tijd is om te gaan slapen. Blijven ze dan doorgaan, dan wordt de toon wat strenger, zeker als ze uit bed komen. Als ik jou was zou ik even doorzetten, het wordt snel genoeg gewoon voor ze.
Lastig is dat... Vrienden van ons hebben hun zoon van 2 en dochter van 4 bij elkaar op de kamer sinds afgelopen september en dat gaat nog steeds voor geen meter. Nu zijn ze de zolder aan het verbouwen en gaat het jongentje daar slapen.
Kunnen die van 5 en van 12 niet samen? Die van 5 lijkt mij toch nog geen ganse dagen op zijn kamer te zitten, dus dan kan de oudste wel rustig studeren. Je kan dan later nog altijd bekijken of je de indeling herbekijkt als de kinderen ouder zijn, of ofdat je toevallig nog een zolder hebt dat kan omgebouwd worden bijvoorbeeld. Bij die van 2.5 zal 't ook wel een fase en de leeftijd zijn en dus zou ik over 2 jaar ofzo nog es proberen. Maar als ze er echt slaapgebrek door hebben ... Je kan natuurlijk ook eerst zorgen dat die van 2.5 slaapt en die van 5 een half uur of een uur later pas naar bed laten gaan en dat ie stil doet.
Zat ook te denken die van vijf en twaalf samen maar ik begrijp ook dat dat geen optie is die van twaalf gaat denk ik ook veel later naar bed dan die van vijf jaar. En een kind van 12 weet ik uit ervaring wil ook niet meer de avonden in de huiskamer zitten die gaan hun eigen dingen steeds meer doen. Denk ook dat die van 2 jaar in de bekende fase zit. Misschien gaat het over een half jaartje wat makkelijker. En misschien ook al begrijp ik dat je kind van twaalf niet meer zit te wachten op een klein broertje op zijn of haar kamer. Dat hij wat langer benden in een hoekje na een bepaalde tijd zijn huiswerk bij jullie kan maken tot die van 2 wat ouder is en dan weer ruilen.
Misschien kan je die van 5 eerst in jullie bed leggen en als je zelf gaat slapen hem stilletjes in zijn eigen bed leggen. Maar dan zit je straks wel met de baby denk ik die op jullie kamer slaapt. Misschien kan je dan de baby beneden leggen, die kan tot 6 maanden nog in de kinderwagenbak. Maar ik denk ook wel dat als je het doorzet, het wel beter zal gaan. Ik zou het nog 2 weken blijven proberen.
Baby eerst bij jullie op de kamer als het niet gaat? Wij hebben het 1 maand geprobeerd, maar werkte voor geen meter. Ze bleven elkaar wakker houden, ook al schelen ze maar 2 jaar. De middelste moet echt om 19.00 uur slapen, terwijl de oudste makkelijk tot 21.00 uur aan het spelen is. We hebben uiteindelijk ervoor gekozen om onze zolder te verbouwen. Vanwege de kleine ruimte is dit geen permanente oplossing, maar dat zien we over een jaar of 5 wel weer.
Tja ik zou toch doorzetten en met de jongste aan de slag gaan. Desnoods voorlopig bij de deur blijven zitten.
hier ook 2 kids op een kamer. Wij brengen ze iets vroeger naar bed en dan mogen ze nog even 10 minuutjes samen spelen voor we de lamp uitdoen. Werkt goed!
Hier liggen ze ook samen op één kamer (zoon van bijna 6 en dochter van bijna 4). Dat wilden ze zelf graag, dus misschien scheelt dat wel, maar het gaat hier perfect. Wat ik doe: ik leg ze tegelijk in bed. Dan ga ik eerst even bij de jongste liggen en kletsen we een paar minuutjes, dan bij de oudste hetzelfde en daarna blijf ik in de kamer zitten totdat ze allebei slapen (soms duurt dat 2 minuten, soms een half uur, maar met mijn telefoon erbij vermaak ik me wel).
Bedankt voor de tips! Bij zoon van 12 gaat echt niet. Die maakt huiswerk na het avondeten vaak nog een beetje, pakt tas in om 21.00 uur en overhoor ik vaak ook nog als de twee slapen na 19.00 uur. Beneden is het daar te onrustig voor met tv aan enz. Zoon van 5 is erg gehecht aan vast bedje, vaste plek, regelmaat. Die leg ik niet even in ons bed voor een uurtje. Dat wordt een drama. Misschien moeten we het langer volhouden maar zoon van 5 kreeg na een week enorme driftbuien overdag om de kleinste dingen door het slaapgebrek. Zo ken ik hem niet. Daarvan gescrokken en de boel teruggedraaid. Hij moet ook naar school en vroeg op. Ik denk in de grote vakantie nog eens te proberen en langer vol te houden. Zolder zijn we mee bezig maar duurt even een tijdje, dan nog zullen er twee samen moeten gaan slapen.... Maar bedankt voor alle tips!!!
kan de jongste de ander zien? misschien een optie om een scherm er tussen te plaatsen en degene van 5 kan je denk ik wel uitleggen dat ie niet moet reageren als de kleinste om aandacht vraagt. hier slaapt mn zoontje soms met zijn neefje van 3, zoontje is 7 en hij negeert neefje gewoon als hij nog wil slapen.
Hoeveel slaapkamers hebben jullie? Je wilt dus een eigen kamer voor de baby, waarvoor de dochter van 2,5 nu uit het kamertje moet? Waarom hou je dan de baby niet een poos op je kamer? Onze zoon is over 6 weken 2 en heeft wel een eigen slaapkamer maar slaapt daar maar zo weinig. Een kindje tot 1 jaar is zowizo heel prettig op je eigen slaapkamer en zo heeft je dochter tijd genoeg om te wennen met samen slapen.
Ik heb er 4, en die slapen ook 2 bij 2. Laat ze even wennen, trek er maar gerust 3 weken voor uit. Maar als ze er eenmaal aan gewend zijn, en het nieuwe er af is, dan komt het wel.