peuter 3.5 verveelt zichthuis

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door joycje, 19 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joycje

joycje Fanatiek lid

21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    Hallo dames,

Vast een heel bekend probleem. Maar heb een druk meneertje van nu 3.5 rondlopen. Hij had een vroegindicatie en is daarmee met 2 en 3 maanden naar de psz gegaan. Maar nu is hij dus al echt wel klaar voor de basisschool.

Hij kan zich thuis gewoon niet vermaken. hij speelt zo weinig. Het enige waar hij om zeurt is de tv of de computer. En ik vind dat zo vervelend. Hij is 3 jaar kan toch niet de hele tijd achter de computer zitten, hij kan zich niet meer bezighouden met zijn speelgoed en dat terwijl hij echt wel wat heeft. Puzzels, spelletjes overal is hij op uitgekeken. Auto's kan hij soms nog een half uurtje en dan houd het weer op. Vanwege mijn gezondheid kan ik ook niet hele dagen met hem op pad, speeltuin/fietsen enz.. Heeft iemand tips om ons weer op de goede weg te krijgen?

Het is een heel energiek en gezellig ventje maar dit trekt alle energie uit ons weg. Dat gehang en gejengel om alleen maar de tv en computer.. De rest vind hij "saai" zoals ie het zelf zo mooi verwoord.. Alle tips zijn welkom!.

2. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    loco spelletjes ?
    Kan je hem niet in de tuin of voor op straat laten spelen met bv stoepkrijt ? Hinkelbaan maken ? Of klein parcours waar hij dan overheen moet fietsen ?
    Hutten bouwen in huis onder de tafel en daarin " picknicken"
    knutselmateriaal wat hij nog niet kent? Prikblok? Ik leer knippen setje dat soort dingen? Kralen rijgen ? Vingerverven ?
    Verkleedkleren ? En dat het liefste zelf aan en uit laten kleden is hij lekker lang mee bezig.. ?
    uhm.. helpen koken boontjes doppen/ gehaktballetjes draaien ?
    Helpen met huishoudelijke dingen is hier trouwens favoriet op het moment. Helpen de was kleur bij kleur leggen/ mee stoffen/ tafel dekken etc..

3. joycje

joycje Fanatiek lid

21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    je bent een held! Bedankt! Het is al fijn om eens andere ideeen te horen dan altijd hetzelfde uitgekookte dat je altijd al doet! :)

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ja wel herkenbaar, zeker nu in de vakantie. Misschien is er een mogelijkheid dat hij de laatste maanden vaker naar de psz gaat? Dat scheelt alweer. Euh...
    - samen koekjes bakken
    - idd meehelpen met het huishouden: ga jij stoffen, dan hij ook een vochtig doekje, ga jij stofzuigen, geef hem de kruimeldief, natte was aangeven als je die uithangt, sokken bij elkaar zoeken...
    - bepaald speelgoed op zijn kamer zetten en hem af en toe op zijn kamer laten spelen: jij hebt even rust en doordat jij niet in de buurt bent grote kans dat hij écht even gaat spelen (werkt hier heel goed in ieder geval)
    - vaste tijden instellen voor televisie kijken, bijvoorbeeld twee keer per dag op een duidelijk moment (na de lunch ofzo) en ook vaste tijden voor zelf spelen. Hier bijvoorbeeld nadat ik de ontbijtboel heb opgeruimd: dan ga ik het huishouden doen en 'moeten' ze echt even zelf spelen. Zijn ze helemaal aan gewend en dan heb ik ook echt wel een uurtje dat ik even kan opschieten in huis en zij zelf spelen.
    - van die oefenboekjes voor groep 1/2, bij de boekhandel etc wel te koop met 'oefeningen' (moet je wel samen doen, maar wel leuk)
    - bij vriendjes van de psz op bezoek gaan/hen op bezoek laten komen
    - hem een paar nieuwe dingen laten uitzoeken bij de kringloopwinkel bijvoorbeeld - niet duur en nieuw speelgoed is altijd goed

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    verven,tekenen,schilderen,kleien? knutselen(zoontje speelt bijna nooit met speelgoed,maar knippen kan hij echt n half uur lang, op n plaid maakt hij kleine stukjes) we kregen ergens kleine potloden die niet zo goed schrijven. die steekt hij in klei maakt poppetjes, diertjes. stickers plakken iets dat hij als dreumes deed is nu weer in mode...hema bloemen stickers. en hij tekent daar bij een takje met 2 bladeren en een bloempot er onder. vervelen mag. dat heb ik hem geleerd dus hij kijkt heel vaak uit het raam...

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    als je tuin hebt dan zandbak en waterbaan is leuk. zoontje speelt met gieters in de tuin. we hebben 4 in verschillende maten. dus steeds overgieten...

7. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.823
    2.005
    113
    hier is een tent maken echt een super leuke activiteit. Maar ook knutselen. Mijn dochter is ongekend gelukkig met stapels gekleurd papier, een schaar (op haar maatje :D ) en een rol plakband. Wat ze helemaal top vindt, is dingen inpakken met papier. Onderzetters, potloodjes, gum, legoblokje. Alles wordt hier ingepakt en weer uitgepakt.

Maar dat het energie vreet, is een gegeven. Ik ben ook echt heel blij dat mevrouw naar school gaat over twee weken!

8. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    we doen ook veel dansen en liedjes zingen.

9. knap

knap Niet meer actief

Is wel herkenbaar hoor.

De mijne is ook 3.5 en zo langzaam aan ook toe aan school. Ze gaat drie dagen in de week naar kdv dus krijgt genoeg uitdaging en dergelijke en de dagen dat ze thuis is het puzzelen met de poppen spelen. Dvd kijken soms ze vind het veel leuker om bezig te zijn. Ze kijkt wel graag sesamstraat.

Zwemmen van week met haar gedaan en ben van plan omdat toch vaker te gaan doen was top.

Weet niet of dat een mogelijkheid is. En broerlief gaat weer voetballen dus zal ze regelmatig mee moeten ook weer een uitje.

10. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Ik woon op een aardig afstandje dus duw hem in de richting kan die mooi met mijn 3,5 jarige kneuteren in de tuin :D Sjee zeg woonde ik maar dichter bij had zo een speeldate met je willen maken. Hier ook een zoon die heeeeel graag naar school wil. Kan niet wachten tot 3 september dan is hier alles weer normaal.

Verder zijn we net verhuisd en gaan we soms op onderzoek uit in het nieuwe dorp. Is voor ons op dit moment HET ding om te doen.

Sterkte

11. suusje1982

suusje1982 Actief lid

7 aug 2013
    363
    0
    0
    Hier ook een dame die wat betreft ontwikkeling al echt toe is aan de basisschool. Thuis is het ook vaak vervelen, hier ging ze eerst 1 dag naar het kdv maar daar leren ze wel maar toch op een andere manier. Daarom besloten haar alsnog op een psz te doen, dus nu is ze wat meer onder de pannen. Dat helpt wel iets maar nog steeds verveelt ze zich af en toe. Ze roept ook heel wat maanden, dat als ze jarig is eindelijk naar de basisschool mag en op ballet en zwemles. Ze krijgt het nog druk straks :p

Ik probeer haar wat uitdagende spelletjes te laten doen, speel dus veel spelletjes. Ook heb ik twee kaart spellen waar allemaal vragen en dingen op staan waar ze veel uit kan leren. Een boekje voor kinderen vanaf 4 jaar waarin ze opdrachtjes moet doen, is ook een groot succes. Dat soort dingen doet ze nu veel, even op weg helpen en dan gaat ze vaak zelf wel verder.

12. joycje

joycje Fanatiek lid

21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties. . Dat geeft een mens moed. Soms vind ik het lastig en voel me dan slecht doordat hij zich zo verveelt.. ga zo de schaar eens tevoorschijn halen. Eens kijken of hij wil knippen en dan gaan we het daarna met de trekker weer bij elkaar rijden... spelen maar :)

13. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Ik ken het. Mijn zoon gaat over twee weken maar hij verveelt zich een ongeluk soms. Ik kan hem ook niet 24/7 vermaken

Deel Deze Pagina