hoi, zoals zoveel baby's heeft mijn zoontje op zijn achterhoofd een lichte afplatting door het liggen op zijn rug. is het helemaal te voorkomen? of heeft elke baby het wel een beetje? overdags probeer ik hem regelmatig op zijn buik te leggen, alleen is hij dit na 10 min meer dan zat en gaat hij huilen nou heb ik zo'n kussen van Delta baby, zo'n lange driehoekkussen voor de rug en een kleine voor tegen de buik, zodat ze veilig op hun zij kunnen slapen. alleen slaapt hij een stuk slechter in dat kussen en vaak krijgt hij het nog voor elkaar om op zijn rug te eindigen. ik kan het dus gewoon niet voorkomen dat mijn zoontje heel wat uurtjes per dag op zijn achterhoofd doorbrengt.. hoe doen jullie dit? ga je dit echt zo goed zien later?
ik las afgelopen over dat 1 op de 5 babies tegenwoordig een afplatting heeft. kvind dat persoonlijk erg jammer, want als je er niks aan doet en je kindje echt heel lang op de rug blijft slapen, dan zie je dat later. Onze uk sliep gewoonweg veel rustiger op de zij, dus het was voor ons geen issue. MAar ik zou bij een 2e zeker weer proberen toch wat meer op de zij te slapen (onder toezicht, wetende dat op het ruggetje toch echt het veiligst is). Wij legden haar op de zij, met een opgerolde hydrofiel tegen ruggetje en buikje. Bleef ze prima zo liggen.
Wij hebben ook zo'n easy of safety sleeper (driehoekjes) en ik moet zeggen het werkt prima. Maar nu was Damian al vanuit het ZH gewent om op zn zij te slapen. Je schijnt wel te zien als een beeb steeds op zn rug ligt. Chinezen hebben dat heel erg overigens, hoe platter hoe beter geloof ik. Bij een meisje zie je het niet echt door later het haar, bij een jongetje met kort haar iets meer. Maar ach....er is niemand die er echt heel veel naar kijkt toch?? een voorkant is toch veel mooier en interessanter
onze zoon ligt ook veel op zijn rug maar is erg bewegelijk met het hoofd. Hij ligt dus niet altijd op zijn achterhoofd maar wisseld dit zelf steeds gelukkig. Dochter van een kennis doet dit niet. Ligt het liefste de hele dag op het achterhoofd en heeft het dus nu ook afgeplat. Zij legt de kleine meid nu overdag in de kinderwagen met slapen. Op de zij met de rug tegen de zij kant aan en tegen de buik een grote knuffel of een kussentje zodat ze niet kan draaien. Iedere keer op de andere zij. Nu begin je al wel verbetering te zien.
Wij hebben haar hier de eerste week op haar rug gehad maar dan elke keer met haar hoofd na een voeding naar de andere zijkant. Na een week sliep ze op haar zij geloof ik. Ook iedere keer de andere kant. Tja, resultaat: iedereen die altijd roept: Wat heeft ze een mooi rond koppie
Mijn zoontje sliep eerst op zij en toen veel op zijn rug. Met 3 maanden heeft CB toen tegen ons gezegd van kijk uit.. Maar hij had een voorkeurshouding, dus wij naar de osteopaat gegaan onder t mom van baat t niet dan schaad t niet.. En hij bleek een nekwerveltje knel te hebben zitten. Nadat dat verholpen was draaide wij hem als hij sliep om naar de andere kant. Of we deden aan de ene kant een lampje aan en de andere x aan de andere kant.. Na 6 maanden kan t trouwens niet meer, dan is de schedel uitgehard. Nu is t echt al een heel stuk verbeterd, maar helemaal rond zal t nooit worden. Ach, dan maar niet perfect rond. Het is al bewezen dat t kwa ontwikkeling niks uitmaakt.
Hier geen afplatting inderdaad, rond koppie. MAar ook op de rug liggen hoeft niet perse afplatting te geven, als de kleine dan toch het hoofdje naar de ene of andere kant legt.
Hier nu niet meer een afplatting. Thijs had een enorme voorkeurshouding en daardoor een afplatting. Hij heeft maanden fysio gehad en dat heeft goed geholpen. Het was zelfs zo erg, dat hij in aanmerking voor een helmpje zou komen. Fysio heeft veel tips gegeven en oefeningen gedaan. Je kunt zelf ook de fysio bellen voor info.
finn heeft ook een afgeplat hoofdje.. ik probeer hem zoveel mogelijk op zn buik te leggen.. vind ie niks aan maar het zal toch moeten.. hij ligt ook regelmatig bij mij op de buik, dan heeft zn koppie ookeven rust..
Eefje heeft het ook aan een kant, maar bij haar kwam dat omdat ze met een beentje in het gips zat vanaf haar geboorte en daardoor meer gewicht aan een kant had... ze krijgt nu fysio en we leggen haar hoofdje 's nachts de goede kant op als ze net slaapt dan blijft ze zo liggen de rest van de nacht... ik vind de fysio echt geweldig, krijg ook speltips om ze haar hoofdje goed te laten draaien... is jouw kleintje trouwens te vroeg geboren? het blijkt vaker voor te komen met beebs van 37 weekjes en eerder.. groetjes!
hoi hoi, mijn zoontje heeft ook een plat koppie...onze eerste had door kiss een voorkeur..en een scheef hoofd..zijn ene oor stond verder naar voren dan de andere..gelukkig waren we er op tijd bij en konden we nadat hij was geholpen aan kiss en doormiddel van fysio en het zijligkussen een helmpje besparen en heeft hij nu een mooi rond koppie... maar mijn tweede zoontje ligt dus ook het liefst plat op zijn achterkant! ook hij had kissen en is geholpen..wij hebben hem altijd van de ene zij op de andere gelegt..ook met zijligkussen en alle tips van de fysio ter harte genomen..maar meneer wist zich altijd op zijn rug te draaien..hij is heel beweegelijk met zijn hoofd dus wij hoopten dat het wel goed zou komen.. hij is ook best laat qua rollen e.d..dus ja dan liggen ze over het algemeen ook meer plat... onze kinderarts zei dat een helmpje alleen resultaat heeft als het a-symetrisch is... gelukkig is het al een stuk verbeterd maar hij zal altijd wel een beetje plat blijven..ik maak me dan weer druk dat ie misschien later gepest gaat worden ofzo... gr
Wij draaien de kleine als ze slaapt op de zijkant van haar hoofd, tenminste als het zelf al niet heeft gedaan. Maar een beetje afplatting voorkom je bijna niet omdat ze op het ruggetje moeten liggen, maar zo probeer ik het wel te beperken en ik moet zeggen het helpt wel.
Mijn meisje heeft ook een lichte afplatting aan 1 kant, waardoor ze nu een scheef hoofdje heeft. Dit komt omdat ze bij de geboorte haar rechterarmpje gebroken had en ingezwachteld zat. Met haar hoofdje naar links gedraaid sliep ze blijkbaar het lekkerst en we konden haar hoofdje niet de andere kant op leggen. Ze draaide in haar slaap gewoon terug. Ook konden wij haar niet op haar zijtje leggen de eerste paar weken vanwege die gebroken arm. Ze heeft dus een voorkeurshouding ontwikkeld en die is door de ostheopaat wel redelijk opgeheven, maar niet helemaal. Wij hebben ook zo'n baby-sleep maar als je inbakert, mogen ze daar absoluut niet in. Dus wij haar zonder in te bakeren haar in die baby-sleep gelegd, maar dat wil ze absoluut niet. Alleen maar krijsen. Op haar buikje slapen wil ze ook niet, dus ik weet het ook niet meer. Ik vraag me af of de Delta-sleep inderdaad goed helpt. Ben ook benieuwd naar de ervaringen.
Mijn ventje heeft helaas een licht afgeplat hoofdje en is nu 2,5 jaar dus dat zal niet meer zo veel verbeteren. Hij had ook een sterke voorkeurshouding door torticollis en krijgt hier nog steeds fysio voor. Ons meisje van 6 maanden heeft een prachtig rond koppie want die lag en ligt veel op haar buik, ook met slapen. Ik zou zeker naar een goede osteopaat gaan om even naar jullie zoontje te laten kijken, misschien ligt er idd wel een lichamelijke oorzaak aan ten grondslag! Succes!
Op de echo's was zijn prachtig ronde koppie goed te zien en dat vond ik al prachtig. De eerste weken zo niet maanden na zijn geboorte heeft hij ook een voorkeurshouding aangenomen en kreeg ook en afgeplat hoofd. Middels tips en oefeningen van de fysio (heb ik trouwens ook niet te lang gebruik van gemaakt, omdat ik het verder zelf wel kon en haar niet meer nodig achte) en ook van de beruchte driehoeks kussen. Onze zoon vond het verschrikkelijk om op zijn buik te liggen en zo'n driehoeks kussen hielp ook niet, want hem lukte het hem ook gewoon weer op zijn rug te gaan liggen. Dus wij hebben oefeningen gedaan (eigenlijk het losmaken van vast zittende spieren...), maar ook zijn ledikant zo gezet, dat hij wel de andere kant op MOEST kijken, wilde hij wat zien. Zijn speeltjes de kant gehangen (muziekmobiel), zodat hij ook weer zijn NIET voorkeurs kant op MOEST kijken. Bij het aan- en uitkleden, wassen, verschonen etc, zo gedaan, dat hij wel de kant van zijn niet voorkeurs kant MOEST kijken. Zijn box zo gezet, dat zijn voorkeurskant naar de muur was en weer de speeltjes en het zicht in de huiskamer etc de kant van zijn niet voorkeurskant had, dus MOEST hij wel die kant uit kijken. Dit heeft allemaal fantastisch geholpen en hij is zijn afgeplatte hoofd totaly kwijt. Hij heeft weer het zelfde ronde koppie als hij in mijn buik had. Dus er zijn mogelijkheden, maar je moet wel concequint zijn!!! Heel veel succes hoor! Het gaat vast lukken.
Nope hij heeft een mooi rond koppie. In het zh werkte ze met een rolletje moltondoek. We moesten hem met iedere voeding om-en-om leggen. Toen kregen we het advies zo'n safety sleeper aan te schaffen voor thuis. Wij vinden het ideaal.
Mijn zoontje had ook een afgeplat hoofdje doordat hij te veel op zijn achterhoofd sliep. Het is hier gebleven totdat hij zich van rug naar buik kon draaien en vanaf dat moment op zijn buik sliep. Dit was met 6 maanden en met een maand was zijn afplatting verdwenen. Nu zie je er helemaal niets meer van.
hier vanaf begin af aan eigen gevoel gevolgd en Colin dus om en om op de zij gelegd. Resultaat mooi rond hoofdje. Eerst in de kinderwagenbak dat is makkelijk omdat ze dan nog niet echt kunnen rollen. daarna (nu nog steeds hij is nu 6 maand) een opgerolde handdoek/dekentje achter hem en nu hij zelf alle kanten op kan rollen een beer voor zijn buik of dat hij kleiner was een hydrofiel in 3en opgevouwen en een bandje eromheen dat het blijft liggen. Het is nooit bewezen dat op de rug slapen wiegedood voorkomt he!Ze weten feitelijk niet eens wat wiegedood veroorzaakt. sterker nog met een baby die vaak spuugt is op de rug slapen zelfs gevaarlijk. Als ze vanaf begin af aan niet anders gewend zijn blijven ze ook liggen op hun zij. Colin draait nu ook naar zijn rug maar zijn hoofd blijft dan opzij. In de babysleep kan je evt een extra hydrofiel achter hun rug leggen , dus tussen het grote driehoek en de baby in als hij te breed is of met veiligheidspinnen de band waar ze op liggen smaller maken en dan onder zo'n driehoek die veiligheidspinnen natuurlijk zodat je baby er niet op ligt. succes ermee
Hier een meisje met een lichte voorkeurshouding net na de geboorte. Ik heb er meteen 'werk' van gemaakt door telkens heel consequent haar hoofdje naar links en rechts te leggen (rugligging). Met wat simpele oefeningen was die voorkeur na een week of 5-6 helemaal weg en het resultaat is nu een prachtig rond koppie. En inderdaad, je kunt het blijven zien later maar als je er op tijd bij bent kan het nog goed wegtrekken. Ik zou het zeker niet verwaarlozen want je kindje loopt er straks de rest van zijn leven mee....succes!