bewust of niet vaccineren

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mukkie11, 7 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    even een vraagje aan moeders (en vaders :D ) die hun kindjes niet of gedeeltelijk laten vaccineren:

hebben jullie problemen ondervonden wat betreft kinderopvang/basisscholen? vaccineren is NIET verplicht en het is wettelijk verboden om een kind te weigeren op de opvang/school maar in praktijk schijnt het wel voor te komen...ik zou graag ervaringen van jullie willen lezen.

ik vraag nadrukkelijk om alleen te reageren als je je kind een alternatief vaccinatieprogramma aanbiedt of beter nog, niet laat vaccineren. ik hoef geen (moralistische) reacties van ouders die er tegen zijn om niet te vaccineren. het is een onderwerp dat zeer persoonlijk ligt voor iedereen en ik respecteer ieder zijn mening en verwacht dat ook van anderen. dit zeg ik omdat veel discussies op dit forum uitmonden in oordelen van beide kanten en dat wil ik voorkomen...

bedankt alvast voor jullie info en ervaringen!:)

2. Bri

Bri Niet meer actief

Eigenlijk moet je mij niet hebben (ik kies bewust wel voor het RVP), maar ik heb bij 2 kdv's een verklaring moeten tekenen dat mijn kinderen het RVP volgen. Zonder die verklaring wordt een kind niet toegelaten op die kdv's. Ik wist niet beter dan dat zij die eis mogen stellen.
    Voor scholen is dat natuurlijk anders: er is een leerplicht en die geldt ook voor niet-gevaccineerde kinderen, die mogen dus niet worden geweerd. Maar even goed als vaccineren niet verplicht is, is ook kinderdagopvang voor kinderen onder 4 jaar dat niet. Daarom mogen kinderen daar (voor zover ik weet, ik leer graag bij) wel geweigerd worden.

3. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hier op kdv heb ik ook een verklaring moeten tekenen. Zonder verklaring wordt het kind niet toegelaten.

4. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Het is inderdaad wettelijk verboden een kind de toegang te weigeren tot een kdv of school als het niet gevaccineerd is, maar toch zie je het veel bij kinderdagverblijven. Ik denk zelf maar zo: ik heb geen zin om een rechterlijke procedure te starten om die reden en eerlijk gezegd hoef ik persoonlijk mijn kinderen niet op een kdv of school die hun de toegang ontzeggen omdat ze niet gevaccineerd zijn.
    Ik zou dan ook zoeken tot je er eentje vind die daar niet om vraagt (als je die mogelijkheid hebt).
    Zit er geen Vrije of Jenaplan school bij je in de buurt? En als dat niet jou soort onderwijs is, zou ik dus doorzoeken tot je een kdv of school vind die hier niet om vraagt. (doen ze nmnlk echt niet allemaal hoor). Heb je er tot nu toe al problemen mee ondervonden dan?

5. juliette77

juliette77 Niet meer actief

Ook al zou je een verklaring moeten tekenen (wat dus wettelijk eigenlijk niet mag), dan nog gaat het kdv echt niet controleren of je kindje alle vaccinaties gekregen heeft. Het is vaak meer een standaard vraag bij de intake.

Ik heb 2 kids op het kdv en ik hoefde geen verklaring te tekenen. Het is een kwalitatief hoog aangeschreven creche met vestigingen in Randstad en het Gooi, en er zijn hier meer ouders die selectief prikken. Ook bij de lagere school van mijn oudste was het geen issue. Ik heb dan ook niets gezegd over het selectief vaccineren van mijn zoon, er werd niet om gevraagd. Misschien hebben wij geluk, maar onthou dat er steeds meer ouders zijn die niet klakkeloos het RVP volgen, en dat het volgen van het RVP niet verplicht is. Ze kunnen jou dus ook niet verplichten een verklaring te tekenen.

Groetjes,
    Juliette

6. Bri

Bri Niet meer actief

Dit lijkt mij interessante informatie, voor wie er meer over wil weten:
    http://www.rivm.nl/cib/binaries/Vaste%20Prik%205_tcm92-50662.pdf
    Het gaat om het artikel vanaf pagina 22.

Samengevat: het staat kinderdagverblijven vrij om wel of niet vaccinatie te eisen. Maar die vaccinatie-eis mag er niet op gericht zijn bepaalde groepen in z'n geheel te weren van de opvang. Mochten ze het verplicht stellen en om die reden een niet-gevaccineerd kind willen weigeren, dan moeten zij onderbouwen dat dat ene kind een gevaar vormt voor de kinderen op het kdv. Meestal geldt als stelregel dat één ongevaccineerd kind per groep moet worden toegestaan.
    Kinderdagverblijven zijn wel verplicht te registreren wie wel en wie niet gevaccineerd is. (Opmerking van mij, n.a.v de vorige post: een verklaring tekenen terwijl dit niet waar is, is valsheid in geschrifte. Ik zou dat écht niet doen.)
    En kinderdagverblijven die kinderen vanaf 10 weken opvangen, mogen wel eisen dat ieder kind gevaccineerd moet zijn, om zo de allerjongsten te beschermen.

De waarheid ligt dus een beetje in het midden. Het is niet per definitie verboden om vaccinatie te eisen, maar zo'n verplichting moet wel in redelijkheid worden toegepast en het moet worden onderbouwd.

7. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    dank jullie allemaal voor de reactie!heel informatief en duidelijk!

ik ben ook liever eerlijk hihi! maar wij vaccineren (voorlopig) helemaal niet (de kleine heeft geen enkel prikje gekregen en is nooit ziek wat geen garantie is weet ik...) en dit besluit is bij ons niet om religieuze redenen maar puur een (ook gevoelsmatige) afgewogen beslissing.

wij wonen op dit moment in Griekenland waar ongeveer hetzelfde beleid wordt gevolgd. leerplicht is hier net als in NL dus bij basisscholen is er waarschijnlijk geen probleem. we hebben ons kindje nu thuis (oppas en onderling) en willen misschien na zijn 2e verjaardag een KDV gaan opzoeken om te kijken of zij daar geen eisen stellen. maar we hebben ook plannen om na, nu nog, 2 jaar hier te kijken of we niet naar Nl kunnen gaan (ivm erge crisis hier...) dus zou hij daar naar school gaan vandaar dat ik het vraag. (misschien komt er nog een tweede kindje dat tegen die tijd jonger zou zijn). ik wil gewoon ook weten hoe de situatie is in NL.

wij zijn erg voor een alternatief onderwijs als Montessori (heb je hier ook maar is prive en dus duur, alleen daar vragen ze niet naar vaccinaties) en ik verwacht dat daar geen verklaring gevraagd wordt. we zien wel hoe het in de toekomst gaat maar iig erg bedankt voor jullie reacties! misschien zijn er nog meer ervaringen...altijd welkom!

(overigens wij zouden in de omgeving van Amsterdam en Amstelveen wonen)

8. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    Is het niet juist zo dat het ongevaccineerde kindje juist het risico loopt? Kinderen die wel gevaccineerd zijn kunnen toch wel een virus meedragen zonder ziek te worden, maar het dan overdragen op het kindje dat niet beschermd is, die er dan ziek van wordt? Andersom kan dat niet lijkt me, want als het kindje zoder vaccin ziek is kan die een kindje met vaccin toch niet aansteken omdat die gevaccineerd en dus immuun is? Of zit ik er nou heel erg naast? :(

Ik heb zelf een paard en op stal moet ik helemaal zelf weten of ik wel of niet vaccineer. Als ik dat niet doe, heb ik het risico dat mijn paard ziek wordt als er een virus rondgaat waar alle andere paarden immuun voor zijn. In dat geval benadeel je alleen jezelf. Is dat met mensen dan niet precies hetzelfde?

9. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Daarom moeten kdv's volgens mij ook aantonen dat een niet gevaccineerd kindje een gevaar is voor kleine kindjes (van bijv. 10 weken).
    De kleintjes hebben het vaccinatieprogramma dan nog niet voltooid en zijn nog niet volledig beschermd. Een ouder, niet gevaccineerd kindje zou die kleintjes dan kunnen aansteken.

10. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wij hebben later gevaccineerd. Uiteindelijk maar een maand later en ik heb zitten dubben of ik alle prikken liet geven, uiteindelijk toegestemd. Bij een volgend kindje ga ik zeker pas bij een half jaar of ouder pas vaccineren.

11. Isis26

Isis26 Niet meer actief

Je kan ook op zoek gaan naar een antroposofisch KDV. Ik heb het geen verklaring moeten tekenen voor mijn kinderen trouwens maar ze volgen wel het normale vaccinatie programma dus heb er ook nooit zo op gelet

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat klopt. Het ongevaccineerde kind loopt nog altijd het meeste 'gevaar', omdat gevaccineerde kids het virus wel bij zich kunnen dragen en dus zelf niet ziek worden, maar een ander wel aan kunnen steken.
    Overigens is het wel zo dat vaccinatie niet altijd leidt tot immuniteit: in sommige gevallen slaat een vaccinatie niet aan en is een kind ondanks de vaccinatie niet beschermd.

Thirza heeft hier de DKTP tot en met de 3e gehad. Daarna is ze niet meer gevaccineerd. Bij onze gastouder en het gastouderbureau (onderdeel van een kinderopvang-organisatie), wordt er overigens niet om gevraagd. Onze gastouder weet wel dat Thirza na het half jaar geen vaccinaties meer heeft gehad. Is tot nog toe geen enkel probleem geweest en als wij een school zouden treffen die daarover moeilijk zou doen, zou ik daar echt een rechtszaak over starten, (in het geval we geen andere passende school zouden kunnen vinden). Ze moeten namelijk van erg goede huize komen, willen ze gelijk krijgen. Zeker omdat bij ons juist gezondheidsredenen de grond zijn geweest om niet verder te vaccineren.
    Bij een volgende doen we weer enkel de eerste 3 DKTP's, maar dan pas na het eerste half jaar. De rest geloof ik wel. Ik heb liever dat m'n kind eenmalig eens goed ziek is va bof, mazelen of rode hond, en levenslang immuun, dan met vaccinatie maar een jaar of 15 immuun.....
    (En ja, ik heb zelf alledrie de kinderziektes keurig doorlopen, geen enkel probleem).

13. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    #13 Mukkie11, 8 sep 2011
    Laatst bewerkt: 8 sep 2011
    over immuniteit en vaccinatie kan ik nog een hoop vertellen en veel van wat beweerd wordt is niet waar of gedeeltelijk waar of valt te betwijfelen maar dat is offtopic en ik wilde ook niet deze discussie starten. een kindje dat niet gevaccineerd is op een kdv zou dus alleen zelf in gevaar komen en dat is de keuze van de ouders, dus in dat geval vraag ik me ook af waarom zo gehamerd wordt op de vaccinaties. overigens zeg ik er nogmaals bij dat ons kindje nog niet een keer ziek is geweest zelfs geen griepje en ik zelf niet alle vaccinaties heb gehad die ze toen nog niet hadden en nu wel en heb er ook niks van gehad....maar goed, da's een ander verhaal.;)

antroposofisch zijn wij allerminst en we hangen ook geen andere filosofie of ideologie aan en dus zou ik niet willen dat mijn kind op zo;n school/kdv zou zitten. maar wel bv montessori onderwijs (heb ik zelf ook gehad). mochten wij teruggaan naar NL dan gaan we van tevoren maar even op onderzoek uit!

dank voor jullie reacties!

14. raspberry

Nouja, er is altijd de kans dat jouw ongevaccineerde kind ziek wordt en een gevaccineerd kind aansteekt he? Maar dat is een kleine kans en dat gevaccineerde kind kan evengoed dus ziek worden van kids die WEL gevaccineerd zijn. Dus dat is eigenlijk idd geen argument om je kind niet toe te laten.
    Pas als je grote groepen kids binnenkrijgt die allemaal niet gevaccineerd zijn, gaat zo'n argument een beetje tellen.
    Max 1 ongevaccineerd kind is al een belachelijk uitgangspunt, dat is wetenschappelijk helemaal niet overeind te houden, waarom dat de max zou moeten zijn....
    Maar het gros van de nederlandse bevolking heeft uit het voorlichtingsmateriaal van het RVP de conclusie getrokken dat niet-vaccineren ongeveer gelijk staat aan het regelrecht in gevaar brengen van je kind, dus tja....
    Wat WEL het geval is, is dat jouw zieke kind een gevaar zou vormen voor zwangere moeders, als het bof, mazelen of rode hond heeft en zo'n moeder dus ziek wordt, (die zelf niet meer immuun is, als zij zelf de ziekte nooit heeft gehad, omdat ze als kind gevaccineerd is). Maar ook daarbij geldt opnieuw dat zo'n moeder OOK ziek kan worden door gevaccineerde kids die het virus met zich meedragen.

Hier dus tot nog toe geen enkel punt om op reguliere plaatsen binnen te komen hoor :) Volgens mij zijn het nog altijd de uitzonderingen die dat doen, of KDV's op plekken waar weinig gevaccineerd wordt, (bible-belt voornamelijk, of plaatsen in Nederland waar antroposofie sterk vertegenwoordigd is).

15. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Wij hebben ook niet alles gegeven en mogen nog gewoon op het kdv komen. Kan me ook niet herinneren dat wij iets moesten tekenen ofzo. Heb het er wel eens over gehad met een leidster maar heb daar verder ook niks meer over gehoord dus ik neem aan dat het op ons kdv geen probleem is

16. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    BTW als een ongevaccineerd kindje ziek wordt dan is elk gevaccineerd kindje toch beschermd in de theorie van vaccinatie...? ik snap nooit waarom er over vaccinatie wordt gesproken in trant van bescherming en dat er dan toch de angst bestaat voor besmetting! (ik weetheel goed dat het wat anders ligt en dat vaccinatie lang geen garantie is en dat niet vaccineren zeker niet betekent dat een kindje geen goed immuunsysteem heeft, er is wel meer aan de hand...) vaccineren heeft als doel te beschermen dus waar maakt iedereen zich druk om op een kdv, toch?...maar goed ik lees dat er lang niet overal moeilijk gedaan wordt dus hoef ik me geen zorgen te maken mochten we in NL terecht komen!

enne over de bof: ik heb die ook gewoon gehad net als al mijn leeftijdsgenoten en dat was in die tijd net als andere kinderziekten gewoon een feit. er was niet voor elke ziekte een vaccin en die nieuwe vaccins zijn ook niet jaren lang getest dus weet niet of dat wel zo goed beschermt als ze beloven. feit blijft dat een ziekte gewoon beter doorlopen kan worden maar ja, er zitten ook risico's aan verbonden dat geef ik toe en dat is wel gevaarlijk op een kdv, (niet alleen voor de kindjes) helemaal mee eens!

17. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    @Mukkie11: Je zegt dat je in Griekenland woont. Ik woon in Spanje (Canarische Eilanden) en hier zijn ze nog een stuk primitiever met alles, zéker wat betreft de gezondheidszorg. Heel snel, heel veel antibiotica voor alle mogelijke kwaaltjes en voor het KDV en het schooltje wat hier zit moet je absoluut je vaccinatieverklaring laten zien. Ik weet dus ook nog niet hoe ik dat ga doen, mocht ik tegen die tijd nog hier wonen. Hoe zijn ze daar in Griekenland mee? Of staat het bij jullie vast dat als de kids school leeftijd bereiken dat jullie weer in NL wonen?

18. raspberry

Als je gaat zoeken op de risico's van verschillende kinderziekten, zijn het vooral volwassenen die risico lopen: bij de bof lopen mannen een kleine kans onvruchtbaar te worden, als ze op volwassen leeftijd ziek worden, (overigens is de info die doorgaans de ronde doet dat mannen sowieso onvruchtbaar worden als ze als volwassene de bof krijgen. Dat is dus pertinent NIET waar: slechts een klein percentage van de mannen die als volwassene de bof krijgen, wordt er onvruchtbaar van).

Bij mazelen en vooral rode hond loopt een zwangere vrouw een hogere kans op miskramen en afwijkingen bij het kindje, (doofheid, blind-zijn, wel ernstige zaken dus). Ook dan geldt voor kids dat er maar relatief weinig risico's verbonden zijn aan het doorlopen van de ziektes, (uiteraard zorg je er wel voor dat hygienische omstandigheden goed zijn en dat je tijdens het ziekteproces voldoende ondersteunt als dat nodig is).
    Maar eigenlijk geldt in al die gevallen dat het juist beter is als je als kind dan de ziekte doorlopen hebt: je bent dan vervolgens WEL levenslang immuun en daarmee is ook je ongeboren kind beschermd.

Dus waar idd de drukte vandaan komt bij KDV's, waar het gros ingeent is, dat snap ik ook nooit zo goed. Gebrek aan juiste informatie bij vooral ouders, denk ik, waar KDV's in mee gaan, in plaats van tegenwicht te bieden met de juiste informatie...

19. raspberry

Overigens, in vergelijking met de VS bijvoorbeeld, zijn wij dan weer primitief. Daar schijnen ze ook al tegen waterpokken te vaccineren...
    (Heb ik van horen zeggen, mijn bron is wel aardig betrouwbaar, volgens mij, maar helemaal zeker weet ik het niet).

20. DJ Momo

DJ Momo Fanatiek lid

23 apr 2010
    4.523
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier wel gevaccineerd, maar volgens een ander schema (ivm deelname wetenschappelijk onderzoek naar het vaccinatie schema). ik heb nooit iemand er over gehoord of Sjaak wel of niet zijn prikken had gekregen! Inmiddels zitten we overigens weer 'op het normale schema', net de 14mnd (BMR) gekregen.

Deel Deze Pagina