Wij hebben een cosleeper gekocht (Babybay Midi) met matrasje. Deze cosleeper willen we 's nachts gaan gebruiken en het ledikant overdag. Maar hoe maak ik zo'n cosleeperbedje op? Wat gebruiken jullie? Ik heb het idee namelijk dat een Babybay lang zo makkelijk niet op te maken is als een gewoon wiegje of ledikant. Allereerst is het matrasje veel dunner, waardoor alle dekentjes en lakentjes én molton en hoeslaken enzo het volgens mij allemaal zouden kromtrekken. Daarnaast mag er geen of weinig ruimte tussen ons matras en de baby's matras zitten, wat het mij lastig maakt om het lakentje-dekentje goed in te kunnen stoppen. Ik wil borstvoeding gaan geven, dus het lijkt mij ook niet zo handig dat ik de baby om de twee uur weer secuur te moeten instoppen. Is een slaapzakje of lodger daarom wellicht handiger? Op de website van veiligslapen las ik dat een slaapzakje goed is, maar hij mag liever ongevoerd zijn. Dat is echter weer veel te koud voor een baby die begin maart geboren zal worden... En is een slaapzakje wel handig? Zo met die handjes los enzo? Over een lodger wordt niet gerept op veiligslapen (geloof ik), maar dat leek me ook nog wel een optie???? Wat zei jullie kraamzorg? Pfff, ik weet het niet. Willen jullie mij advies geven?
Ik lees even mee... Hoe weet je dat het matrasje dunner is? Heb je hem al in huis? Wij zijn namelijk nog op zoek naar een co sleeper.
Jep, heb hem via Marktplaats gekocht en nu sinds een weekje ofzo in huis. De matrasjes voor een ledikant zijn wel zo'n 10 cm, deze is eerder 4 cm. Nu heb ik al gelezen dat dit prima is hoor, maar ik vraag me alleen af hoe ik dat moet doen met de baby warm houden...
Nou ja een slaapzakje kan natuurlijk altijd. Wat bedoel je met lodger? Een wrapper? Zou ik niet doen voor s nachts...
Wij hebben ook snel de dekentjes vervangen voor een slaapzakje. Ideaal! Zou er wel 2 nemen ivm nachtelijk spugen. Dan kan er nog een dekentje overheen als t echt koud is evt.
Hier een molton op 't matrasje van de co-sleeper, en dan een lakentje er overheen (dus ter vervanging van een hoeslaken). Zo gaat 't matrasje niet "bobbelen" want 't zijn idd afwijkende maten en 't matrasje is ook dunner. DL slaapt onder een vellux dekentje. Een wrapper zou ik niet doen. De eerste weken lijkt het mij prima als de slaapkamer een beetje op temp is, 't bedje voorverwarmen met een kruikje ofzo, de beeb goed warm aankleden (dus romper lange mouw en lekker warme pyjama en mutsje eventueel) en dan in een slaapzakje of onder een dekentje.
Iig geen lodger. Die is daar niet voor bedoeld en dat is voor binne echt te warm. Gewoon lakentje en dekentje. Ik gebruik een wiegje met een dun matrasje a 4 cm. Zelfde idee als in een wandelwagenbak. Trekr echt niet krom hoor. Ja, als je het hoeslaken er de eerste keer na het wassen om doet. Maar kindje en dekentje duwt dat weer plat. Ik heb hier een standaard wiegdeken en een wiegje dat kleiner is dan standaard. Die kan op zo'n manier gevouwen worden dat het niet gaat proppen en matrasje omhoog duwt. De kraam kan je verschillende manieren van opmaken leren. Met dekentje en lakentje is het warmste voor een pasgeboren baby. Er kan dan een kruik tussen de dekentjes gelegd worden en de deken houd de warmte dan eronder. Je kan de deken ook gewoon onder het matrasje instoppen. Zie het probleem niet zo? Waarom zou je hierdoor meer ruimte tussen de cosleeper en jouw bed krijgen En elke 2 uur secuur instoppen? Als je de kleine eruit haalt dan hoef je het dekentje alleen aan jouw bedkant iets los te halen. Kind terug op zn plek en deken, hop, er weer onder. Stelt echt niks voor en echt nog geen 10 sec werk. Probeer het gewoon eens uit en wacht de kraam af
Wij hebben hier ook een co-sleeper/wiegje klaar staan voor de baby. Ook met een matrasje van 4 cm dik (Bednest). Ik lees graag mee. Ik heb 'm nu opgemaakt met een lakentje en 2 dekentjes en het hoofdje lijkt wel lager te komen dan de voetjes doordat ik een deel van de wiegdekentjes onder het matrasje heb moeten stoppen. Ik kan deze co-sleeper schuin zetten, en ik zat te denken dat ik ook nog een handdoek o.i.d onder het matrasje kan leggen, zodat hoofd en voeten weer even hoog zijn. Voor ons vorige kindje had ik een familiewieg en daar had ik dat probleem niet (wieg bleek echter niet geheel veilig). Dat matrasje was wel dikker.
Ah, fijn, al lekker veel reacties. Dankjulliewel. Ik kan dus gewoon lakentje-dekentje doen, maar sommige van jullie vinden een slaapzakje prettiger? Dat een wikkeldoek (lodger / wrapper) niet goed is, begrijp ik wel (veel te warm), maar ik dacht dan ook meer aan een zelfgemaakte van badstof ofzo. Dat moet toch niet zoveel dikker zijn? Echter klinkt het ook best makkelijk om aan slechts één kant het dekentje los te maken en dat alleen weer te hoeven instoppen. Een additionele vraag; Op mijn kraamlijst staat dat ik 2 dekentjes moet hebben. Bedoelen ze dan 1 dekentje voor wiegje of ledikantje en 1 dekentje voor de kinderwagen? Of heb je gewoon twee nodig per slaapmeubel / kinderwagen.
2 dekentjes voor de wieg. Mn oudste had 2 dekentjes in haar bedje. (In een warme april maand, incl 2 kruiken). En als dat niet nodig is, dan is het gewoon een reserve.
Thanks. Dat is best een dure investering. 1 voor kinderwagen 2 voor cosleeper 2 voor ledikant Dat zijn dus 5 dekentjes! Maar uiteraard heb ik alles over voor ons baby!
Onze baby had in maart tijdens zijn eerste weken 3 dekens en 2 kruiken nodig. Dus Ik zou wel zorgen voor minimaal 3 dekens.
Bij babydump zijn ze niet zo duur. De goedkoopste zijn OK, hoor! Die voor het ledikant zou ik later kopen. Tegen die tijd gebruik je misschien een slaapzak.
Dekens in ledikant-formaat zou ik inderdaad nog niet kopen. Ik heb het helemaal nog niet nodig gehad. Je zegt dat je overdag het ledikant gaat gebruiken. Zo deed ik het ook. In het ledikant gebruikte ik ook dekens in wieg-formaat. Deze legde ik dan in de dwarslengte in het bedje. Je moet het bedje in het begin toch kort opmaken. Een wiegdeken in dwarslengte, was hiervoor lang genoeg.
Je hoeft niet voor elk bedje een reservedelken te hebben! Mocht je er eentje nodig hebben pak je toch de deken van een ander bedje. Ik gebruik straks ook de kinderwagen, cosleeper en hangwieg en heb 3 dekens. Heb bij mijn eerste trouwens nooit een reservedeken nodig gehad!
Nee joh. Dat hoeft ook weer niet. Ik heb er nu 1 voor de wieg, 1 voor ledikant en 1 voor de wagen. Meer dan genoeg. Mn oudste kon zich niet warm houden dus gingen er 2 dekentjes in de wieg. Het wiegdekentje en het dekentje van de wandelwagen. Die zijn dezelfde maat, in de wandelwagen gebruik je ook een wiegdeken, en de wandelwagen gebruikte we toch de eerste week niet.en als we wel weggingen dan pakte ik gewoon het dekentje uit de wieg weer terug. Bij mn oudste heb ik na de wieg ook nog een tijd de cosleeper gebruikt. Ik had maar 1 ledikantdeken die ik voor zowel co sleeper als gewone ledikant gebruikte. Overdag lag ze in haar ledikant te slapen en haalde ik gewoon laken en deken hit de co sleeper. Ik heb nooit een reserve deken gemist. Tegen evt ongelukjes zit het laken er nog tussen. En mocht de deken onverhoopt toch smerig worden en de was in moeten, dan gaat ze gewoon even in een slaapzak.
En wil je wel reservedekens, kijk dan gewoon eens op marktplaats. Heb je voor een prikkie een reserve