Hoi Dames, Ik zit met het volgende. (probeer het kort te houden) Mijn arts in Canada wil graag mijn medische gegevens hebben omtrent mijn keizersnee die ik begin 2000 in NL heb gehad. Mijn keizernee heb ik in een ander ziekenhuis gehad dan mijn 2e bevalling (ook in NL). Bij de 2e bevalling heeft de gynaecologe dus de medische gegevens van mijn keizernee ook opgevraagd en ook gekregen aangezien ik het dossier tijdens bezoeken zelf heb gezien. Omdat mijn dokter steeds niets ontving uit NL heeft ze mij gevraagd of ik zelf erachter heen wilde gaan. Ik gebeld met het ziekenhuis waar ik de 2e keer ben bevallen en kreeg de secretaresse. Zij wist meteen waarover ik belde en ze vertelde dat het haar niet lukte om naar Canada te faxen.....Ze vroeg me nogmaals het nummer en ik heb haar stap voor stap gezegd hoe ze moet faxen en welke nummers. Ze zei toen " oh ja, nu lukt het wel hoor" Ik dacht "mooi, dat is geregeld". (komt een secretaresse dan niet zelf op het idee om het dan op te sturen aangezien het adres op de aanvraag stond ????). Kom ik op de volgende controle bleek mijn dokter nog steeds niets te hebben ontvangen. Nogmaals het ziekenhuis gebeld maar kreeg de secretaresse niet te pakken maar de centrale die me doorverbond met de poli. Daar het verhaal uitgelegd en gevraagd of mijn medisch dossier door een familielid kon worden opgehaald (deze zou het dan naar mij verzenden) De mevrouw van de poli zei " ik zal het even met de secretaresse overleggen" Het was geen probleem. Mijn schoonmoeder het dossier opgehaald en een week later had ik het in huis. Het dossier bevatte helaas alleen een paar brieven maar net niet de info waar om gevraagd werd. De gegevens van de keizersnee. Ik wederom gebeld met het ziekenhuis en dit gezegd. De secretaresse antwoorde "ja maar mevrouw, de gegevens waar u om vraagt zijn gegevens van een ander ziekenhuis en die mogen wij niet afgeven. U moet dit aanvragen bij het desbetreffende ziekenhuis" grrrrrrrr.... en te bedenken dat ze dit pas vermeldt 4 maanden na het eerste verzoek terwijl in die aanvraag van mijn dokter al stond om welke gegevens het ging..... Ik vertelde haar dat mijn dokter alleen wilde weten of de onderhuidse snede verticaal of horizontaal was gedaan. Ze had het dossier gewoon voor zich liggen maar wilde niets zeggen. Ze zei wel nog " succes met het verkrijgen van de gegevens" Ik dus het andere ziekenhuis gebeld. Zij hadden helaas alleen gegevens vanaf het jaar 2006 en alle voorgaande jaren lagen in een archief opgeslagen ergens in Rotterdam en duurde zeker 6 a 8 weken tot ze die binnenhadden. Nou ja, dan ben ik hoogstwaarschijnlijk al bevallen dus daar heb ik niets aan. De meneer raadde mij aan om mijn behandelend arts zelf contact op te laten nemen met een arts in het ziekenhuis waar ik het dossier had opgevraagd want artsen onderling kunnen wel gegevens uitwisselen zo vertelde hij. Maar dit heeft mijn arts in Canada al gedaan! Als ze weer een verzoek indient per fax komt dat weer bij die secretaresse terecht die niet weet hoe ze moet faxen dus dat schiet niet op. Ik zal mijn dokter de volgend keer zeggen dat ze dan maar zelf moet gaan bellen. Ivm het tijdsverschil zal ze dit heel vroeg in de ochtend moeten doen. Nu heb ik zoiets van, ze zoeken het maar lekker zelf uit. Ik ben hier al ruim 4 maanden mee bezig. Het is toch eigenlijk helemaal niet mijn taak/probleem om de gegevens te verkrijgen? En het fraaie is ook nog dat de dokter hier in Canada eigenlijk het antwoord wel weet aangezien ik de 2e keer natuurlijk ben bevallen en bij een verticale snede kan dat dus niet. Maar ze willen hier alles gewoon voor de zekerheid op papier hebben staan. Zo, deze frustratie moest ik even van me afschrijven hoor.
Hee Anice, Wat een klote situatie zeg! Je kan niet zeggen dat je het niet heb geprobeerd.. Ik zou zoiets hebben van ; Je heb je best gedaan en nu is het aan je arts. Hij weet hoe het moet, maar wil het alleen zwart op wit.. Prima, dat is zijn taak dan Jij moet lekker gaat genieten van je zwangerschap.. Dit kan veel onnodige stress opleveren.. Het komt allemaal wel goed meid Liefs, Sill
aan de ene kant vind ik het wel goed dat ze je gegevens niet zo geven. Ze kunnen over de telefoon natuurlijk niet 100% zeker weten over diegene die aan de lijn hangt ook daadwerkelijk die persoon is... *ik dacht ff iets positief tussendoor* neemt niet weg dat dit natuurlijk dikke kolder is, dat jij ten eerste moet zorgen voor dit dossier, terwijl het eigenlijk al bekend is. Dat een secretaresse niet kan faxen en ze het niet even, na jou al zo vaak aan de telefoon te hebben gehad, kan vertellen. Alhoewel je het dan nog niet op papier hebt...dus zou je arts in canada het nog niet hebben. Volgens mij mogen er idd geen gegevens die uit een ander ziekenhuis komen, zonder toestemming doorgespeeld worden, Maar zou het ene ziekenhuis niet het andere toestemming kunnen geven om ze toch te sturen? Dat moet toch wel kunnen binnen die 6 weken lijkt mij....
lieve help.... je hebt al een papieren bevalling achter de rug voor je überhaupt je baby in je armen hebt...
Oh, wat een gezeur! Dit is kolder hoor, ik heb zelf ook als secretaresse gewerkt in een ziekenhuizen en die gegevens kun je gewoon ophalen en doorfaxen, allemaal binnen een dag hoor, vaak deed ik dat in een kwartier tijd. Dat ze niet kan faxen, zou misschien kunnen dat ze op haar afdeling geen toestemming hebben om naar het buitenland te faxen, maar dan moet ze maar even naar een afdeling lopen waar dat wel kan. Snap wel dat ze over de telefoon niet alles mag doorgeven of gegevens van een ander ziekenhuis mag doorsturen, maar verder slaat het nergens op dat dit zo lang moet duren. Misschien zijn ze je dossier wel gewoon kwijt hoor, dat gebeurt ook regelmatig in ziekenhuizen, maar zullen ze niet zo snel toegeven.
Ik ben er ook achter gekomen dat als je wordt overgenomen tijdens een ziekenhuisopname door ander ziekenhuis (overplaatsing van streek naar academisch ziekenhuis) dat als je bij het academisch ziekenhuis je dossier opvraagt over je ziekenhuisopname dat je enkel de gegevens krijgt van de periode daar en zeer beknopt. De overige gegevens staan dus bij het andere ziekenhuis (uitgebreid dossier). Lekker handig!!! Ik "hoop" dat met het EPD dit soort geneuzel over is, en dat je ook zelf je gegevens kunt inzien zonder er veel moeite voor te moeten doen. Maar je gyn moet dus contact opnemen met het ziekenhuis waar je je ks hebt gehad, dus niet met de secretaresse die niet kan faxen (die werkt toch in het tweede ziekenhuis?)