Helmpje op in het kinderzitje op de fiets?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Stier11, 29 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Een helmpje voor je kindje in het fietsstoeltje?

1. Ja, mijn kleine heeft een helmpje op, dat is veiliger.

2. Nee, dat vind ik niet nodig.

3. Anders...

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Stier11

Stier11 Bekend lid

26 mei 2008
    811
    0
    16
    Begeleider van jongeren met gedragsstoornissen
    Huisje Weltevree
    Als je met je kindje gaat fietsen, en hij zit in een fietsstoelje (voor of achterop), doe je de kleine de een helmpje op?

Ik krijg woensdag mijn nieuwe fiets, en heb een voorzitje erbij.
    De fietsenmeneer had het over een helmpje bij de kleine...:( Ik weet niet of dat echt nodig is, of dat het meer aangepraat veiligheidsgevoel is.

2. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik twijfel nog. Fiets niet heel vaak maar vind het toch wel een veilig idee. Als je valt met de fiets of een aanrijding krijgt gaat het wel raar natuurlijk en is het wel een veilig idee.

3. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Het is wel veiliger. De oudste had altijd 1 op bij ons op de fiets en nu ze zelf fietst ook. Dat doet ze uit zichzelf. Jong geleerd, oud gedaan.

Kreeg toen de complimenten van mijn huisarts toen we hem tegenkwamen. Hij had dezelfde dag nog een kind met spoed naar het ziekenhuis gestuurd. Met schedelbasisfractuur...

De jongste is nog te klein maar die krijgt ook een filmpje op op de fiets

4. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Ja onz zoon heeft een helmpje op als we gaan fietsen!

Vriendin van vriendin van mij ging fietsen met haar zoon en zij maakte toen een rare beweging en ton viel ze. Jochie viel met zn hoofd op de grond en had scheurtje in zn schedel. Ik deed het ook nooit maar toen dat gebeurde heb ik diezelfde dag een helm gekocht!

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.880
    113
    Ik weet wel zeker dat het (veel) veiliger is.

En daarmee bedoel ik niet te zeggen dat je het moet doen en dat je anders geen goede moeder bent oid (want dat zeggen mensen wel eens of soms vullen mensen het zelf zo in), maar het is gewoon een feit dat het veiliger is: mocht je vallen, dan beschermd zo'n helmpje het hoofd immers.

6. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Bij mijn oudere kids heb ik nooit geen helm gebruikt en dat is gelukkig altijd goed gegaan.
    Ik ben erover aan het denken of ik het dit keer wel ga doen. Zeker omdat ook pake en beppe met de kleine gaan fietsen.

Ik vraag me af, hoe lang doen ze met een helm? Als een helm niet goed zit of te groot is kan dat juist ook weer gevaarlijk zijn. De helm kan dan de nek beschadigen tijdens een val.

7. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Hier ook gelijk een helm en anders niet fietsen

8. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier geen helmpjes.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.834
    19.172
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben het gedaan zolang het ging. In het begin accepteerde onze zoon het heel goed. Maar na een paar maanden was het elke keer een drama, toen zijn we er uiteindelijk mee gestopt.

Het is veel veiliger, maar je moet wel even een keer goed kijken hoe zo'n helm op moet. Vaak zie ik er kinderen mee fietsen waarbij hij veel te ver naar achteren staat.

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier wel helmpjes. Ben al een paar keer bijna gevallen (zit toch een heel gewicht raar verdeeld op de fiets, in mijn geval 13 kilo voor en 18 kilo achter). Wij fietsen ook veel, bijna elke dag. Als ik alleen Eva op de fiets heb heeft ze meestal geen helm op. Maar dan gaat het om een paar minuten fietsen (naar school) en met 1 kindje op de fiets vind ik veel stabieler.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Oh en niet willen is bij ons geen optie. Dan maar even drama. Ze willen wel meer soms (of niet), sommige dingen moeten nu eenmaal. Lisa wil vaak niet de gordels strak van de autostoel maar dat doen we toch echt wel.

12. Polletjepiek

De meeste helmen zijn verstelbaar. Je kunt natuurlijk even gaan passen bij een fietsenwinkel

13. steenbokje83

steenbokje83 Bekend lid

20 jun 2011
    589
    0
    0
    West-Vlaanderen
    Ja mijn zoontje heeft een helmpje op, ik vind fietsen met hem achterop toch nog een beetje eng en zo weet ik dat hij tenminste een beetje beschermd is.

14. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.207
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik vind een helmpje op zeker veiliger, maar ik doe het eigenlijk niet. Geen idee waarom niet. Misschien nog even goed over nadenken.

Ik heb overigens ook nog nooit een kindje voor- of achterop de fiets MET helm gezien. Mijn zoontje van 4 jaar fietst zelf zonder zijwielen en moet wel een helm op.

15. Janneke00

Janneke00 Fanatiek lid

16 mrt 2012
    1.870
    2
    38
    Brabant
    Mijn zoontje heeft ook geen helm op.
    Verder zie ik eigenlijk nooit kindjes in de zitjes met helmpjes op, dus ik verbaas me erover dat hier zoveel mensen zeggen dat hun kindjes er wel een op hebben.

16. Polletjepiek

http://www.fietshelmshop.nl/kinderhelm-van-agu/verplichting-kinderhelm/

Verplichting kinderhelm

In Nederland is de fietshelm 'nog' niet verplicht. Twijfelt u om een helm voor uw kind aan te schaffen? Lees onderstaan bericht. Deze verscheen op nu.nl | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl en alle gerenomeerde webnieuws aanbieders en dagbladen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kinderen verplicht een fietshelm

AMSTERDAM – Als kinderen en jongeren verplicht een helm op de fiets dragen, kunnen een heleboel ongelukken worden voorkomen. Dat stelt TraumaNet AMC, het samenwerkingsverband van ziekenhuizen in de regio ten oosten en noordoosten van Amsterdam.

Het samenwerkingsverband wil de discussie over fietshelmen aanzwengelen. Met name voor kinderen tussen de 10 en 14 jaar is het verplichten van een helm erg belangrijk, stelt J. Goslings, traumachirurg en medisch hoofd van TraumaNet AMC.
    ''Dat is de kwetsbaarste groep. Ze nemen nog niet zo lang deel aan het verkeer en zijn vaak wat onzekerder.’’
    Per jaar worden ongeveer 26.000 kinderen en jongeren op de spoedeisende hulp behandeld na een ongeluk met de fiets. In ongeveer een kwart van die gevallen is sprake van hoofdletsel.

Fietsersbond
    Een woordvoerder van de Fietsersbond laat aan NU.nl weten het idee “niet op voorhand te ondersteunen”.
    “In het buitenland zie je dat er door zo’n verplichting minder wordt gefietst.” Bovendien wordt de bescherming door een fietshelm volgens de zegsvrouw overschat. “Bij aanrijding met een auto die harder rijdt dan dertig kilometer per uur helpt hij niets.”
    Als concreet voorbeeld haalt de Fietsersbond Australië aan. Daar is de fietshelm verplicht en is het aantal fietsers sterk gedaald, terwijl er percentueel niet minder ongevallen gebeuren die tot hoofdletsel leiden.

Ongelukken
    Goslings stelt dat diverse studies in het buitenland hebben aangetoond dat het aantal ongelukken met letsel met 60 tot 88 procent kan worden teruggebracht als het dragen van een fietshelm verplicht is.
    “Overigens maak ik me geen enkele illusie dat jongeren tussen de 15 en 19 jaar massaal aan de helm gaan. Het ziet er niet zo hip en cool uit’’, aldus de traumachirurg.

17. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Onze zoon wilde zn helm in het begin ook niet op. Tja pech voor hem indd. Dan niet fietsen! En nu gaat hij zelfs helemaal klaar staan en zegt dan (dat zeg ik altijd tegen hem als ik zn helm opzet) "eerst gewoon naar voren kijken" (dan zet ik helm op) en dan naar boven kijken" (om riempje vast te doen).

Als hij op zn eigen fiets gaat moet hij ook een helm op.

18. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.839
    3.630
    113
    Tja, toen ik mijn kinderzitje aanschafte heb ik daar braaf een helmpje bij genomen, met de volledige intentie die te gaan gebruiken. Maar in de praktijk levert het helmpje iedere keer zo'n drama en gevecht op dat ik er eigenlijk vaak niet eens meer aan begin. Best wel slecht, maar dan overwint het gemak en het idee dat er miljoenen mensen een helmpjesloze jeugd hebben overleefd stiekem toch vaak. Het scheelt wel dat wij echt maar weinig fietsen (alleen recreatief), maar soms sla ik toch weer aan het twijfelen.

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Herkenbaar ;). Lisa doet de helm vaak zelf op en gaat dan met haar hoofd naar achteren klaar staan :).

Deel Deze Pagina