Wat doe ik verkeerd?

Discussie in 'De lounge' gestart door julia80, 26 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Voor mijn dochter had ik twee vestjes op marktplaats gekocht. Waren beiden al best wat gedragen, maar van een goed merk en zagen er nog heel goed uit. Eentje is helemaal wit, de ander is blauw wit gestreept. Ze heeft ze nu een keer aangehad en komen beiden niet schoon met vlekjes uit de was. Ik doe dus echt iets verkeerd!
    De trommel was behoorlijk vol, maar ik heb nog net niet gepropt, Zou er minder in moeten om het goed schoon te krijgen? Verder was ik op 30° en het witte vestje had ik zelfs van tevoren al in gesprayed met anti vlek middel. Ik heb een programma met voorwas gedaan, totaal drie uur.
    Wat zouden jullie anders doen?

2. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.807
    9.316
    113
    Gelderland
    Je zou denken dat die vlekkenspray misschien juist voor vlekken zorgt?

Ik was op 40 graden en sorteer de was grondig. Hier alleen witte was met wasmiddel voor witte was. Nog nooit is een iets grauw uit gekomen.

Had het vestje vlekken waardoor je die spray gebruikte? Hier helpt het om het dan eerst grondig uit te spoelen en met een zeepje de vlekken te behandelen. Dan nat in de was gooien :)

3. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    Heb je een oude wasmachine? Of een niet goed onderhouden?( dus niet regelmatig schoon laten draaien?)
    De wasmachine die wij hiervoor harden veroorzaakte ook vlekken in kleding. Had toen ook van alles geprobeerd, maar de enige oplossing was een nieuwe wasmachine.
    Of zaten de vlekken er al in voor het in de wasmachine ging?
    De trommel doe ik vaak 3 kwart vol. Te vol dan wordt het niet schoon.

4. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    Ik doe bij vlekken eerst vloeibaar wasmiddel op de vlek en dan flink schrobben met een schuursponsje. Dan met water nat maken en in de wasmachine. Overigens draai ik wasjes met kinderkleding op minimaal 40 graden want die vlekken...... grrrrr. Gek word ik er van!

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Ik zou minder vol wassen en mogelijk minder wasmiddel? Teveel kan volgens mij ook vlekken veroorzaken.

6. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Bedankt voor jullie reacties. Nog even ter uitleg: de vlekken zaten er al een, dus het probleem is dat de was gewoon regelmatig niet schoon wordt. Het vestje was al nat en had ik met vlekkenspray dus behandeld. Misschien inderdaad op 40° wassen, maar dan moet ik gaan scheiden, want sommige spullen zullen daar misschien krimpen . Inderdaad misschien minder spullen erin? Ik heb een zeven jaar oude wasmachine, van een aardig merk, maar misschien zou ik op een Miele moeten overstappen

7. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ze heft niet toevallig met bellenblaas gespeeld? Want die ellende krijg je er niet uit..

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.889
    113
    Ik heb een 7 jaar oude machine van een niet aardig merk, maar die was nagenoeg alles schoon. Kan mij haast niet voorstellen dat het daaraan ligt.
    Vlekken die er nog in zitten na het wassen kun je heel vaak eruit krijgen door ze nat in de zon te leggen trouwens. Zeker op witte kledingstukken een aanrader.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.889
    113
    Nee dat klopt. Spoelen voor het wassen kan helpen, maar dan moet je het wel weten en anders kun je het net zo goed weggooien.

10. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Wat voor vlekken waren het?

Ik ben zelf geen fan van vlekkenspray. Helpt hier zelden. Ik zweer bij de “oude” middeltjes: ossengal en groene zeep. Krijg je vrijwel alles mee uit. En wat al gezegd is: nat in de zon leggen.

Luna86 en Ysabella vinden dit leuk.
  11. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Ik zou er minder was in doen en op 40 wassen. Volgens mij krijg je vlekken er sowieso niet uit als je op 30 wast.

En anders misschien even in de vanish met heet water?

12. tuc

tuc Niet meer actief

Hier gaan op 30 graden de vlekken er gewoon uit hoor,aan de temperatuur zal het niet liggen.
    Hier werkt ossengal als een trein, krijg er alles mee uit.

Zusterke vindt dit leuk.
  13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.889
    113
    Jawel hoor. Ik was alle kleding in principe op 30 graden. Vlekken gaan er bijna altijd uit.

14. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.394
    113
    Vrouw
    Broek
    Dit was ook mijn eerste ingeving! Stomme grijze vlekjes krijg je ervan, bellen blazen heeft me al heel wat kleren gekost!

RoIn vindt dit leuk.
  15. Ienemine

Ienemine Fanatiek lid

20 feb 2018
    1.514
    853
    113
    Vrouw
    wat al meer mensen zeggen... Bellenblaas zeer waarschijnlijk en dat krijg je er met geen mogelijkheid meer uit helaas

16. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.836
    18.575
    113
    Vrouw
    Ligt er inderdaad aan welke vlekken het zijn.. Ik vind dat zo'n ellende met zonnebrand vlekken in de zomer.

Tijdje terug zaten er rare vlekken in een voetbal shirtje van m'n zoontje, precies op het witte gedeelte.. heb het toen met vanish behandeld, even in laten trekken en daarna meegewassen met de gewone was. De vlekken waren er allemaal uit!

17. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    bedankt weer dames. nee, het was geen bellenblaas, dat weet ik zeker. meer iets van eten denk ik geweest.
    maar dan toch misschien voorbehandelen met ossengal en minder kleren in de trommel?
    en wat voor onderhoud doen jullie aan je was machine?
    ik doe alleen maar eens in zoveel tijd een 90 graden programma, verder niets...

18. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Wit kan je heel goed in de zon hangen. Pastavlekken verdwijnen echt. In de machine vaak niet.

Soms doe ik voor wassen even wat dreft op de vlekken. Eigenlijk krijg ik zo alles er wel uit.

19. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Vlekken verwijder ik handmatig met groene zeep, dan dasty erop en in de wasmachine op 30 graden.
    Wat ik lastig vind is kleding die wit is in combi met een kleur. Bv wit-blauw gestreept. Het witte word dan altijd grauw;-(

20. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Kleurdoekjes zoals Color catchers gebruiken! Werkt echt.

Deel Deze Pagina