Voor mijn dochter had ik twee vestjes op marktplaats gekocht. Waren beiden al best wat gedragen, maar van een goed merk en zagen er nog heel goed uit. Eentje is helemaal wit, de ander is blauw wit gestreept. Ze heeft ze nu een keer aangehad en komen beiden niet schoon met vlekjes uit de was. Ik doe dus echt iets verkeerd! De trommel was behoorlijk vol, maar ik heb nog net niet gepropt, Zou er minder in moeten om het goed schoon te krijgen? Verder was ik op 30° en het witte vestje had ik zelfs van tevoren al in gesprayed met anti vlek middel. Ik heb een programma met voorwas gedaan, totaal drie uur. Wat zouden jullie anders doen?
Je zou denken dat die vlekkenspray misschien juist voor vlekken zorgt? Ik was op 40 graden en sorteer de was grondig. Hier alleen witte was met wasmiddel voor witte was. Nog nooit is een iets grauw uit gekomen. Had het vestje vlekken waardoor je die spray gebruikte? Hier helpt het om het dan eerst grondig uit te spoelen en met een zeepje de vlekken te behandelen. Dan nat in de was gooien
Heb je een oude wasmachine? Of een niet goed onderhouden?( dus niet regelmatig schoon laten draaien?) De wasmachine die wij hiervoor harden veroorzaakte ook vlekken in kleding. Had toen ook van alles geprobeerd, maar de enige oplossing was een nieuwe wasmachine. Of zaten de vlekken er al in voor het in de wasmachine ging? De trommel doe ik vaak 3 kwart vol. Te vol dan wordt het niet schoon.
Ik doe bij vlekken eerst vloeibaar wasmiddel op de vlek en dan flink schrobben met een schuursponsje. Dan met water nat maken en in de wasmachine. Overigens draai ik wasjes met kinderkleding op minimaal 40 graden want die vlekken...... grrrrr. Gek word ik er van!
Ik zou minder vol wassen en mogelijk minder wasmiddel? Teveel kan volgens mij ook vlekken veroorzaken.
Bedankt voor jullie reacties. Nog even ter uitleg: de vlekken zaten er al een, dus het probleem is dat de was gewoon regelmatig niet schoon wordt. Het vestje was al nat en had ik met vlekkenspray dus behandeld. Misschien inderdaad op 40° wassen, maar dan moet ik gaan scheiden, want sommige spullen zullen daar misschien krimpen . Inderdaad misschien minder spullen erin? Ik heb een zeven jaar oude wasmachine, van een aardig merk, maar misschien zou ik op een Miele moeten overstappen
Ik heb een 7 jaar oude machine van een niet aardig merk, maar die was nagenoeg alles schoon. Kan mij haast niet voorstellen dat het daaraan ligt. Vlekken die er nog in zitten na het wassen kun je heel vaak eruit krijgen door ze nat in de zon te leggen trouwens. Zeker op witte kledingstukken een aanrader.
Nee dat klopt. Spoelen voor het wassen kan helpen, maar dan moet je het wel weten en anders kun je het net zo goed weggooien.
Wat voor vlekken waren het? Ik ben zelf geen fan van vlekkenspray. Helpt hier zelden. Ik zweer bij de “oude” middeltjes: ossengal en groene zeep. Krijg je vrijwel alles mee uit. En wat al gezegd is: nat in de zon leggen.
Ik zou er minder was in doen en op 40 wassen. Volgens mij krijg je vlekken er sowieso niet uit als je op 30 wast. En anders misschien even in de vanish met heet water?
Hier gaan op 30 graden de vlekken er gewoon uit hoor,aan de temperatuur zal het niet liggen. Hier werkt ossengal als een trein, krijg er alles mee uit.
Dit was ook mijn eerste ingeving! Stomme grijze vlekjes krijg je ervan, bellen blazen heeft me al heel wat kleren gekost!
wat al meer mensen zeggen... Bellenblaas zeer waarschijnlijk en dat krijg je er met geen mogelijkheid meer uit helaas
Ligt er inderdaad aan welke vlekken het zijn.. Ik vind dat zo'n ellende met zonnebrand vlekken in de zomer. Tijdje terug zaten er rare vlekken in een voetbal shirtje van m'n zoontje, precies op het witte gedeelte.. heb het toen met vanish behandeld, even in laten trekken en daarna meegewassen met de gewone was. De vlekken waren er allemaal uit!
bedankt weer dames. nee, het was geen bellenblaas, dat weet ik zeker. meer iets van eten denk ik geweest. maar dan toch misschien voorbehandelen met ossengal en minder kleren in de trommel? en wat voor onderhoud doen jullie aan je was machine? ik doe alleen maar eens in zoveel tijd een 90 graden programma, verder niets...
Wit kan je heel goed in de zon hangen. Pastavlekken verdwijnen echt. In de machine vaak niet. Soms doe ik voor wassen even wat dreft op de vlekken. Eigenlijk krijg ik zo alles er wel uit.
Vlekken verwijder ik handmatig met groene zeep, dan dasty erop en in de wasmachine op 30 graden. Wat ik lastig vind is kleding die wit is in combi met een kleur. Bv wit-blauw gestreept. Het witte word dan altijd grauw;-(