Vanaf welke maat kan je schoentjes kopen? Ik las op de topic met afraders dat je voor een bepaalde leeftijd beter geen schoentjes kan aandoen (zou niet goed zijn voor de voetjes)
Tot ze gaan staan of nog beter, tot ze gaan lopen (en dan eerst heel flexibele schoentjes en pas als ze goed lopen met wat stevigere zool). Vooraf niet te voorspellen wanneer dat zal zijn.
Maar voor die tijd kan je ze toch wel van die schattige gympjes aandoen? Die zijn meestal vrij licht...of is dat ook niet goed voor de voetjes?
Leren lopen moeten ze in ieder geval het liefst op blote voeten doen (of op hele flexibele slofjes oid). Als jij je pasgeboren baby schoentjes aan wilt doen, kan dat natuurlijk (want dan steunen ze er niet op). Ik heb mijn zoontje tot 9 maanden altijd alleen sokken aangedaan (of blote voeten), toen kreeg hij met Sinterklaas leren slofjes, en pas vanaf maat 21, toen hij met een maand of 14 ging lopen, heeft hij voor buiten schoentjes gekregen. Binnen liep hij dan op zijn blote voeten.
Het gaat niet zo zeer om zwaar of licht, maar meer om dat de voetjes zich beter kunnen ontwikkelen zonder 'iets' (dan worden ze niet beperkt door zooltjes ed). Maar voor af en toe, voor buiten ofzo, of gewoon eens 'voor de leuk', kunnen zachte 'schoentjes' met een zachte zool niet veel kwaad. Koude voeten is ook niet fijn. Maar mijn ervaring is dat het de eerste maanden veel makkelijker is om ze alleen sokjes aan te trekken... Slofjes en sokjes vallen vaak uit en/of zijn een heel gedoe om aan te trekken.
hier hebben we altijd sokjes of (leren) slofjes gebruikt. Eerste schoentjes zijn hier pas gekocht toen ze (goed) liep. En dit waren toen ook schoentjes met een flexibele zool.
Ik heb pas schoentjes aangedaan toen hij een maand of 10 was en het buiten te koud werd voor alleen slofjes of sokjes. Dat waren dan van die "nepschoentjes", alleen voor de leuk en warmte. En aangezien mijn zoontje een latertje was met lopen, droeg hij pas echt goede schoenen toen hij ruim 16 mnd was.
Hier had ik een paar van die goedkope gympies maar vond het ondingen om aan te trekken en volgens mij vond ze het ook niet leuk. Met 8 maanden ging ze staan en was het bijna winter, toen leren slofjes gekocht. Na 6 weken loslopen echte schoentjes met soepel zooltje gekocht.
Schattige gympjes of leuke meisjesschoenen heb je bijv ook van aapies en het zijn dan eigenlijk nog steeds slofjes. Ze kunnen daar prima mee kruipen en lopen. Echte schoenen pas als ze lopen. En hier droegen ze allebei maat 18 als eerste schoenen (zoonlief nog steeds...).
mee eens ik heb hier wel slofjes maar verder niet ik wacht met schoenen tot ze loopt eerder niet tis gewoon niet goed voor de ontwikkeling van de voet
Toen ze ging staan kreeg Lot voor het eerst slofjes (Boumy) en die heeft ze nog steeds (nu wel andere maat natuurlijk ). Daarvoor altijd blote voeten of sokjes. Ze liep los net voor ze 1 jaar was maar heb pas sinds kort echte schoenen maar binnen loopt ze altijd nog gewoon op slofjes. Ik vind het belangrijk dat die kleintjes goed leren om de voetjes af te rollen. Ik denk ook altijd: een baby wil lekker aan zijn voetjes kunnen zitten, ermee spelen en zijn tenen in zijn mond kunnen doen en vrij kunnen bewegen. En dan kan het misschien best af en toe eens leuk zijn om een keer schoentjes aan te trekken maar ik vind baby's die altijd maar van die stugge schoenen aan hebben 'omdat mama het zo leuk vindt staan' altijd zo zielig .
hier altijd blootsvoets gelopen tot ze echt volledig alleen liepen toen pas schoenen gekocht, en veel van die bobux sloefjes gekocht... mijn schoonzus doet al sinds 8mnd haar zoontje echte schoenen aan...niet goed voor de ontwikkeling...