Ik woon tegen de gemeenten aan van de bibelbelt en ik vind dat ook niet prettig met een nog niet ingeente 12 maanden oude 'baby' maar ik vraag mij werkelijk het volgende af: is het nou echt zo erg om mazelen te krijgen? Vroeger behoorde het toch tot een gewone kinderziekte? En van een flinke griep kan je ook het (bijzonder kleine) risico lopen dood te gaan... Het is een serieuze vraag.
Er liggen inmiddels 5 doodzieke kinderen in het ziekenhuis door complicaties van de mazelen... En er is niet voor niets een vaccin voor, als het "onschuldig " zou zijn zou die er niet zijn (zoals bij waterpokken bijv) Ik zou het risico niet willen lopen...
Een inenting beschermd zowiezo nooit voor de volle 100% en de kans dat je het alsnog krijgt is aanwezig. Maar verder hangt het denk ik ook af van hoe sterk je immuunsysteem zelf is. De 1 wordt (ondanks inentingen) vaak ziek terwijl de ander dat bijna nooit heeft. Daarbij wonen we in een land waar ze tegenwoordig al heel veel kunnen. Je kind binnen houden voor de vrees dat het mogelijk toch dat krijgt is behoorlijk verstikkend lijkt me. Het sterftecijfer van de mazelen is dan ook bijzonder klein (1-2 op de 1000 dacht ik). Onze dochter wordt over 11 dagen 1 jaar oud, maar ga haar niet binnen houden.
Mijn kinderarts zei, de kans dat je mazelen krijgt met inenting is kleiner, en als je het al krijgt. Zijn de kans op complicaties nihil
Ede zit ook in die biblebelt... Hoe groot is de kans op besmetting eigenlijk? Wij zijn zondag naar ede geweest, naar vrienden van ons met ons dochtertje. Waren verder geen kinderen en is ze dus niet mee in contact gekomen...krijg gelijk enge gedachtes...of stel ik me nu een beetje aan....
Ik las net ergens dat 1-2 op de 1000 een gemiddelde is. In afrika ( door ondervoeding) 5-10% sterftecijfer en in duitsland bijvoorbeeld 1 op 10.000. (natuurlijk nog altijd 1 teveel..)
1-2 per duizend vind ik niet laag, maar hoog! Dat houdt is dat er de komende maanden een paar kinderen door zul,en gaan!
... dirksmama, dat is een gemiddelde met de cijfers van afrika er bij.. 1 op 10.000 in duitsland En zoals ik al zei nog steeds 1 teveel
vraagje: lees dat ze in nederland de babies vanaf 6 maanden nu al de spuitjes geven. Mijn baby krijgt ze hier op 14maanden (schema kind en gezin). Donderdag moet ze ook controle. Zou ik ook vragen om ze nu al de prik te geven. Wij gaan meestal op uitstapjes naar arnemuiden en yerseke ed en die staan ook in dat bericht van de overheid (zie pagina1) Of ben ik een beetje onozel en zal het wel loslopen? Maar t gedacht dat ze mazelen kan krijgen vind ik nu niet bepaald lollig. Eigenlijk benauwd het mij enorm. T feit dat ze dat mss gewoon kan opscharellen door in de snackbar naast een zieke te zitten. BRRR
Ik vind het aan de ene kant ook wel af en toe een naar idee, dat de mazelen zulke complicaties kan hebben maar aan de andere kant..als je van vóór 1987 bent, ben je ook niet ge-ent tegen de mazelen, rode hond en bof en heb je als het goed is deze kinderziektes gewoon doorlopen. Je immuunstysteem wordt daar alleen maar beter van. Ik ben me er momenteel erg in de voor-en nadelen aan het verdiepen van vaccinaties en kan me in beide vinden. Het is goed dat ze er zijn,maar vind wel dat er tegenwoordig te vroeg en te veel (cocktails!) wordt ingespoten. Maar dat is mijn mening, en off topic eigenlijk. Het is erg lastig allemaal om hier een duidelijke keus in te maken. Wij laten ons dochtertje in ieder geval niet al met twee maanden vaccineren en absoluut geen hepatitis B.
Ik woon in Vlissingen.... Hier geen biblebelt. Gisteren nog met GGD gesproken omdat mijn man wel in een gemeente werkt die onder de biblebelt valt. Zolang je je baby geen familiair gedrag laat vertonen met mensen die de mazelen hebben of kortgeleden gehad hebben is er geen reden om je zorgen te maken. Dus niet laten knuffelen e.d. met anderen.
Ik heb net met het meldpunt gebeld en die zeiden tegen mij als je op vakantie gaat daarheen hoe je niet in te enten vervroegd. Het is als je zeker weet dat je naar mensen gaat die niet ingeent zijn en die bij de kerk horen. Dan heb je zelf de keuze ik ent niet in en ik neem me kind niet mee of ik ent in en dan moeten ze met 14 maanden nog een keer ingeent worden. Ik heb voor mezelf nu de keuze gemaakt dat ik toch niet meer ga daarheen liever geen risico lopen.
Gisteren het cb gebeld maakte me ook druk, wonen in Apeldoorn dus wel redelijk dichtbij alles. Die vrouw verzekerde mij dat omdat het inent percentage hier zo hoog is het niet nodig is. Overigens wordt hij 29 juli ingeent tegen de mazelen, maar nog zit het me niet lekker.