help, prik plekken! Hoe doen jullie dat?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door baby90, 4 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. baby90

baby90 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.032
    316
    83
    Vrouw
    Gelderland.
    #1 baby90, 4 aug 2014
    Laatst bewerkt: 4 aug 2014
    Dames,

Vandaag dag 8 decapeptyl.
    Ik heb/had enorme prik angst. ik doe er nu gemiddeld een uur over om de prik te zetten.. en dan doet mijn vriend het nog wel. Dit gaat elke dag een beetje beter (hij heeft engelen geduld haha).
    Ik koel van te voren met een ijsblokje zodat ik het prikje niet voel. Maar ik vind de decapeptyl rot spul, het doen pijn bij het er in spuiten.
    Ik spuit nu in mijn onderbuik, aan de zijkanten. Op 11-08 moet er ook nog Gonal-f bij komen.. ik hou zo geen goede prikplek meer over.
    Ik ben aan het twijfelen om hem in mijn bil te zetten.. Maar ik ben bang dat dat juist pijnlijker is..
    Ik ben dus een beetje op zoek naar ervaringen van jullie, waar zetten jullie de prik en waar doet dit het minste pijn?
    Kan ik nu gewoon switchen naar mijn bil, en dat ik dan de Gonal-f wel in mijn buik zet? Pff, weet het even niet meer.

Liefs.

2. Jordan

Jordan Fanatiek lid

17 apr 2012
    3.395
    1
    36
    Full Time baan, workaholic figuur
    Den Haag
    Hi baby. Rottig gedoe dat prikken. Ik kan er over mee praten. Ik had echt het 'bang zijn voor naalden' uitgevonden zie hysterisch werd ik er van. Dus de eerste keren was het dra-ma! Nu heb ik op den duur EMDR gedaan (Google maar, een soort tactiek met oogbeweging), ik was er heel sceptisch over en eigenlijk nog steeds hahaha, maar sindsdien gaat het prikken met super goed af. Ik word er zelfs niet meer duizelig van enzo. Dat Deca pijn doet heb ik niet zo ervaren, misschien injecteer je te snel? Gewoon die zuiger rustig indrukken. Maar ik heb altijd geleerd om rondom mijn navel te prikken in een straal (van links naar rechts) van ca. 7 cm. En zo prik ik dag 1 links naast mijn navel, dag 2 rechts naast mijn navel, dag 3 links een stukje verder enz. Als er een 2de injectie bijkomt doe ik bijv. links de deca en recht de andere, zo werk ik steeds een stukje meer naar buiten binnen die 5 cm. en op dag 7 begin ik weer naast mijn navel.

Misschien kun je er wat mee. Sowieso succes en ik hoop dat je beetje bij beetje steeds makkelijker prikt.

3. baby90

baby90 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.032
    316
    83
    Vrouw
    Gelderland.
    Bedankt voor je snelle reactie.
    Het heeft van de week bij mij 4 uur geduurd voordat de prik er in zat... het was ook hier een drama.. pffff. Ik heb geschreeuwd en gehuild:) Durfden het eerst niet neer te zetten, maar ik ben gelukkig niet de enige die er zo bang voor is/was haha.
    Ik ga eens kijken op google, word dit ook vergoed?
    Goed idee om een rijtje af te werken van binnen naar buiten..
    Misschien doet mijn vriend het inderdaad te snel, 2 keer voelden ik er namelijk niets van en dat vind ik raar. Ik zal het hem eens zeggen en vragen of hij vanavond wat langzamer wilt proberen. Misschien dat dat al in angst gaat schelen, want ik weet nu dat als ik het goed koel.. ik het prikje niet of nauwelijks voel. Dat scheelt al wel een beetje.

4. sjak

sjak Niet meer actief

Je kan bij de huisarts een zalfje halen dat de huid verdooft. Emla heet het. Hier noemen ze het toverzalf en wordt het voornamelijk gebruikt bij kinderen.

Ondanks je angst, moet je voor het beste resultaat wel op het liefst dezelfde tijden spuiten... Een uur verschil maakt niet veel uit, maar vier uur tijdsverschil zal niet goed zijn voor de hormoonspiegel in je bloed.
    Sterkte!

5. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Hoe ver naar de zijkant prik je dan?
    Wellicht prik je niet helemaal op de goede plek?

Ik prikte altijd ongeveer 2 -2,5 cm schuin onder mijn navel en voelde het nauwelijks.
    Decapeptyl heb ik geen ervaring mee, maar pregnyl kan ook erg prikken. Het hielp bij mij om dan de vloeistof heeeel langzaam in te spuiten.
    Gonal is wat dat betreft makkelijker spuiten, dat voel je echt bijna niet.

6. potjesoep

potjesoep Bekend lid

13 apr 2014
    713
    0
    0
    ik herken het , heb dat ook gehad was bont en blauw en deed zeer ,

heb nog een tipje voor je , pak de plek vast waar je gaat prikken en tik er tegen aan ( wat ze ook wel eens doen om je aderen beter te zien ) en na het zetten even met een vinger erop en rondjes draaien om de vloeistof zo snel mogelijk te verspreiden .

ik zelf mocht alleen de middelen in de buik zetten om dat het dan het snelst wordt opgenomen, bovenbeen is niet zo snel en hou je vaak het eerste uur een bultje waar de vloeistof even in vast zit, billen weet ik echt niet moet je echt na vragen

je mag trouwens overal rond de navel pakken het dus ok wat meet boven aan , hoe meer vet er zit des te minder pijn trouwens, ga niet te ver naar de zijkant spuiten dat doet pijn inderdaad en hou je blauwe plekken aan over je moet op de buik en rond de navel blijven

7. Mya

Mya Fanatiek lid

12 apr 2012
    2.727
    2.228
    113
    Hallo baby90,

Die decapeptyl deed mij ook erg pijn, bij mij hielp het om de decapeptyl half uurtje van te voren uit de koelkast te halen, en soms draaide/wrijfde ik de spuit dan rond tussen mijn handen, dat leek ook te helpen tegen de pijn. En idd langzaam inspuiten, dat helpt ook. Mijn vriend zette de spuit, durfde ik zelf niet. Ik keek dan de andere kant op, wel wees ik zelf de plek aan waar hij moest prikken. Vlakbij me navel, en aan de onderkant deed t bij mij t minste zeer. Ik pakte ook altijd zelf een flinke dot huid vast. De gonal is echt niet erg, voel je zeker met ijsblokje niet eens de prik van, vloeistof vond ik stinken, soort van dierenarts lucht. Heel veel succes meis, ik hoop dat je gelijk zwanger bent straks.

8. Betty Barclay

Betty Barclay Fanatiek lid

29 apr 2011
    3.304
    0
    36
    Zuid Holland
    Ik heb alles in mijn bovenbeen gezet. Dat vond ik (geestelijk) het prettigst omdat het verst van mijn lijf/ingewanden af was. Ging echt heel erg goed, zeker als ik eerst koelde met een ijsblokje.
    Had 3 injecties per dag en switchte gewoon van been naar been. plek zat!

ps. Je mag echt OVERAL in je lijf prikken vertelde de IVF-arts in Sint Franciscus mij. Zelfs in je borst of je wang of bovenarm als je wil, maar dat doet niemand zei hij ;) Veel vrouwen denken ten onrechte dat als ze in hun buik prikken dat het dan al dicht bij de bron zit, maar het gaat allemaal dezelfde bloedbaan in je hele lijf door

9. baby90

baby90 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.032
    316
    83
    Vrouw
    Gelderland.
    Bedankt voor jullie reacties:)

Gister avond ging al een stuk beter. Nauwelijks gekoeld, en iets langzamer ingespoten. Ik voelde vrijwel niets! Zo fijn. Vanavond ook niet koelen van te voren en de spuit even uit de koelkast halen, hopelijk voel ik er zo niets meer van:D

Mya, wat lief! dankjewel!

Ik hoorden idd al dat de Gonal-f minder erg is, dat hoop ik dan maar:D
    Ik zie ook af van een andere plek denk ik.. het gaat nu goed. Laten we dat maar zo houden;) Ik wissel van kant naar kant, en straks dus aan beide kanten een prikje.

Tijdsverschil is er nu steeds minder, hij gaat er nu tussen 7 uur en half 8 in.

Betty Barcley, overal? wauw.. dat durf ik dus echt niet:D Ik vind mijn buik de meest prettige plek, althans.. geestelijk. 3 injecties per dag, wauw! Respect hoor!

We zullen zien hoe het vanavond gaat:) iig bedankt voor de tips!!

10. Tess27

Tess27 Fanatiek lid

31 jul 2013
    3.477
    1.140
    113
    Almere
    Ik was ook bang maar prik zo overal waar en wanneer inmiddels , maaar blijf wel in m'n buik , steeds iets er naast beetje rond om navel , ik deed niets met ijsblokjes of iets want t was even en dan weg , hoop dat het snel beter gaat

11. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Beste is toch om het zo snel mogelijk te doen. Hoe langer je wacht, hoemeer de angst opbouwd, hoemeer angst je hebt, hoeveel meer het pijn zal doen.

De naaldjes zijn erg klein dus die voel je meestal niet eens als pijn. Het spul zelf en het erin spuiten kan wel gevoelig zijn. Koelen met een ijsblokje idd en de huid goed in een rol naar voren trekken; dat helpt echt. Verder wisselen van kant en steeds een ander plekje; hoeft er niet ver naast te zitten overigens.

Succes!

12. baby90

baby90 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.032
    316
    83
    Vrouw
    Gelderland.
    Tess, dankjewel. Komt vast goed:)

Nephthys, ik weet dat het beter is om gelijk door te zetten. Toch gaat dat nog niet. Gister iig geen ijsblokje oid gebruikt en dat ging goed.
    Ik wil ook niet weten wanneer de spuit er in gaat, maar ik hou mijn vriend bij elke beweging in de gaten haha:) Dus gisteren deed hij eerst met zijn vinger prikken om me even te laten wennen enz.. en ineens zette hij de prik. Vond ik eigenlijk wel fijn zo, dus ik vraag of hij het vanavond weer zo doet haha. Op die manier weet ik ook echt niet wanneer de prik komt en zo ben ik rustiger. Iig bedankt voor je tips. Het gaat steeds beter:):):)

13. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Gelukkig meid; succes de komende tijd! :)

14. baby90

baby90 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.032
    316
    83
    Vrouw
    Gelderland.
    Dankjewel meid:D ik zie dat je bijna uitgerekend bent, spannend:D succes met de laatste loodjes!

15. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Dank je! Ben erg benieuwd :)

Iedereen om me heen lijkt eerder te bevallen dan 40 weken maar ik maak ze vol.

16. Vrouwke87

Vrouwke87 Fanatiek lid

26 jun 2013
    1.451
    322
    83
    Mag best in bovenbeen. Ik heb daar meer vet dan op mijn buik. Ook kreeg ik daar geen blauwe plekken. Op de buik wel. Dat was voor mij een reden om alles in de benen te prikken. Zorg dat de prikken een min of 10 uit de koelkast zijn voordat je prikt. Wrijf over de plek waar je wil gaan spuiten, spuit en wrijf nog even over de plek. Probeer in een snelle en vloeiende beweging de naald Door de huid te prikken en er weer uit te halen. Voor mij geen pijn en geen blauwe plekken. Mocht je veel pijn hebben vraag of je emla zalf mag gebruiken. Dat verdoofd de huid

Deel Deze Pagina