plantjes planten

Discussie in 'De lounge' gestart door Parels, 4 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Parels

Parels Fanatiek lid

29 nov 2007
    1.337
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik krijg helemaal zin in het voorjaar en de zomer van deze lekkere zonnige dagen.

Nu zou ik graag mijn tuin wat op gaan vrolijken en wat plantjes gaan plaatsen, maar nu weet ik eigenlijk niet of dat dit al kan en het niet te vroeg is?

Dus weet iemand misschien vanaf wanneer ik kan gaan planten? Kan dit pas in het voorjaar echt of nu ook al, zonder dat al mijn plantjes dan al dood zijn voordat ik buiten kan zitten.

Bedankt alvast!

Liefs Parels

2. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Ik lees even mee.....ik heb vandaag bij de marskramer leuke rieten punten gekocht voor aan de muur of schutting waar een plantje in kan.

Weet iemand trouwens ook wanneer je het beste gras kan zaaien? Of zijn grasmatten makkelijker? Het gaat niet om een heel groot stuk.

3. tipp42hgg

tipp42hgg VIP lid

23 okt 2007
    14.269
    33
    48
    Omgeving Alkmaar
    Ik zou nog even wachten. Het kan nog flink koud zijn nu. De meeste plantjes vinden het buiten pas leuk vanaf ein maart/ begin april. Sommigen nog later. Kijk anders bij het tuincentrum even goed op de kaartjes die bij de plantjes zitten. Daar staat vaak goed op vanaf wanneer je ze kan planten...

4. Parels

Parels Fanatiek lid

29 nov 2007
    1.337
    0
    0
    Zuid Holland
    Mmm dan moeten we nog even langer wachten, jammer, had er zo'n zin in! Wil zo graag dat het zomer word...

Zal ook even de kaartjes in het tuincentra checken dat is wel een goede tip!

Kan natuurlijk eerst alvast ff gaan kijken, is genoeg te zien altijd, al vast een beetje voorproeven!

5. tom78

tom78 Fanatiek lid

30 nov 2007
    3.176
    0
    0
    Je hebt ook wel winterviolen die kunnen altijd en heide ka volgens mij ook altijd.
    Mijn buurvrouw heeft dat al de hele winter staan dus zou moeten kunnen.
    Maar plantjes die niet winterhard zijn kunnen pas na ijsheiligen na 15 Mei dus dan is er geen vorst meer.

6. tipp42hgg

tipp42hgg VIP lid

23 okt 2007
    14.269
    33
    48
    Omgeving Alkmaar
    winterviolen en heide kunnen in de winter best buiten staan ja, maar nieuwe aanplant is moeilijk omdat de bodem nog niet zo voedselrijk is, en ook nog redelijk hard door de vorst

7. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik heb vandaag gewoon wat gepland hoor... let er nooit zo op en ben echt een nitwit op tuiniergebied (snoei ook gewoon waneer het me uitkomt en een tak me irriteerd) en tot nu toe gaat het altijd goed...

8. tipp42hgg

tipp42hgg VIP lid

23 okt 2007
    14.269
    33
    48
    Omgeving Alkmaar
    ik ben echt een tuinfanaat en let ook altijd goed op. Ik heb ook een zwager met extreem groene vingers, dus dat maakt het nog leuker...

9. esther 7

esther 7 Bekend lid

18 jan 2007
    628
    0
    0
    ja kan idd violen nemen.
    en gras kan je beter nu zaaien dan heb je er straks veel plezier van.
    matten kan ook maar kost onnodig meer geld.

bij de gamma heb je 50m2 graszaad voor 6 euro.
    heb zelf 3 pakken gehaald van de week.
    ik doe de dubbele hoeveelheid zaaien.
    nu heb je ook nog niet veel vogels dus word er weinig weggepikt.
    succes!

10. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Ik zou toch maar even wachten tot april met gras zaaien. Het kan nog best gaan vriezen in maart en dan vriezen die kleine kiemplantjes kapot.

11. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Maar wat moet ik doen voordat ik het gras ga zaaien? Moet het in nieuwe zwarte grond? grond goed los harken?

12. wendyp

wendyp Niet meer actief

Even een tip:

Binnenkort zijn er ook weer actieweken bij de praxis. (plantjes, weet ik, want mn man rijdt ze hihi)

13. tipp42hgg

tipp42hgg VIP lid

23 okt 2007
    14.269
    33
    48
    Omgeving Alkmaar
    schone (dus zonder onkruid en oude plantjes) grond (aarde), goed losharken, zaaien en dan even met planken aanstampen. Oh ja en goed water geven.

Maar idd even wachten tot april, anders vriezen de kiempjes stuk

Staat trouwens ook duidelijk op de verpakking van het graszaad. Let wel even op welk zaad je koopt. Voor een schaduwgazon heb je ander zaad nodig dan voor een gazon in de volle zon.

14. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Bedankt, dan weet ik waar ik op moet letten.

Dit weekend wordt eerst nieuwe schuttingen gezet, en ter zijne tijd wordt alles opnieuw bestraat. Daarna gaan we dus gras zaaien

15. Choco

Choco Fanatiek lid

30 okt 2006
    1.186
    0
    0
    Friesland
    April/mei is de tijd om te gaan planten.

Deel Deze Pagina