ouderschapsverlofkorting wordt afgeschaft..:(

Discussie in 'De lounge' gestart door Violetriot, 6 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Jeetje hier baal ik wel van.
    Ik werkte 32 uur, nu heb ik 50% ouderschapverlof.
    Voor elk uur dat ik niet werk krijg ik 4.11 (volgens mij) netto van de belastingdienst terug met de voorlopige teruggaaf.
    Nu lees ik op rtlnieuws.nl en nos.nl dat ze de ouderschapsverlofkorting gaan afschaffen.

Dit houdt voor ons in dat ik dat geld bij een tweede dus niet meer terug krijg. Nu neem ik aan dat ze het niet dit jaar al gaan afschaffen maar ik had er met een tweede ook graag gebruik van gemaakt.

Ik weet niet of ik dan wel weer ga werken als ik een tweede krijg. Als ik namelijk 16 uur werk en dan zo'n 250 euro moet betalen aan een kdv werk ik bijna voor niks. Een thuisblijf mama krijgt zo'n 4-500 euro binnen aan heffingskorting toeslagen, en als ik werk en 250 per maand zou moeten betalen aan een kdv hou ik hetzelfde over..

Vind het echt belachelijk dat ze dit gaan afschaffen..

Nu moet ik dus OF heel veel werken en daarvan veel kdv betalen of weinig werken en er dan eigenlijk niks aan over houden..

Helaas verdient mijn man net niet genoeg om echt te kunnen stoppen..lastig dit!

2. Levensnevel

Levensnevel Nieuw lid

6 jun 2011
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gaat pas in 2013 in. Dan heb je ws het meest van je verlof al opgemaakt.

3. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    #3 Violetriot, 6 jun 2011
    Laatst bewerkt: 6 jun 2011
    waar lees je dat?
    Ik kan niet vinden wanneer het in gaat...

oh, gevonden idd 2013.

Nog balen, we willen eigenlijk 1 jan voor een 2de gaan, dus dan kunnen we misschien nog 1 of 2 maanden gebruik van maken als ik snel zwanger raak en anders niet..

*al wil ik al wel voor een 2de gaan haha dus weer een mooie reden :p *

4. adi

adi Niet meer actief

ik kan erom wedden dat de algemene heffingskorting een van de volgende dingen is die op de schop gaan. Zo'n hoog bedrag iig. Al vind ik die € 4-500 in jouw bericht erg veel. Volgens mij is het eerder max € 200 per maand.

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    165 euro volgens mij

6. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    ja maar mijn man verdiend niet super veel dus krijgen we dan zorgtoeslag, kindgebonden budget e.d erbij en idd de 165 heffingskorting.

7. Pruts27

Pruts27 Fanatiek lid

6 jan 2008
    1.275
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    Ik had het inderdaad ook al gelezen. Mijn man heeft een halve dag ouderschapsverlof, zodat ik die dag kan werken. Patrick gaat nu 2 dagen naar de kdv en we hopen binnenkort zwanger te raken van onze 2e, dus daar gaan we zeker extra voor betalen/inleveren. Ik vind het erg demotiverend om als vrouw (of man) te blijven werken. En maar zeuren dat Nederland vergrijst!
    Mijn man verdiend ook te weinig om de vaste lasten en kosten alleen op te brengen, dus hoe we het gaan doen moeten we nog maar even berekenen.

8. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    rot he pruts..
    Wij moeten ook gaan rekenen en plannen. Gelukkig is mijn man wel met een opleiding bezig via zijn werk en kan hij daarna promotie maken en hopelijk een stuk meer verdienen. Hij werkt voor een redelijk goedkopend bedrijf, dus wie weet..

Ik wil wel blijven werken, maar dan gewoon 16 uur ofzo. Mijn moeder past nu op en de buurvrouw maar ik kan buuf niet nog vragen als er een 2de is. Zij heeft al 2 jonge kindjes rondlopen..

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja, maar nu lijkt het een beetje alsof thuismama´s 4 a 500 euro op hun rekening bijgeschreven krijgen en dat is dus niet zo. In jouw situatie wel maar hier niet.

10. mevrouwtje

mevrouwtje Bekend lid

11 feb 2011
    616
    66
    28
    NULL
    NULL
    Het kabinet gaat fors snijden in de financiële regelingen voor kinderen:

* Per 2013 vervalt de kindertoeslag in box 3.

* Per 2013 vervalt de aftrek kosten levensonderhoud.

* Per 2013 vervalt de ouderschapsverlofkorting.

* De eigen bijdrage voor kinderopvang stijgt van 22% in 2010 naar 34% in 2015
    (de ouderbijdrage wordt voor alle kinderen verhoogd met 16,25%; er komt een vaste bijdrage van ongeveer 15 euro per maand; de kinderopvangtoeslag wordt gekoppeld aan het aantal gewerkte uren; de toeslag voor het tweede en volgende kind wordt voor de hoogste inkomens versneld afgebouwd en komt voor de hoogste inkomens uit op 58,2 procent (nu ruim 82%); de maximum uurtarieven worden in 2012 niet geïndexeerd; de hoogste inkomens, vanaf een gezamenlijk inkomen van ongeveer 130.000 euro ontvangen vanaf 2013 geen kinderopvangtoeslag meer voor hun eerste kind).

* Het kindgebonden budget wordt verlaagd
    (het kindgebonden budget wordt per 2012 beperkt tot twee kinderen; het wordt per 2013 afgeschaft voor ouders met een vermogen van meer dan € 100.000; de verhoging van de bedragen in 2011 wordt niet gecontinueerd; het kindgebonden budget wordt niet gecorrigeerd voor de inflatie van 2012 tot en met 2015).

11. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Hm, wilde ik bijna weer een opmerking gaan plaatsen over dat de sterkste schouders nu wel heel veel lasten moeten gaan dragen maar laat maar......en dan is dit nog wel een liberaal kabinet, reken maar uit wat we in hadden moeten leveren bij een links kabinet.

Ik zal wel weer bij mijn baas aan gaan kloppen voor loonsverhoging ;)

12. mm7

mm7 Fanatiek lid

9 feb 2010
    2.801
    28
    48
    Oh... dan heb ik nu de volgende vraag voor jullie ; Wat zouden jullie doen?

Ik heb twins gekregen en heb dus recht op dubbelouderschapsverlof, als ik dat nu allemaal in 1x opneem kan ik thuis blijven tot 01-07-2012, maar wat nou als ik 3 dagen ga werken, dan kan ik het maar gebruiken tot 2013, terwijl ik volgens mijn berekening er recht op heb tot 2014..........

Tja nu dan 1 jaar thuis blijven of toch gaan werken... lastig?!

13. Bri

Bri Niet meer actief

Gaat je werkgever er uberhaupt mee akkoord als je volledig ouderschapsverlof gaat opnemen? Dat is dan toch niet meer de 'standaard regeling' of mag je die optellen als je het voor 2 kids tegelijk opneemt.

Ik zou er niet voor kiezen om een jaar lang helemaal thuis te gaan zitten. Het lijkt me zo moeilijk daarna om weer in het werkritme te komen en om je draai tussen je collega's weer te vinden.

Volgens mij blijft het ouderschapsverlof ook wel bestaan, ook tot na 2013, alleen die korting vervalt. (waar nu ook niet iedereen aanspraak op kan maken, alleen tot een bepaald maximum inkomen, toch?)

14. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ja, volgens mij gaat ook alleen de korting eraf, en blijft het recht op ouderschapsverlof gewoon bestaan. De hoogte ervan is nu niet gemaximeerd nav inkomen, maar heeft te maken met je belastbaar loon.

"De ouderschapsverlofkorting is het aantal uur ouderschapsverlof dat u hebt opgenomen in 2010 vermenigvuldigd met € 4,07. Het bedrag van de ouderschapsverlofkorting is maximaal uw belastbaar loon in 2009 min uw belastbaar loon in 2010."

15. Annie24

Annie24 Fanatiek lid

2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Een collega van mij die bij P&O werkt had het er weer over dat de ouderschapsverlofkorting wel blijft gelden voor de mensen die vóór 1 januari 2013 bevallen en dat je de korting dus ook krijgt als je het na 2 jaar op zou nemen bv. Weet niet of het waar is hoor, want ik het het dus ook nergens terugvinden :(

16. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    oh dat zou wel super zijn!!!! Dat zou hier heel veel verschil kunnen maken...
    Zou je willen vragen waar ze dat vandaan had?

17. Locusta

Locusta Niet meer actief

Tja, misschien ben je dan wel aan het werk om het kdv te betalen, maar ik zou wel altijd blijven werken. Als je gaat stoppen, dan ontstaat er een gat in je cv en het is nou eenmaal een feit dat het bij de meeste beroepen erg moeilijk is om na zoveel jaar niet gewerkt te hebben, weer aan de slag te gaan. Herintreden is gewoon erg lastig. Bovendien: je weet ook niet hoe de arbeidsmarkt er over 5 a 10 jaar uitziet. Je doet het dus niet alleen voor het salaris, maar in feit ook een beetje voor jezelf ;)

18. Yukl

Yukl Niet meer actief

Kan iemand mij uitleggen wat kindertoeslag is?

19. p1982

p1982 Niet meer actief

zou wel mooi zijn dat het voor de mensen blijft bestaan die er al gebruik van maken want het is toch een behoorlijk bedrag in de maand wat we terug krijgen

20. Sjaam

Sjaam Fanatiek lid

18 jun 2008
    1.112
    0
    36
    Zuid Holland

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen hoeveel dat is per maand. Hier gaat mijn vriend per augustus 1 dag per week ouderschapsverlof opnemen. En we hebben echt geen idee hoeveel je aan korting krijgt. En krijg je korting over alle uren of over de "ouderwetse"13 weken?

Deel Deze Pagina