Beste dames, Ik zit met een hele hoop vragen, en ik blijf maar eindeloos op internet zoeken om antwoorden te krijgen. Uit frustratie leg ik hier maar even mijn situatie uit... Ik ben 18 jaar, m'n ex en ik zijn net uit elkaar, en ik weet sinds een paar dagen dat ik nu (schatting) zo'n 5 weken zwanger ben. Ik ben vastberaden om het kindje te houden, maar wat als dat écht niet kan...? Ik woon nu op kamers, bij iemand in huis. Als ik mijn huisbaas zou vertellen dat ik zwanger ben, sta ik op straat. Ik + kind is op een kamer van 6m2 ook niet te realiseren. Ik ben al vanaf mijn 16de uit huis, en ook nu is er écht geen mogelijkheid dat ik bij 1 van mijn ouders kan wonen, of ik nou een kind krijg of niet, het kan écht niet... Ik ben net gestopt met school, omdat ik mede door mijn thuissituatie de motivatie niet op kan brengen om mijn havo diploma te halen. Ik heb geen werk, en het enige inkomen wat ik heb is 300 euro per maand van mijn vader (allimentatie). Weet 1 van jullie, of ik misschien via de gemeente een huisje zou kunnen regelen? Of recht heb op geld van de overheid (alleenstaande ouder bijstand) oid? Werk is wel te vinden, maar dat is niet genoeg... en ik zou er kapot van zijn als ik mijn kindje weg moet laten halen omdat ik nergens naar toe kan...
Poeh wat een lastige situatie Ten eerste, weet je ex dat je zwanger bent en wil hij het kindje ook of sta je er echt alleen voor dadelijk? Of gaat hij het kindje erkennen? Ten tweede denk ik dat het verstandig is als je naar de gemeente toegaat en daar alles eens uitlegt, kijken wat zij voor je kunnen betekenen? Heb je helemaal niemand waar je op terug kan vallen verder in de familie of echte vriendinnen misschien?
Hij wil er niks van weten... hij heeft gezegd dat als ik het kind zou houden dat ie het leven uit me zou slaan en ik 'zal wel zien wat er gebeurd'. Mijn vader en zijn vriendin steunen me, maar ze kunnen beiden qua financiën of woonplek niks voor me doen...
Wat een vervelende situatie zit je in! Ik zou als de sodemieter op zoek gaan naar werk. Misschien krijg je dan nog een aanvulling vanuit de bijstand, maar reken daar niet op! De komende tijd hoef je nog helemaal niemand iets te vertellen over je zwangerschap, dus ook je huisbaas niet. Slik je wel al foliumzuur? Dat is echt heel belangrijk voor je ongeboren kindje... Verder: onmiddellijk inschrijven bij de woningbouw (als je dat nog niet staat). Je kunt vast niet meteen ergens terecht, maar hoe langer je ingeschreven staat, hoe beter! Heb je andere familie waarbij je misschien terecht kan? Of anders wellicht een opvanghuis voor jonge moeders of aanstaande moeders? Niet al te kieskeurig zijn over je woonplaats, je kindje is nu het belangrijkste! Hoop dat je hier in ieder geval mee vooruit kunt en sterkte !
Sorry pietje maar volgens mij heb je mijn vraag niet helemaal begrepen. Ik vroeg me af of iemand wist of ik vanuit de gemeente iets kan regelen...
Heb ik hem wel goed begrepen, maar niet genoeg beantwoord de gemeente gaat pas wat voor je doen op het moment dat je zelf al de andere 'paden hebt bewandelt'. Zij zullen dus zeker vragen of je op zoek bent naar werk en of je op zoek bent naar woonruimte (dus ingeschreven staan) etc. Gemeente ziet zichzelf als laatste redding zeg maar....
Ik sta ingeschreven met een woonpas en já ik ben opzoek naar werk. En ik heb ook geen vragen gesteld over mijn gezondheid. Maar toch bedankt voor de moeite.
Jeetje, wat een lastige situatie. Ik zou ook op zoek gaan naar een moederhuis. Je bent nog jong, en aan de reactie van je ex te zien kun je daar ook nog wel wat ellende van verwachten. Maak als eerste een afspraak bij de huisarts zodat die je kan doorverwijzen naar de juiste instantie. Bijvoorbeeld maatschappelijk werk. Nu nog beginnen met foliumzuur is volkomen zinloos. Afwijkingen die je daarmee voorkomt ontstaan al voordat je weet dat je zwanger bent, die periode is voorbij. Voor jezelf is het wel fijn om een goede multivitamine te nemen. Als je maar zo weinig te besteden hebt, is het misschien lastig om genoeg vitamines binnen te krijgen. In welke regio woon je?
Oei ik vind wel dat je erg fel reageert hoor. Ik geloof dat @pietje1987 het alleen maar goed bedoelde met je!
Fijn dat je zo goed verdedigd Drieka. Ik vond de reactie van pietje heel fel, eerlijk gezegd kwetst het me ook. Nogmaals; mijn vraag is of ik via de gemeente een huis zou kunnen krijgen. En, 'Ik ben vanaf mijn 16de uit huis', hiermee bedoel ik dat ik in 23 verschillende tehuizen en instellingen heb gewoond. Ik wil dit niet meer.
Ohja, normaal gesproken krijg je pas een uitkering als je een diploma hebt. Daar zou ik dus echt achteraan gaan. Als je een overgangsbewijs hebt van havo 4 naar havo 5 kun je volgens mij starten op het Mbo. Dat zou ik als de wiedeweerga gaan regelen, misschien is een BBL opleiding wel een uitkomst. Dan haal je een diploma en ben je ondertussen alvast aan het werk.
Je krijgt goed bedoelde adviezen en dan reageer je best bot. Niet erg netjes. Ik lees namelijk niks kwetsend in de reactie van Pietje. Het is gewoon goed bedoeld. Je zult namelijk ook overdonderd zijn van je zwangerschap en misschien niet aan alles denken wat nu ook belangrijk is, buiten je woonsituatie om. De eerste weken van je zwangerschap zijn ontzettend belangrijk en om de kans te verkleinen op een open ruggetje is het dus heel erg belangrijk dat je foliumzuur slikt. Helemaal geen rare vraag dus van Pietje! Als je alleen maar direct antwoord wilt op je vraag en verder geen "bemoeienissen" bel dan gewoon de gemeente op. Elke gemeente heeft andere regeltjes.
Ik zou zeggen bel de gemeente en leg de situatie voor... Pietje en Drieka bedoelen het goed en nemen de moeite om je verhaal te lezen en daar een reactie op te geven. Nergens voor nodig om zo op ze te reageren.
Ik heb geen overgangsbewijs en kan ook niet naar het MBO ivm fysieke problemen. Mijn reactie was netjes. Er word mij verteld 'je moet als de sodemieter dit en dat gaan doen', en ik krijg 1000 antwoorden behalve op mn vraag... Daarna heb ik nog even vermeld wat de vraag was en pietje bedankt voor de reactie. Ik zie het probleem dus niet.
Ik zou je gehele situatie voorleggen bij de gemeente maar niet per telefoon. Maak een afspraak. Dus van school, werk, woonsituatie en je eigen gezondheid. En dan is het afwachten wat de gemeente voor je kan doen.
Joh Ladyb, volgens mij was de reactie van Pietje erg vriendelijk en goed bedoeld, ze probeert je gewoon nog wat tips mee te geven waar je in zo'n rotsituatie misschien nog niet zelf aan had gedacht. Hoe rot je je ook voelt nu, daar kun je dan misschien nog wel wat vriendelijker op terug reageren toch? Wat betreft de gemeente; elke gemeente doet dit soort dingen volgens mij op zijn eigen manier. Misschien is het goed om via de fiom of maatschappelijk werk om hulp te vragen. ik weet niet waar je woont, maar er zijn van maatschappelijk werk vast ook in jouw buurt gratis inloopspreekuren waar je terecht kunt met allerlei vragen over geld, wonen enz. Zij kunnen je helpen om uit te zoeken wat de gemeente voor je kan doen, maar ook vertellen waar je misschien nog meer terecht kunt voor hulp. Wat rot trouwens, klinkt alsof er heel veel in 1 keer op je af komt en ik kan me voorstellen dat je daarvan in paniek raakt en niet meer weet waar je naartoe moet. Oh, misschien heb je er al aan gedacht, maar ik zou ook even langs je huisarts gaan. Sowieso is het goed om te laten weten dat je zwanger bent, maar soms kan die je ook verder op weg helpen als er problemen of vragen zijn.
Waarom kun je niet studeren dan? Ik kan het me bijna niet voorstellen, voor iedere handicap/ziekte zijn wel aanpassingen mogelijk om toch te kunnen studeren. Als je echt zo ziek bent dat leren niet lukt, kun je dan wel als alleenstaande moeder voor een kind zorgen? Zonder hulp, want dat lijk je niet te willen? Als de sodemieter klinkt misschien onaardig. Maar ik weet zeker dat het lief bedoeld is. Jouw situatie klinkt heel zorgelijk en je kunt het je niet permitteren om nu af te wachten tot andere mensen dingen voor je gaan regelen.
Als je enige vraag is of je via de gemeente een huis kan krijgen dan moet je niet hier zijn maar gewoon de gemeente bellen, dan heb je direct antwoord op die vraag en krijg je geen goedbedoelde adviezen. Als je fysieke problemen heeft en niet kan studeren of werken dan moet je naar het UWV gaan en je laten keuren.