Waar moet ik op letten bij het kiezen van een KDV?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Nala, 7 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nala

Nala Fanatiek lid

29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Hoi!

Vorige week hebben we te horen gekregen dat we per april kinderopvang nodig hebben. Ik heb deze week bij 3 kdv's een afspraak om te gaan kijken.

Ik vroeg me af waar ik op moet letten? Wat vinden jullie belangrijk bij de keuze voor een KDV? Wat zijn voor- en nadelen van bepaalde dingen? Ben benieuwd naar jullie ervaringen?

Alvast bedankt!

Nala

2. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Wat is je eerste indruk, voelt het goed aan? Is het een verticale of een horizontale groep waar je kind in komt en waar geef je zelf de voorkeur aan. Hoe is de dagindeling, gaat alles op aanwijzingen van het kind, of wordt er op vaste tijden geslapen, gegeten, gespeeld.

Er is geen goed of fout, maar er zijn wel duidelijke verschillen en je moet een KDV zoeken waar jij je goed bij voelt.

Wij hebben een KDV met een verticale groep, dus alles van 0 tot 4 in een groep en ook de onderbouw van de BSO zit er bij dus eigenlijk alles van 0 tot 8 loopt er rond. De dagindeling gaat helemaal zoals het kindje het aan geeft, zeker als baby, later als ze peuter zijn wordt er wel op redelijk vaste tijden gegeten, maar ze brengen haar naar bed als ze moe is en niet zoals hier bij andere KDV's wel gebruikelijk is alle kinderen van 14 tot 16 uur naar bed. (vraag me nog steeds af hoe ze dat voor elkaar krijgen)

3. theangels

theangels Bekend lid

20 jul 2008
    751
    0
    0
    lerares
    Alkmaar
    Wij zijn een heel stel kdvs gaan kijken vooral om sfeer te proeven. We gaan er tenslotte van uit dat ze allemaal goed voor je kind gaan zorgen. Uiteindelijk is het gewoon het kvd om de hoek geworden. Deze kreeg een goede "recensie" van een vriendin en is voor ons natuurlijk wel zo praktisch. Ook leuk als je kind later met vriendjes van het kdv door kan naar de basisschool. Ook al lijkt dit nu nog heel ver weg.
    Succes met zoeken

4. danoontjepower

danoontjepower Nieuw lid

13 sep 2006
    4
    0
    0
    Hoi ,

Ik ben zelf leidster op een kdv , maar daarnaast ook moeder. Bij mijn kdv kunnen ouders gewoon zonder afspraak komen. Zo zie je meteen hoe het werkelijk gaat op het kdv. Ken verhalen van een kdv waar de leidsters rond de tijd van de rondleiding alle kindjes aan tafel moesten zetten met een puzzel , dus overal was het "gemaakt "rustig .
    Belangrijk is dat je eerste indruk van de leidsters goed is , dat ze zich netjes voorstellen. Zijn de ruimtes schoon , leuk ingericht , is er voldoende licht. Hoeveel kindjes hebben ze gem op de groep met hoeveel leidsters. Zijn ze flexibel, bij ons kun je per uur opvang afnemen dus je stelt zelf je opvang samen bv van 11.00-18.00 of 7.00 tot 15.00 enz enz . Mag je dagen ruilen als je kindje ziek is geweest , betaal je vakanties door , bij ons namelijk niet . Komt je kindje op een vaste groep met dezelfde leidsters ?
    Het gaat voornamelijk om een soort gevoel dat je hebt, waarschijnlijk heb je dat na zo'n rondleiding wel.
    Wil je nog wat weten van me , dan lees ik het wel !
    Heeel veel succes met je keuze

5. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Dagindeling
    Hoe zien de bedjes eruit of de slaapkamer.
    Hoe is het protocol ivm brand (vluchtroute e.d.)
    Hoe zijn de leidsters tegenover de kinderen.

En belangrijk, zelf meelopen een ochtendje oid!

6. Nala

Nala Fanatiek lid

29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Bedankt voor jullie goeie tips. Ik heb ondertussen de keuze gemaakt. Er waren 3 kdv's in de buurt.

1 viel meteen al af omdat daar voor de maandag pas plek zou zijn in augustus 2009 (bovendien was deze duurder dan de vastgestelde prijs van 6,10 en hebben ze maar een heel klein buitenspeelplaatsje). Dit was het kdv die ik op de eerste plaats had staan na het bekijken van de sites

Bleven er 2 over waar ik beide een goed gevoel over had. Bij de 1 kun je al vanaf 7.00 's morgens terecht, de bij de ander pas vanaf 8.00. Wij hebben vanaf 7.30 opvang nodig, dus die keus was snel gemaakt. Na het bekijken van de sites was dit mijn laatste keus! Zo zie je maar weer dat je gewoon moet gaan kijken om een goed beeld te krijgen.

Heb meteen de aanmelding geregeld. Ze denken dat het wel gaat lukken per 1 april. Zo niet, dan zal het niet veel schelen. Voor een paar weken kunnen we nog wel een noodoplossing vinden. Pfieuw... dat probleem is ook weer opgelost :D

Nala

7. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Fijn dat je een keus hebt kunnen maken.

8. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Ik had helemaal geen keus voor een kdv en was blij dat er een plekje was!
    Ik neem aan dat ze het goed voor elkaar hebben volgens de wettelijke eisen. En de sfeer leek me prima. (Dat is makkelijk gezegd als je nog nooit andere kdv hebt gezien natuurlijk).
    Ik heb echt geen kruisverhoor gegeven om te kijken of het wel wat is. mijn god, ik sprong een gat in de lucht toen er een plek vrij was met die wachtlijsten hier van 2,5 jaar!

Deel Deze Pagina