Hoi, Op 6 juni ben ik bevallen en na 2 weken stopte ik met vloeien. Nu is inmiddels mijn menstruatie alweer begonnen en vroeg ik me af of ik nou tampons mag gebruiken of niet? Ik lees steeds dat het niet mag ivm infectiegevaar, maar aangezien het vloeien van de bevalling over is, is dit gevaar er dan nogsteeds? Groetjes,
En is het normaal dat je eerste menstruatie heftiger is dan voor je zwangerschap? En, is het normaal dat er wat meer stolsels bij zitten dan voorheen? Sorry een hoop vragen, maar alvast bedankt voor je antwoord
Goedemorgen, Indien het je menstruatie is, mag je tampons gebruiken. Het vloeien was bij jou na 2 weken helemaal over. Dat betekent dat de wond in de baarmoeder (waar de placenta vast zat) weer helemaal dicht is en dan is het infectiegevaar geweken. Daarnaast klopt het dat de eerste menstruatie na de bevalling vaak heftiger is dan voor de zwangerschap en vaak verlies je wat meer stolseltjes. Verlies je echt grote stolsels, dan kan het zijn dat er nog iets achtergebleven is van de bevalling. Mogelijk een stukje placenta of vlies. Dan zou ik je adviseren nog even geen tampons te gebruiken en contact op te nemen met de verloskundige of gynaecoloog. Er kan dan met een echo bekeken worden of de baarmoeder helemaal schoon is. Maar nogmaals, kleine stolsels maken niet uit en horen vaak bij de 1e menstruatie na een bevalling. Ik hoop dat je hier iets mee kan en anders hoor ik het graag. Groetjes Monique
Bedankt voor je snelle antwoord! Hoe groot mogen de stolsels zijn? Dan kan ik het in de gaten houden!